Arkadianmäen ääni
8.9.1999
EU:n laajentuminen riippuu hakijamaista itsestään
Euroopan poliittisen eliitin uudeksi kansanhuviksi muodostunut pohdiskelu ensimmäisten uusien jäsenten liittymispäivistä on turhanpäiväistä eikä palvele kenenkään etua.
Koko prosessi etenisi paremmin jos
aikatauluarvuuttelun sijasta paneuduttaisiin toden teolla
käymään itse neuvotteluja.
Suomen kanta aikataulukysymyksiin on muuttumaton. Helsingin Eurooppa-neuvostossa
päätettiin, että EU hoitaa oman tonttinsa siten, että se
on valmis laajentumaan vuoden 2002 lopussa.
Se
kuinka nopeasti tämän jälkeen ensimmäiset uudet
jäsenet voidaan hyväksyä, riippuu pelkästään itse
jäsenyysneuvottelujen etenemisestä ja hakijamaiden
valmiudesta mukautua unionin jäsenyyteen.
Ennen
kaikkea on kyse hakijamaiden kyvystä saattaa relevantti
EU-lainsäädäntö voimaan. Tämä voi tapahtua
nopeammin tai hitaammin, mutta selvää on, ettei
julkinen keskustelu asiasta ainakaan edistä asiaa.
EU:n laajentuminen on yksi
Suomen ulkopolitiikan tämän hetken keskeisimmistä
prioriteeteista, ja että Suomi tekee parhaansa, jotta
neuvotteluprosessi etenisi mahdollisimman ripeästi.
Olemmekin mm. olleet valmiita avaamaan useampia
asiakokonaisuuksia neuvotteluissa kuin mihin sittemmin
on päädytty. Olemme myös kiinnittäneet huomiota
komission resurssien riittävyyteen.
Viime aikoina mm. Saksan ulkoministeri Joschka Fischerin ja
Ranskan presidentti Jacques Chiracin toimesta käynnistynyt
laajempi keskustelu unionin tulevaisuudesta ja
seuraavasta HVK:sta ei oikeuta sovitun aikataulun
muuttamiseen eikä laajentumisen lykkääntymiseen.
EU:n laajentuminen on yksi asia ja keskustelu EU:n
tulevaisuudesta kokonaan toinen kysymys. Berliinin
muurin murruttua ja kommunismin romahdettua meillä
on nyt historiallinen tilaisuus ja samalla historiallinen
velvollisuus integroida kovia kokeneet entisen
Itä-Euroopan maat eurooppalaisiin
yhteistyöjärjestelyihin.
Samalla edistämme EU:n
alkuperäistä tavoitetta eli rauhaa ja vakautta
maanosassamme sekä taloudellista hyvinvointia, joka
koituu ainakin pitkällä tähtäimellä myös meidän
suomalaisten hyödyksi.
Kaikenlaiset veikkailut
jäsenyyspäivämääristä aiheuttavat vain hämminkiä.
Liian optimistiset laajentumisskenaariot luovat
katteettomia odotuksia ja tuottavat karvaita
pettymyksiä elleivät ne toteudukaan.
Ne saattavat myös
tuudittaa hakijamaita vääränlaiseen
hyvänolontunteeseen ja saattaa unohduksiin sen
tosiseikan, että jäsenyysprosessi etenee hakijoiden
edistymisen myötä.
Turhan pessimistiset arviot
puolestaan herättävät katkeruutta ja luovat tunnelmaa
siitä, ettei Unioni ota neuvotteluja tosissaan.
Arvioita
esitettäessä tuleekin huomioida myös niiden vaikutus
yleiseen mielipiteeseen sekä hakijamaissa että
jäsenmaissa.
Keskustelu on turha jo senkin
takia, ettei kukaan voi vielä varmuudella päätellä, koska
ensimmäiset jäsenet tulevat liittymään. Toki on niin,
että jos riittävän moni nyt esittää oman arvauksensa,
niin joku tullee myöhemmän kehityksen valossa
olemaan oikeassa.
Esitykset joidenkin hakijamaiden etuoikeudesta kuulua
laajentumisaallon ensimmäiseen ryhmään ovat vastuuttomia ja itse asiassa
Eurooppa-neuvoston päätösten vastaisia. Jokainen
etenee omien ansioidensa perusteella eikä minkäänlaisia
geopoliittisia suosikkijärjestelmiä saa luoda.
Sama
koskee myös Viroa. Toivomme
hartaasti, että Viro voisi liittyä ensimmäisten maiden
joukossa ja tuemme kaikin voimin Viroa tässä työssä,
mutta viime kädessä Viron jäsenyys riippuu sen omista
ponnisteluista ja kyvystä toteuttaa jäsenyyskriteerit
riittävän nopeasti.
Suomi on johdonmukaisesti korostanut sitä, että
liittymisprosessin ja -neuvottelujen on edettävä
tehokkaasti. Neuvottelutahdin ylläpitäminen on pitkälti
komission ja puheenjohtajavaltion harteilla, mikä
edellyttää riittäviä resursseja sekä poliittista
sitoutumista.
Laajentumisprosessi eteni konkreettisesti
ja ripeästi Suomen puheenjohtajakaudella. Teemme
parhaamme, jotta myös muut vuorossa olevat
puheenjohtajamaat sitoutuvat tähän tehtävään
täydellisesti.
Liittymisprosessin uskottavuuden on niinikään oltava
kunnossa. Ongelmana ovat olleet eräiden komission
jäsenten ennenaikaiset lausunnot asioista, jotka
kuuluvat jäsenmaiden kompetenssiin.
Erityisen tärkeätä
on, ettei mistään suunnasta anneta sellaisia viestejä, että
jäsenyys olisi mahdollinen täyttämättä
laajentumisneuvottelujen pohjaksi aikanaan
hyväksyttyjä ns. Kööpenhaminan kriteerejä.
Kyse ei
myöskään ole vain näiden kriteerien muodollisesta
täyttämisestä, vaan EU-säännösten on myös toimittava
käytännössä.
Tältäkin kannalta on ensiarvoisen
tärkeätä, ettei ruokita sellaisia näkemyksiä, että joku tai
jotkut jäsenmaat automaattisesti kuuluisivat
laajentumisen ensimmäiseen aaltoon.
KIMMO SASI
Kirjoittaja on ulkomaankauppaministeri ja Kokoomuksen kansanedustaja Tampereelta.
Kolumnit -sivulle
|