Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kauppa ja teollisuus nostaneet osuuttaan ruuan hinnassa



Kauppa ja elintarviketeollisuus ottivat entistä suuremman osan elintarvikkeiden kuluttajahinnoista vuosina 1997-99. Ruuan kuluttajahinnat ovat nousseet keskimäärin 1,8 prosenttia vuodessa.


Tuottajahinnat sen sijaan laskivat lähes kaikissa tuoteryhmissä, osoittaa Maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen (MTTL) tekemä tutkimus.

Tuottajahintojen lasku ei ole suoraan näkynyt ruuan kuluttajahinnoissa, sillä kaupan ja teollisuuden marginaali on saman aikaisesti kasvanut useimpien tuotteiden kohdalla. Eniten kaupan ja teollisuuden osuus eli marginaali kasvoi juustoissa, voissa ja piimässä. Maidon marginaali puolestaan laski.


Kansainvälinen uutisointi heiluttaa ruokakoria

Tutkija Marja Peltomäki pitää kiinnostavana uutisten ja kansainvälisten markkinoiden vaikutusta Suomen kotimarkkinoihin.

- Hintojen vaihtelussa näkyivät halvan tanskalaisen sianlihan tuonnin kasvu, BSE-skandaalin vaikutukset, sekä meijerialan kiristynyt markkinatilanne. Elintarvikkeiden hintojen ja tuottajahintojen kehitys riippuu entistä enemmän tuonnin tasosta ja tuontihintojen kehityksestä, Peltomäki listaa.

Keväällä 1996 liha-alaa koetelleen hullun lehmän taudin vaikutukset lihan hintaan jäivät tutkimuksen mukaan odotettua pienemmiksi. BSE-kriisin vuoksi naudanlihan kulutus romahti kaikkialla Euroopassa.

Naudanlihan ylijäämävarastot kasvoivat, mikä laski naudanlihan hintaa myös Suomessa. Kaupan ja teollisuuden naudanlihasta saama marginaali laski vuonna 1997 keskimäärin 3 prosenttia, mutta kääntyi, jauhelihaa lukuun ottamatta, kasvuun vuonna 1999.

Sianlihamarkkinnat joutuivat kaaokseen, kun Venäjän kriisi tyrehdytti vientimarkkinat. Sianlihasta tuli EU:ssa ylitarjontaa ja alihinnoiteltuja tanskalaisia kinkkuja virtasi Suomenkin joulumarkkinoille vuonna 1998.

Peltomäen mukaan tilanne merkitsi sitä, että kuluttajien markoista kilpaili kaksi selvästi eri hintaryhmän tuotetta: kotimainen ja tanskalainen kinkku. Suomessa sianlihan tuottajahinnat laskivat noin viidenneksen vuodesta 1996 vuoteen 1999.

Tuottajahinnan aleneminen ei ole kuitenkaan suoraan siirtynyt kuluttajahintoihin. Sianlihan hinnasta marginaalin osuus on noussut 63 prosentista 67 prosenttiin.

Ainoastaan ruokaperunan ja kananmunien tuottajahinnat ovat nousseet. Myös niiden kuluttajahinnat ovat nousseet, koska sekä marginaali että tuottajahinta ovat kasvaneet.

Ruokaleivän hinnasta kaupan ja teollisuuden marginaalit ovat kasvaneet. Ranskanleivän ja ruisleivän hinnasta marginaalin osuus on noin 80 prosenttia.

FF-IA
7.4.2000


Talous -sivulle