Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Midtown Madness 2



Microsoft on saanut joulumarkkinoille valmiiksi Midtown Madness 2 kaahailupelin. Sama meno jatkuu sarja toisessa osassa.


Vauhtia ja vaarallisia tilanteita syntyy sekä Lontossa että San Franciscossa. Pelissä voidaan aiheuttaa pahennusta ja sekasortoa ihan vain cruisailemalla, tai sitten voidaan ottaa miehestä mittaa muiden samanhenkisten kanssa.

Ajotaitoja voidaan kehittä kymmenellä erilaisella ajokilla. Kulkupelejä löytyy VW New Beetlestä aina paloautoon saakka. Kestävyyttä voidaan kokeilla mm. Lontoon taksilla, Aston Martin DB7 Vantagella sekä Ford Mustang GT:llä.

Pelaaja voi toimia stunt-kuljettajana tai suorittaa tehtäviä erilaisissa scenarioissa saamalla voitoista uusia ratoja, autoja ja yllätyksiä käyttöönsä. Muita moodeja ovat kilpa-ajo kelloa tai muita kuljettajia vastaan sekä kisa suljetussa korttelissa.

Moninpelissä voidaan ajaa kilpaa kellon kanssa, tarkistuspisteiden kautta tai keräämällä kentältä kultaa, joka on vietävä määrättyyn pankkiin.

Demossa ajellaan San Franciscossa joko Ford Mustangilla tai Minillä. Moodeja on kolme, cruise, jossa voidaan kaahata osassa kaupunkia muutaman minutin ajan.

Blitz on tarkistuspisteiden läpi ajamista kellon kanssa kilpaa. Aikaa moodissa on minutti kymmenen sekuntia.

Checkpointissa ajetaan nimensä mukaisesti tarkistuspisteiden läpi kuuden konekuskin roikkuessa takapuskurissa.

Peli on ulkonäöllisesti edeltäjänsä kaltainen, hieman paremmalla kuorrutuksella. Pelaajan auto on kohtuullisen yksityiskohtainen, mutta muut pelin autot ovat laatikkomaisia eikä juuri yksityiskohdista voida puhua.

Pelaajan auto on myös ainoa joka kärsii näkyvistä vaurioista. Ajettaessa ruudulla näkyy vauriopalkki, joka muuttaa väriä osumista. Kun vihreä palkki on vaihtunut punaiseksi, ei autolla kannata enää paljoa kolhia.

Lopuksi menopeli levähtää kuin vanha Taunus. Jos pelaajalla on vielä aikaa, auto korjaantuu ja menoa voidaan jatkaa.

Ympäristö sen sijaan ottaa vastaan kaikki mitä pelaaja tarjoaa. Kaikki lyhtypylväät, roskikset, postilaatikot, puistonpenkit ja jopa puut kärsivät vaurioita pelaajan niitä kurmoottaessa.

Kansalaiset ymmärtävät että jos askel ei pitene, niin elämä lyhenee. Jalankulkijat syöksyvät henkensä kaupalla ja kirkuen pois pelaajan tieltä.

Ajotuntuma ei ole pelin luonteesta johtuen kovinkaan realistinen, mutta auto kulkee yleensä sinne mihin pelaaja sitä ohjastaa. Käsijarru on luonnottoman tehokas, auto tekee suorakulmakäännöksen hiljemmalla nopeudella. Auto uppoaa satunnaisesti tiehen tai talon seinään.

Jalankulkijoiden kirkunaa, pelitien rytinää ja lasin helinää tulvii pelaajan korviin. Autojen moottorit ovat uskottavan kuuloisia ja torvet soivat koko ajan. Äänet sopivat hyvin suurkaupunkiin sijoittuvaan kaahauspeliin.

Laitteisto: PII 266, 32 Mb RAM (64 Mb suositellaan), Win 95/98/2000/ME, DirectX 7.0a, 8 Mb D3D-näytönohjain. Peli tukee myös Force-Feedbackia, MMX:ää ja AGP teknologiaa, sekä kaikkia D3D-näytönohjaimia.

Midtown Madness 2 on letkeä autopeli niin yksin- kuin moninpelaajallekin. Myös tämä osa tuntuu kärsivän hieman bugisuudesta ainakin demon osalta. Täydelliseen peliin on jo ilmestynyt päivitys.

MIKA KULMALA
8.12.2000


Ajassa -sivulle