Tutkimus: Koulusäästöt eivät näy yo-arvosanoissa
Kuntien koulutukseen käyttämä rahasumma ei tuoreen tutkimuksen mukaan heijastu oppilaiden menestykseen ylioppilastutkinnossa lyhyen vieraan kielen arvosanoja lukuunottamatta.
Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa valmistunut
tutkimus osoittaa, että yo-arvosanoja voi hyvinkin ennustaa
peruskoulun päättötodistuksen ja vanhempien koulutustason
mukaan, mutta ei kunnan koulutusmenojen perusteella.
Ainoastaan lyhyen vieraan kielen kokeisiin osallistuttiin
enemmän ja niissä menestyttiin paremmin kunnissa, joissa
kouluja rahoitettiin enemmän.
Koulurahoituksella ei havaittu olevan vaikutusta myöskään
huonompia arvosanoja saaneiden lukiolaisten saavuttamiin
tuloksiin.
Oppilaiden työssäkäynti lukukausien aikana puolestaan näytti
heikentävän heidän menestystään ylioppilaskirjoituksissa, kun
taas koulun koolla tai seudun yleisellä työttömyystilanteella ei
ollut tulokseen vaikutusta.
Poikien pakollisten
tutkintoarvosanojen keskiarvo oli hieman tyttöjen arvosanoja
korkeampi.
Työttömyys ei innosta opiskelemaan
Roope Uusitalon, Iida Häkkisen ja Tanja Kirjavaisen tutkimus
koskee vuosia 1990-98, jolloin lama söi koulurahoitusta rajusti.
Oppilasta kohden laskettuna varat vähenivät vuodesta 1990
vuoteen 1994 kolmanneksen. Vertailussa käytettiin 444 lukion,
276 kunnan ja 89 000 oppilaan tilastotietoja.
Tutkijat huomauttavat, etteivät tulokset välttämättä kerro
koko totuutta leikkausten vaikutuksista, koska yo-arvosanojen
valtakunnalliset keskiarvot pidetään vuosittain suunnilleen
samoina.
Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sitä, mitkä taustatekijät
selittävät lukioon ja yliopistoon hakeutumista.
Peruskoulumenestys ja vanhempien koulutustaso osoittautuivat
myös tässä suhteessa tärkeimmiksi vaikuttajiksi. Lisäksi pojat
hakeutuivat koulutukseen arvosanoihinsa verrattuna herkemmin
kuin tytöt.
Pahoilta työttömyysalueilta lähdettiin muuta maata laiskemmin
sekä lukioon että yliopistoon, ja kaupungissa lukioon mentiin
yleisemmin kuin maaseudulla. Yliopistoon sen sijaan lähdettiin
maalta jopa kaupunkeja innokkaammin.
Koulussa kulttuuri
ratkaisee rahaa
enemmän
- Tavattoman lohdullinen lopputulos, toteaa
Opetushallituksen pääjohtaja Jukka Sarjala
ylioppilasarvosanoja ja koulurahoitusta
koskevasta Valtion taloudellisen
tutkimuskeskuksen tutkimuksesta.
- Se osoittaa, että tapa jolla koulu hoitaa
asiansa, merkitsee enemmän kuin pelkkä raha.
Saman tien Sarjala ehättää lisäämään, että
rahakin toki ratkaisee.
- Jos koulu elää kurjuudessa, tulokset varmasti
putoavat.
Tutkimus saattaakin kertoa siitä, että ihan
kurjuusrajalla Suomen kouluissa ei
lama-aikanakaan käyty. Kiitos tästä voi kuulua
vaikkapa paljon parjatulle
valtionosuusjärjestelmälle.
Sarjala kuitenkin tähdentää, ettei vuosien
1990-98 ylioppilaskirjoituksia koskeva tutkimus
paljasta pahimpien leikkausten vaikutuksia.
Peruskoulut joutuivat kovimmille vuosina 1991-96,
ja noiden vuosien satoa korjataan vasta
vähitellen. Tutkimuksessa ei myöskään vertailtu
abiturienttien taitojen kehittymistä vuodesta
toiseen, vaan eritaustaisten oppilaiden
menestystä.
Koulun oman toimintakulttuurin vaikutus
oppimiseen ei oikeastaan ole enää uutinen.
Aiemmista selvityksistä tiedetään, että hyvinkin
samanlaiset koulut voivat eri aineissa saavuttaa
hyvinkin erilaisia tuloksia.
- Se ratkaisee, mitä oppilailta vaaditaan ja miten
vaatimusten toteutumista valvotaan, Sarjala
summaa.
Hän muistuttaa, että myös kyvykkäät oppilaat
tarvitsevat kykyjään vastaavia haasteita.
STT-MH
8.9.2000
Kotimaa -sivulle
|