Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomessa operaattoria vaihtaa alle 15 prosenttia asiakkaista



Pörssissä noteerattu Sonera ja pörssikonserniin kuuluva Radiolinja julkistavat tiedot asiakkaiden vaihtuvuudesta kolmen kuukauden välein tuloksensa julkistamisen yhteydessä.


Tuoreimmat tiedot ovat kesäkuun lopusta. Soneran asiakkaista edellisen vuoden aikana vaihtui 13 prosenttia.

Viime vuoden lopussa lukema oli 14,6 prosenttia. Heikoimmillaan Sonera on joutunut tilastoimaan päälle 16 prosentin lukemia. Tasan 16:ssa oltiin vuosi sitten.

- Suunta on oikea eli olemme pystyneet lisäämään asiakastyytyväisyyttä, johtaja Janne Vainio Sonerasta sanoo.

Sonera on Suomen suurin matkapuhelinoperaattori päälle 60 prosentin markkinaosuudellaan. Toisena on Radiolinja, jolla on GSM-puhelinliittymistä 37 prosentin siivu.

Kesäkuun lopussa asiakaskierto oli 12,5 prosenttia. Vuoden lopusta luku on kaunistunut hieman päälle 1 prosenttiyksiköllä.


Telia kertoo vain liittymien määrän

Yhtälö näyttää mahdottomalta, koska myös ruotsalaisen Telian suomalainen tytäryhtiö on lisännyt tämän vuoden aikana huimasti liittymiensä määrää.

Kun kaksi suurta ovat parantaneet lukemiaan, keneltä Telian liittymät ovat pois, koska aivan kaikki eivät liene uusia puhelimen käyttäjiä?

Yksi selitys löytynee siitä, että Telia vuokraa valtakunnalliseen palveluun Radiolinjan verkkoja. Omat cityverkot Telialla on vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella ympäristöineen.

Johtaja Jari Lehtola Telia Mobilesta kertoi, ettei yhtiö julkista vaihtajien osuutta, vaan ainostaan liittymien kehityksen. Kesäkuun lopussa yhtiöllä oli 112 000 liittymää. Viime vuoden lopussa oltiin 33 000:ssa. Huimasta noususta huolimatta sen markkinaosuus jää muutamiin prosentteihin.

Euroopassa vaihtuvuus - tai alan slangilla churn - on yleensä 20-30 prosenttia. Sitä suuremmatkaan luvut eivät ole aivan harvinaisia.

Kilpailun luvatussa maassa Yhdysvalloissa operaattorit ovat saaneet tottua siihen, että kolmannes asiakkaista katsoo vuoden aikana parhaaksi siirtyä kilpailijalle.

STT-IA
8.9.2000


Talous -sivulle