Tutkimus: Katujen ja teiden nimistönsuunnittelu retuperällä
Kuntaliiton ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kunnille tekemä kysely paljastaa, että katujen ja teiden nimeäminen tehdään kunnissa huolimattomasti ja suunnittelemattomasti.
Selvityksen pohjalta asiantuntijat ovat päätyneet siihen, että nimistönsuunnittelussa pitäisi ottaa entistä paremmin huomioon opastavuus ja paikallishistoria. Nimistönsuunnittelun pitäisi myös kuulua yhdyskuntasuunnittelun opetukseen.
Tutkimuksen tekijät korostavat, että nmistönsuunnittelu on osa
yhdyskuntasuunnittelua ja rakennuslain
mukaisesti kaavatyöhön sidottua.
- Nimistönsuunnittelu on monitahoinen asia ja
edellyttää siksi yhteistyötä monien eri alojen
asiantuntijoiden kesken. Nimissä tulee ottaa
huomioon paitsi opastavuus, paikantavuus,
hälytysturvallisuus ja osoitetarve, myös
paikallinen historia ja kieliseikat.
Selvityksen pohjalta asiantuntijat ovat sitä
mieltä, että nimistönsuunnittelun tulisi kuulua
yhdyskuntasuunnittelun opetukseen.
Koulutuksessa tarvittaisiin nimistönsuunnittelun
menetelmiä, periaatteita ja kieliseikkoja sekä
oppimateriaalia.
Nimitoimikuntia vähänlaisesti
Nimenanto kuuluu kunnissa useimmiten teknisen
toimialan piiriin.
Nimistöjä suunnittelevat arkkitehdit, insinöörit,
teknikot, ja rakennusmestarit. Joskus nimet on
antanut kunnanjohtaja tai elinkeinoasiamies.
Vain kahdessa kunnassa, Espoossa ja Vantaalla,
tehtävä kuuluu nimistökoulutuksen saaneelle alan
ammattilaiselle.
Pysyviä nimitoimikuntia on Helsingissä, Turussa,
Oulussa ja Joensuussa. Lisäksi 17 kuntaa ilmoitti
kunnassa toimikunnan joskus olleen.
Nimiasiantuntijoina on käytetty apuna myös
paikallishistoriaan paneutuneita asukkaita.
Paikoin nimistölautakuntien lakkauttamisia
pidettiin menetyksinä. Asian tultua esille esim.
Seinäjoella on perustettu nimitoimikunta
uudelleen.
Varsinkin haja-asutusalueiden
nimeämisessä työhön on jouduttu kiireesti,
vähäisin ohjein ja usein ilman aiempaa
kokemusta. Tehtävä on ollut kaavoittajan
vastuulla, eikä muuta asiantuntemusta ole osattu
hakea.
Vaikka haja-asutusteiden nimeäminen on pääosin
saatettu päätökseen, kasvukeskuksissa
nimeäminen jatkuu. Uusia nimiä annetaan
kunnissa keskimäärin 5 000-8 000. Helsingissä
uusia nimiä annetaan vuosittain noin sata,
Espoossa 200-300, Oulussa 80-90, Turussa 50.
Kyläpäälliköitä ja kesäasukkaita
Vastauksissa ihmetytti se, että joillakin
maaseutualueilla oli turvauduttu keinotekoiseen
aihepiirien käyttöön. Toivottiin jopa
aihepiiriluetteloita julkaistavan malliksi.
Suosittua
näytti olevan myös teiden nimeäminen elossa
olevien henkilöiden - paikallispoliitikkojen,
kesäasukkaiden tai nykyhetken sankareiden
mukaan.
Pulmallisiksi koettiin kuntaa halkovien yleisten
teiden nimeäminen. Tässä asiassa sekä
samannimisyydellä että erinimisyydellä oli omat
kannattajansa. Kaksikielisissä kunnissa kaivattiin
selkeitä pelisääntöjä siitä, mitä voidaan kääntää,
mitä ei.
Opaskarttojen käytäntö osoittaa, että
yleiskielistenkin nimien kirjoitusasuissa on paikoin
paljon parantamisen varaa. Nimien
oikeinkirjoitusta ei aina hallittu, esim. yhteen ja
erikseen kirjoittaminen tuottaa ongelmia.
Tiedot rekisteröitävä oikein
Kyselyn mukaan noin 75 prosentilla kunnista on
atk-rekisteri kunnallisia nimiä varten. Osassa
kuntia tiedot ovat käsikortistoissa ja
pöytäkirjoissa.
Olennaisia tietoja talletettaviksi ovat nimen
kirjoitusasu, kohteen laji (katu, tie, puisto tms.),
nimenantaja, nimenantopäivämäärä,
käyttöönotto, nimenvalinnan perusteet,
mahdollinen nimen muutos ja nimeen liittyvä muu
taustatieto.
Kohtalaisen täydellisiä rekistereitä on Espoossa,
Haapajärvellä, Haminassa, Helsingissä,
Hollolassa, Iisalmessa, Keravalla, Lahdessa,
Oulussa ja Salossa. Myös Hyvinkään, Loimaan,
Turun ja Vammalan rekisterit ovat keskimääräistä
kehittyneempiä.
Edistyneimmissä kunnissa
rekisterit on pyritty kytkemään muihin
rekistereihin tai karttajärjestelmään.
Valtaosa rekisteröivistä kunnista tallensi
rekistereihinsä pelkän nimen. Siten rekisteristä
tulee pelkkä nimiluettelo. Epätietoisuutta näytti
olevan siitä, mitkä tiedot ovat tärkeitä tallettaa.
Kunnissa olisi syytä arvioida nyt tehtyä työtä,
korjata mahdolliset virheet, huolehtia nimien
rekisteröimisestä ja koota talteen nimien
antamiseen liittyvät taustatiedot.
Tässä olisi
kotiseutuyhdistyksille ja kunnan kulttuuritoimelle
ajankohtainen haaste. Työhön voisi käyttää myös
alan opiskelijoita.
Teiden ja katujen nimet kiinnostavat yleensä
kuntalaisia. Jos kunnissa ei ryhdytä kokoamaan
nimien taustatietoa, se voidaan menettää
peruuttamattomasti.
Nimiasioista tulisi kertoa kaavojen esillepanossa
Kaikissa kunnissa olisi hyvä kirjata pelisäännöt
siitä, miten nimiasiat hoidetaan.
Tutkimuksen tekijöiden mielestä olisi
määriteltävä, kuka antaa nimet millekin kohteille,
keneltä pyydetään lausunnot, mitä
yleisperiaatteita nimeämisessä noudatetaan, kuka
huolehtii nimipäätösten tallentamisesta ja millä
tarkkuudella.
Nimiasioista tiedottaminen kaipaisi myös
tehostamista, sillä vastausten mukaan kuntalaiset
havahtuvat kritisoimaan nimiä vasta
valitusaikojen mentyä umpeen.
Jos kaavojen
esillepanossa ei korosteta, että kaavassa
vahvistetaan myös nimet, asukkaat eivät osaa
kiinnittää nimiin huomiota.
IA
7.4.2000
Kotimaa -sivulle
|