Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Avajaisissa esillä kaksi merkittävää kehityshanketta

Virtuaaliyliopisto avasi opiskelun uuden aikakauden



Nykyaikaista verkkoteknologiaa ja viestintäosaamista hyödyntävä virtuaaliyliopisto osana Helsingin yliopistoa avattiin 7.joulukuuta. Se tarjoaa opiskelijoille joustavia, ajasta ja paikasta riippumattomia opiskelumuotoja.


- Virtuaaliyliopisto tuo opiskeluun monenlaista lisäarvoa, avajaisissa puhunut vararehtori Raija Sollamo sanoi.

Uudenlaisia opiskelumahdollisuuksia tarjoavana kokonaisuutena virtuaaliyliopisto toimii edelläkävijänä kehityksessä, joka tullee ennemmin tai myöhemmin koskemaan kaikkia Suomen yliopistoja. Helsingin yliopiston virtuaaliyliopisto onkin samalla toimintaa, jolla Helsingin yliopisto osallistuu valtakunnallisen virtuaaliyliopiston rakentamiseen.

Virtuaaliyliopisto tarkoittaa Helsingin yliopistossa verkostoja ja hankkeita, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen opetuksessa ja opiskelussa.

Opiskelijoille halutaan tarjota joustavia, ajasta ja paikasta riippumattomia opiskelumuotoja. Opetushenkilöstön ja tutkijoiden osaamista tuetaan verkkopohjaisin tukipalveluin sekä tehostamalla henkilöstökoulutusta.

Virtuaaliyliopistotoiminnan koordinoinnista huolehtii tammikuussa perustettu opetusteknologiakeskus. Se toimii kuudella osa-alueella, joita ovat henkilöstökoulutus, kehittämishankkeet, strategiatyö, opiskeluympäristön kehittäminen, opetuksen tukipalvelun järjestäminen ja tutkimus.

Virtuaaliyliopistoa on Helsingissä valmisteltu jo pitkään. Laitoksissa on vuosia kehitetty erilaisia menetelmiä uuden tekniikan hyödyntämiseksi, ja Aikuiskoulutuskeskus on vienyt määrätietoisesti eteenpäin virtuaaliopetusta avoimessa yliopistossa ja täydennyskoulutuksessa.


Monenlaisia mahdollisuuksia

Virtuaaliyliopiston avajaisissa puhunut Helsingin yliopiston vararehtori Raija Sollamo painotti uudistusten tuomaa lisäarvoa opiskeluun. Hän muistutti, että yliopistoa ei olla muuttamassa kokonaan virtuaaliseksi, mutta virtuaalisuus saa aikaan uusia yhteyksiä tieteen tekijöiden ja kohderyhmien välillä.

Sollamo korostikin uudenlaista opettaja- opiskelija-suhdetta, jossa mahdollistuu reaaliaikainen ja jatkuva vuoropuhelu. Yliopisto-opiskelun perusperiaatteita, kuten kriittisyyttä ja omatoimista tiedonhankintaa virtuaalisuus ei hänen mukaansa ole mitenkään vähentämässä.

- Jo vuosia ovat pioneerit olleet liikkeellä tuottaen verkkokursseja ja etäopetusta.

- Opetusteknologiakeskus ja virtuaaliyliopisto kannustaa laitoksia ja tiedekuntia strategiatyöhön ja luo valtakunnallisia verkostoja muiden yliopistojen kanssa. Se myös huolehtii tekijänoikeuksista ja tietosuojasta, solmii yhteyksiä yrityksiin ja seuraa alan kansainvälistä kehitystä, Sollamo listasi virtuaaliyliopiston tehtäviä.

Sollamon mukaan parhaat synergiaedut saavutetaan uudenlaisen ja perinteisen opiskeluympäristön yhteensovittamisella.

- Helsingin yliopisto ei halua muuttua kokonaan virtuaaliseksi, vaan se haluaa olla yliopisto, jossa kaikille opiskelijoille annetaan sekä kontaktiopetusta, että virtuaalista opetusta, Sollamo totesi.

- Opetuksen kehittämisen strategiassa on laadukkaan tutkinnon yhdeksi osa-alueeksi määritelty, että jokaisella Helsingin yliopistosta valmistuvalla on hallussaan oman alansa tarpeisiin riittävät tieto- ja viestintäteknologian taidot.

- Vaikka syntyy uudenlainen opiskelukulttuuri ja tulee uusia välineitä, silti on muistettava opettaja - oppilas-vuorovaikutussuhde, Sollamo sanoi painottaen monimuotoisuutta uusissa opetuksen kehittämisstrategioissa.

Sollamo kertoi, että virtuaaliyliopiston sisältö on vielä muotoutumassa, mutta hanke on edennyt hyvin.

- Virtuaaliyliopisto sisältää verkkopalvelut opiskelijoille ja opettajille. Kurssitarjonnan ohella näihin kuuluvat erilaiset tukipalvelut ja esimerkiksi kirjastopalvelut.

- Suomen virtuaaliyliopisto ei ole vielä valmis, mutta jo hyvässä vaiheessa. Tavoitteena on kattava yliopistojen verkosto.

- Opetusministeriössä on meneillään useita virtuaaliopiskelun kehittämishankkeita, Sollamo totesi.

Hänen mukaansa uudistukset ovat enemmän laadullisia kuin määrällisiä.

- Virtuaaliyliopistoa ei perusteta säästöjen takia - niitä ei synny. Ei myöskään tulla toimeen ilman opettajia , eikä edes nykyistä pienemmällä opettajakunnalla

- Olennaista on , että samalla kun opettajan rooli muuttuu, oppimiseen ja opiskeluun syntyy lisäarvoa. Oppimisen ja tutkintojen laatu paranee, opiskelumahdollisuudet monipuolistuvat ja opetustarjonta kasvaa.

- Opiskelu ei ole enää sidottua aikaan tai paikkaan ja yhteys lähteisiin ja tutkimukseen kiinteytyy verkko-opiskelussa, Sollamo summasi.


Uusi teknologia muutosten ydin

Opetusteknologiakeskuksen projektipäällikkönä toimiva Janne Sariola visioi lähitulevaisuuden näkymiä opiskelun kehittämisstrategioiden pohjalta. Niissä korostuvat uudet tekniset valmiudet, joista muutama konkreettinen esimerkki esiteltiin yleisölle virtuaaliyliopiston avajaisissa.

- Kehitystyön lähtökohtana on Helsingin yliopiston oma strategia sekä opetusministeriön vuoteen 2004 ulottuva tietostrategia.

- Niiden mukaan kaikilla opettajilla tulee olla tietoteknologiset perustaidot ja viimeistään vuonna 2004 vähintään puolella opettajista hyvät taidot, Sariola linjasi.

- Strategisina toimenpiteinä ovat koordinaation ja verkostoitumisen tehostaminen, opetushenkilöstön osaamisen kohottaminen, pedagogisten ja teknisten tukipalveluiden kehittäminen ja strategiatyön tehostaminen, hän totesi.


Kaksi merkittävää innovaatiota

Virtuaaliyliopiston avajaisissa osoitettiin, että strategiat ja kehitystyö eivät ole jääneet vain suunnitelmiksi pöydille ja tiedostoihin, vaan merkittäviä keksintöjä on jo tehty.

Tilaisuudessa Helsingin yliopiston rehtori Kari Raivio sai silminnähden tyytyväisenä vastaanottaa mallikappaleen e-Book -hankkeeseen liittyvästä sähköisestä julkaisusta.

e-Book -hankkeessa Helsingin yliopiston opetusteknologiakeskus tutkii ja soveltaa opiskeluympäristöissä käytettävää mobiiliteknologiaa. Projektissa tutkitaan sähkökirjan käyttöä tutkimus- ja opiskeluympäristössä ja pyritään myös yliopiston tutkijoiden ja opetushenkilöstön julkaisutaitojen kehittämiseen.

Käyttäjän - yliopiston opettajan ja opiskelijan - näkökulmasta keskeinen lisäarvo on joustavan opiskelun pedagogiset mahdollisuudet. Ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu ja oppimateriaalin julkaiseminen avaa uusia sovellusalueita erityisesti opetusmenetelmien ja sähköisten opiskeluympäristöjen kehittämiseen.

VTT Tietotekniikka on vahvasti mukana hankkeessa. Se selvittää ja koekäyttää sähköisen julkaisemisen tekniset ja kaupalliset järjestelmät sekä huolehtii hankkeen käytännön toteutuksesta yhteistyössä yliopiston kanssa.

Myös Yliopistopaino on osallistunut yhdessä VTT:n kanssa sähkökirjajulkaisemisen tekniseen määrittelyyn ja toteutukseen. Se tuottaa pilottijulkaisusta internet-version sekä digitaalisesti painettavan julkaisun.

Toinen mielenkiintoinen projekti liittyen virtuaaliyliopiston kehitystyöhön on UniWap -henke, jonka tavoitteena on tulevaisuuden opiskelumallien kehittäminen.

Tavoitteena on, että opettajat voivat tuottaa oppimateriaalia reaaliaikaisesti yliopiston sisällä tai ulkopuolella kannettavien mediavälineiden avulla. Digitaalinen oppimateriaali siirretään langattomia verkkoja hyväksi käyttäen suoraan verkkoon opiskelijoiden saataville.

Hanke aloitetaan wap-palvelujen kehittämisellä Helsingin yliopiston opetuksen ja opiskelun tueksi.

Hankkeessa kehitetään langattomaan opiskeluun ja opetukseen soveltuva toimintaympäristö, joka mahdollistaa oppimisprosessien seuraamisen, arvioinnin ja kehittämisen. Wap-sovellusten kautta opiskelijat ja opettajat voivat esim. tarkistaa tenttitietoja, luentopaikan tai ajankohdan.

UniWap -hankkeessa käyttäjä, jolla on useita päätelaitteita kuten WAP-puhelin, tietokone tai kommunikaattori, voi saada tarvitsemaansa joustavaa tukipalvelua kulloiseenkin käyttöympäristöönsä sovitettuna.

Hanke toteutetaan yhteistyössä opetusteknnologiakeskuksen ja ICL Invian kanssa. Ensimmäinen Uniwap -demo julkistettiin virtuaaliyliopiston avajaistilaisuudessa.

Virtuaaliyliopisto on merkittävä askel suomalaisessa koulutuksessa. Samalla se osoittaa, että Suomen tietoyhteiskuntastrategia alkaa saada yhä näkyvämpiä muotoja.

Toisaalta mikään ei ainakaan toistaiseksi viittaa siihen, että esimerkiksi kirjat ja paperidokumentit olisivat vähenemässä tietoverkkojen ja sähköisen julkaisun aikakaudella.

MIKKO LAITINEN
8.12.2000


Kotimaa -sivulle