Suomalaisugrilaisten pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä
Suomalaisugrilaisten kansojen pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä, sanoo Helsingissä pidettävään suomalaisugrilaisten maailmankongressiin valmistautuva Venäjän duuman kansanedustaja Valeri Markov. Markov on komilainen ja hän johtaa suomalaisugrilaisten kansainvälistä yhteistyöelintä.
Markov sanoo, että neljä vuotta sitten pidetyn Budapestin maailmankongressin
jälkeen on paljon myönteistä tapahtunut. Silti kehitys on ollut hidasta, hän
myöntää.
- Voimakeinoin tai pakottamalla ei kuitenkaan mitään saada aikaan, Markov
korostaa. Kestää kauan, ennen kuin Venäjällä suomalaisugrilaiset kansat
saadaan vakuuttumaan oman kielen säilyttämisen tarpeellisuudesta. Selvä
käänne on kuitenkin jo tapahtunut.
Oman kielen tarve
ei ole itsestään selvä
Markov toteaa, että 1950-luvulla Neuvostoliitossa oli hyvin laaja kansallisten
koulujen järjestelmä. Suomalaisugrilaisten kansojen lapset saivat opetusta omalla
äidinkielellään. Sitten tuli vaihe, jossa uskoteltiin, ettei omaa kieltä kannata
opiskella ja koulujen oman kielen opetusta vähennettiin tai se lopetettiin kokonaan.
Edelleen ihmiset epäilevät Venäjän suomalaisugrilaisilla alueilla, kannattaako
lapsille antaa oman kielen opetusta. Vanhemmat pelkäävät, että lapset jäävät
muita huonompaan asemaan.
Venäjän suomalaisugrilaisilla alueilla on tehty jo perustavaa lainsäätötyötä oman
kielen säilyttämiseksi. Oma kieli on säädetty viralliseksi kieleksi, eikä omalla
kielellä annettavalla opetuksella ole periaatteellisia esteitä.
- Menee kuitenkin kauan, ennen kuin päästään siihen, että Venäjän
suomalaisugrilaisella alueella lapset voivat todella opiskella omalla äidinkielellään,
Markov toteaa. Siihen tarvitaan opettajia, oppikirjoja ja ennen kaikkea näkymä
siitä, että omalla kielellä on käyttöä.
Komissa voidaan
pian aloittaa
Komin tasavallassa kaikki on periaatteessa valmista kominkielisen opetuksen
aloittamiseksi, Markov kertoo. Menee kuitenkin vielä pari vuotta ennen kuin
opettajakoulutus on niin pitkällä. Mutta sitten tarvitaan oppikirjat ja muut
opetusvälineet. Käytännössä omakielisen opetuksen aloittaminen on pitkä ja
vaikea prosessi, hän sanoo.
Markov pitääkin tärkeimpänä suomalaisugrilaisen maailman saavutuksena
Budapestin kongressin jälkeisen neljän vuoden aikana sitä, että yhteistyö
hallitusten kanssa on lisääntynyt.
Myönteistä on myös se, että Venäjällä asuvat suomalaisugrilaiset voivat
opiskella Suomessa, Virossa ja Unkarissa. Myös Venäjällä on laadittu ohjelmia
koulutuksen parantamisesta.
Nykyaikainen tekniikka tietokoneineen ja Interneteineen on otettu käyttöön
suomalaisugrilaisten kansojen tiedotuksessa ja yhteistyössä. Yhteisiä
kansainvälisiä konferensseja ja seminaareja on pidetty.
Erityisen tärkeänä Markov pitää sitä, että suomalaisugrilaisten kansojen
yhteistyöelin on mukana YK:n alaisessa kansainvälisessä yhteistyössä. Se
osallistuu alkuperäiskansojen foorumin työhön ja alkuperäiskansojen julistuksen
valmisteluihin.
Aika laatia oma
kymmenvuotisohjelma
Nyt eletään YK:n julistamaa alkuperäiskansojen kymmenvuotiskautta, mutta
kun se vuonna 2004 päättyy Markovin mielestä pitäisi aloittaa
suomalaisugrilaisten kansojen oma kymmenvuotiskausi. Pitäisi laatia kehitys- ja
yhteistyöohjelma, jota yhdessä toteutettaisiin.
Helsingin kongressissa voitaisiin Markovin mukaan aloittaa tällaisen
kymmenvuotiskauden valmistelut.
Kun seuraava kongressi pidetään - esityksen mukaan Virossa - vuonna 2004,
voitaisiin aloittaa oman uuden ohjelman toteuttaminen, Markov ehdottaa.
STT-VT
8.12.2000
Ulkomaat -sivulle
|