Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lakko maksaa paperiyhtiöille viikossa satoja miljoonia



Paperiliiton lakko maksaa suurille paperiyhtiöille viikossa yhteensä jopa lähes miljardi markkaa. Esimerkiksi Stora-Enso menettää päivässä liikevoittoa noin viisi miljoonaa euroa, lähes 30 miljoonaa markkaa.


Stora-Enson paperi- ja kartonkikapasiteetista noin 40 prosenttia sijaitsee Suomessa, ja lakko on pysäyttänyt kaikki yhtiön suomalaiset tuotantolaitokset. Lakon piirissä on noin 8 500 Stora-Enson työntekijää.

UPM-Kymmene ja Metsä-Serla arvioivat kummatkin lakon kustannuksiksi viikossa noin 50 miljoonaa euroa, liki 300 miljoonaa markkaa. Varatoimitusjohtaja Martin Granholm UPM-Kymmenestä kertoo, ettei yhtiö ole laskenut menetyksiä päivätasolla.

UPM-Kymmenellä on Suomessa töissä noin 10 000 Paperiliiton jäsentä.

Granholm epäilee, että lakon pitkittyessä kustannukset kasvavat jonkin verran. Kun hakkeet eivät mahdu sellutehtaille, seuraavaksi pysähtyvät sahat. UPM-Kymmenellä on muutamalla paikkakunnalla sekä sellutehdas että saha.

Yhteiskunnalle lakko tulee vieläkin kalliimmaksi, Granholm painottaa. Lakon vaikutukset näkyvät nopeasti myös paperiteollisuuden toimittaja-aloilla, kuten metsäpuolella ja kemianteollisuudessa.

Stora-Enson mukaan sellu-, paperi- ja kartonkiteollisuuden lisäksi jo nyt seisovat myös pakkaustehtaat, tehtaiden kemikaalilaitokset sekä kunnossapitoyhtiöt.


Paperi ei lopu lähiviikkoina

Toimitusjohtaja Timo Poranen Metsäteollisuus ry:stä arvioi, että kuluttajat eivät huomaa lakon vaikutuksia ainakaan pariin viikkoon. Lehtipaperi sekä wc- ja muu talouspaperi riittävät ainakin Suomen markkinoilla.

Haitat kohdistuvat vientiin ja muuhun teollisuuteen. Mm. sahat voivat pysähtyä jo parissa päivässä, koska haketta ei voida varastoida.

Kemian tehtaiden lisäksi lakko vähentää energiantuotantoa ja kuljetusten määrää. Auto- ja junaliikenteen ohella mittava osa merikuljetuksista elää paperin viennistä.

STT-IA
11.4.2000


Talous -sivulle