Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Uusia käyttäjiä entistä nuoremmista ja vanhemmista

Nyt taistellaan Soneran NMT 900 -asiakkaista



Teleoperaattorit kisailevat parhaillaan viimeisistä Soneran NMT 900 -asiakkaista. Yhtiö lopettaa palvelun vuoden loppuun mennessä.


Vapautuva taajuus annetaan alueellisten teleyritysten 2G-yhtiölle, joka pystyttää Suomeen kolmannen valtakunnallisen GSM-verkon. Se tietää lisää kilpailua ja lisää kampanjoita. Myös muun muassa Saunalahti on tulossa uutena markkinoille.

- Kyllä muiden asiakkaat kuuluvat kohderyhmään, koska niin suurella osalla suomalaisista on jo matkapuhelinliittymä, myyntijohtaja Jari Lehtola Telia Mobilesta kertoo.

Muiden asiakkaat kuuluvat automaattisesti kohderyhmään, kun markkinointi kohdistetaan esimerkiksi nuoriin, naisiin tai perheisiin. Sama koskee yritysasiakkaita.

Juuri kohderyhmät korostuvat kampanjoinnissa. On tiedettävä, mitä erilaiset ryhmät puhelimeltaan hakevat ja muokattava heille sopiva paketti palveluineen.

Vaikka muiden asiakkaita katsastetaan nyt entistä suuremmalla mielenkiinnolla, ensimmäistä puhelintaan hankkivat ei vieläkään ole täysin unohdettu ryhmä.

Nuorista kasvaa uusi ja entistä monipuolisemmin kännykkää käyttävien ryhmä. Lisäksi ikäraja laskee koko ajan. Nyt puhelimia hankitaan yleisesti jopa 11-vuotiaille.

Myös ikähaitarin toisesta päästä uskotaan löytyvän hyviä "neitseellisiä asiakkaita".
- Iäkkäämmät eivät välttämättä käytä teknologian tuomia mahdollisuuksia nuorten tahdissa, mutta heillä on yleensä ostovoimaa ja maksuvalmiutta, johtaja Janne Vainio Sonerasta muistuttaa.


Laskun valvojilla nuoret mukaan

Vainion mukaan nuoria yritetään saada asiakkaiksi tarjoamalla heidän vanhemmilleen mahdollisuutta rajoittaa puhelimen käyttöä. Se on yleensä laskulle laitettava yläraja.

Paras myyntivoima tulee kuitenkin melkein ilmaiseksi. Kun yksi luokassa saa puhelimen, muut haluavat myös ja harva vanhempi haluaa lapsensa jäävän koulun kännykkäpiirin ulkopuolelle.

Myös Radiolinjalle perheet ovat johtaja Jouko Lintusen mukaan yksi keskeinen kohderyhmä.
- Lisäksi yritykset ovat meille äärimmäisen tärkeä kohderyhmä.

Laskennallisesti 71 prosentilla suomalaisista on nyt matkapuhelinliittymä. Kun he, aivan nuorimmat ja vanhimmat jätetään pois, Suomessa lasketaan olevan noin 200 000 ihmistä, joilla ei ole vielä kännykkää. He ovat siis potentiaalisia uusia asiakkaita.


Rajua vääntöä Soneran asiakkaista

NMT 900 -verkon loppuminen on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa. Nyt on viimeisen rutistuksen paikka ja otteet ovat olleet sen mukaisia. Telehallintokeskus on esimerkiksi ehtinyt tukistaa Radiolinjaa kielletystä liittymän ja puhelimen kytkykaupasta.

Myös ruotsalaisen Telian suomalainen tytäryhtiö on ollut hyvin aktiivinen.

Vainion mukaan muiden rutistuksesta huolimatta Sonera on onnistunut pitämään markkinaosuuttaan vastaavan määrän NMT 900 -asiakkaistaan. Sen osuus on noin 60 prosenttia. Myös Radiolinja katsoo onnistuneensa kampanjoinnissaan.

Koska Soneran NMT-puhelimet ovat monopoliasemassa olleen Telen peruja, Sonera on Vainion mukaan voinut vastata vain muiden kampanjoihin.

Niinpä niin Radiolinja kuin Sonera ovat esimerkiksi pyrkineet saamaan NMT-asiakkaita itselleen lupaamalla heille vanhan numeron uuden GSM-liittymän numeroksi. Tämä on on tehty perustamalla olemassa olevien operaattoritunnusten rinnalle 0500- ja 0400-tunnukset.

Kesäkuun lopussa vielä käytössä olevia NMT 900 -liittymiä oli noin 78 000. Eniten eli lähes 435 000 kappaletta niitä oli vuonna 1996.

STT-IA
8.9.2000


Talous -sivulle