Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tuotteen vaihto-oikeus pätee alennusmyynnissäkin



Useimmat liikkeet antavat kuluttajalle mahdollisuuden vaihtaa tai palauttaa alennusmyynneistä ostetun tuotteen. Vaikka kaupan seinällä olisi Aletuotteita ei vaihdeta -ilmoitus, on kuluttajalla silti oikeus hyvitykseen virheellisestä tuotteesta.


Vaihto- tai palautusoikeudesta ei säädetä laissa, vaan se on kaupoille vapaaehtoinen järjestely. Useimmat liikkeet pitävät alekaudella voimassa lähes normaaliin kaupankäyntiin sisältyvää vaihto-oikeutta.

- Joillakin kaupoilla saattaa tosin olla tiukempi palautusseula, koska aleaika on niin lyhyt. Ainakin jos tahtoo vaihtaa aletuotteen samanlaiseksi tuotteeksi, kannattaa kuluttajan reagoida nopeasti, sillä aletuotteet yleensä loppuvat pian, sanoo Kaisa Virtanen Muotikaupan liitosta.

Mikäli kaupasta ei löydy asiakkaan tyytyväiseksi tekevää vaihdokkia, kauppa yleensä tarjoaa tilalle lahjakorttia tai rahojenpalautusta.


Palautusajat viikosta kuukauteen

Alennusmyynneissä käytössä olevat palautus- ja vaihtoajat vaihtelevat kauppakohtaisesti viikosta kuukauteen, joskin pienissä vaateputiikeissa aletuotteen vaihtaminen saattaa onnistua vain kanta-asiakkaille.

Pisimmän mietintäajan taas antavat Muotikaupan Liiton mukaan isoimmat vaateketjut ja tavaratalot. Esimerkiksi Sokoksen tavarataloissa vaihtoaika on 30 päivää ja Anttilan sekä Stockmannin myymälöissä 14 päivää.

- Pitkä palautusaika on meillä asiakaspalvelun laatuun liittyvä asia, emmekä vaadi asiakkaalta mitään selityslitaniaa palautuksen syistä. Riittää, että hänellä on tallella kuitti tai muu todiste siitä, että tuote on ostettu meiltä, sanoo Sisko Toivonen Sokoksen Helsingin naistenvaateosastolta.


Virheestä lailla oikeus hyvitykseen

Vaikka kuluttajalle tehtäisiin kaupantekotilanteessa selväksi se, että aletuotetta ei vaihdeta, vaihto- tai palautusoikeuden kaltainen oikeus voi silti syntyä.

Kuluttajansuojalaki takaa asiakkaalle oikeuden hyvitykseen aina, kun tuotteessa on virhe. Lain mukaan hyvitys on vähintäänkin lisäalennus.

- Jos tuotteen alehinnan syyksi selitetään viallisuus, korvausta ei tietenkään voi saada. Tuotteiden virheellisyys on kuitenkin aika harvoin alennetun hinnan peruste, sanoo Kuluttajavalituslautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.


Avokauppa kannattaa kalliissa hankinnoissa

Tuotteen virheellisyyden rajat on määritelty kuluttajansuojalaissa varsin teoreettisesti. Ståhlbergin mukaan hyvitystä kannattaa lähteä hakemaan silloin, kun tuote ei omasta mielestä vastaa käyttötarkoitusta tai hajoaa talonpoikaisjärjellä ajateltuna liian nopeasti.

- Kyllä alekenkienkin pitää kestää useampi kuukausi, eikä villapaidan saumojen kuulu ensimmäisessä perussa purkaantua.

Kodinelektroniikassa viat saattavat käydä ilmi vasta useampien kuukausien jälkeen, mutta viimeistä mahdollista valituspäivää ei laissa ei ole, Ståhlberg selvittää.

Vaikka kuluttajien ostopäätökset ovat alennusmyynneissä normaalia alhaisemmalla tasolla, ei kaupantekoriidoista näy ainakaan Kuluttajavalituslautakunnan valituksissa mitään erityistä piikkiä.

- Kaupat kilpailevat nykyään yhä enemmän vapaaehtoisella vaihto- ja palautusoikeudella. Jos kuluttaja on kovin epäröivä arvokkaan aletuotteen ostamisen suhteen, kannattaa kaupasta kuitenkin kysyä avokaupan mahdollisuutta, Ståhlberg sanoo.

Avokaupalla tarkoitetaan tilannetta, missä kuluttaja saa kaupasta tuotteen mukaansa ja jättää rahansa kauppaan pantiksi. Avokauppa lyödään kuitenkin kassaan eli tulkitaan syntyneeksi vasta erikseen sovitun ajan kuluttua, joten palautusaika on taattu.

STT-MH
7.1.2000


Kotimaa -sivulle