Erot nuorten elämäntilanteissa entistä suuremmat
Enemmistö nuorista, noin 73 prosenttia, on tyytyväisiä omaan elämäntilanteeseensa. Vuoden 1990 puolivälin tilanteeseen verrattuna tyytyväisyys on jopa lisääntynyt. Erot nuorten eri ryhmien välillä ovat kuitenkin kasvaneet.
Kuntaliiton ja Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin tutkimus selvitti nuorten, 18-26-vuotiaiden, aikuisten mielipiteitä
ja käsityksiä omasta
elämäntilanteestaan, kunnallisten instituutioiden
toimivuudesta, osallistumisesta kunnalliseen
vaikuttamiseen sekä järjestötoimintaan.
Elämäntilannetta tarkastellaan kartoittamalla
kunnallisten palvelujen käyttö ja tyytyväisyys
niihin sekä muuttoaikomukset. Kyselytutkimus on
jatkoa vuonna 1996 toteutetulle edelliselle
tutkimukselle.
Kun tyytyväisyys elämäntilanteeseen
laajennetaan koskemaan taloudellista tilannetta,
arviot synkkenevät. Tyytymättömyys koskettaa
erityisen selvästi työttömiä ja vähiten
koulutettuja nuoria.
Heidän asennoitumisensa
useisiin omaa elämää, yhteiskuntaa ja
asuinkuntaa koskeviin asioihin on huomattavan
negatiivista verrattuna opiskeleviin tai
työelämässä oleviin nuoriin.
Kolmanneksella työttömänä tai peruskoulun
jälkeistä koulutusta vailla olevista nuorista ei ole
halua hakeutua peruskulun jälkeiseen
koulutukseen tai työelämään.
Omat tai
perheenjäsenten työttömyyskokemukset
vaikuttavat voimakkaasti nuorten koulutustaustan
kanssa. Tulos vahvistaa käsitystä siitä, että
kouluttamattomuus ja työttömyys ruokkivat
ainakin jossakin määrin toisiaan.
Muuttohalukkuus voimakkainta Itä- ja
Pohjois-Suomessa
Nuorten muuttoaikomukset ovat entisestään
voimistuneet. Yli puolet tutkimukseen
osallistuneista nuorista harkitsee muuttavansa
pois nykyisestä asuinkunnastaan.
Muuttohalukkuus on voimakkainta itäisessä ja
pohjoisessa Suomessa. Näiden alueiden nuoret
muuttavat erittäin todennäköisesti nykyisen
asuinlääninsä rajojen ulkopuolelle.
Muissa
lääneissä asuvat muuttavat yleensä nykyisen
asuinlääninsä tai asuinmaakunnan alueella.
Yhä
edelleen nuoria houkuttelevat pääkaupunkiseutu
tai muutamat muut maakunta- ja aluekeskukset
sekä koulutuspaikkoja tarjoavat kaupungit.
Muuton motiiveista tärkeimmät liittyvät
opiskeluun ja työhön sekä haluun itsenäistyä.
Neljännes muuttoaikomuksista kohdistuu erilaisiin
asuinympäristön kohentumiseen liittyviin
tekijöihin ja lähes joka kymmenes suoraan
asuntoon liittyviin.
Joka kymmenes nuori
ilmoittaa, että asuinkunnan palvelutaso voi olla
muuttoon vaikuttava tekijä.
Tyytymättömyys on suurinta niillä alueilla, joissa
myös muuttohalukkuus on suurta sekä useammin
asukasluvultaan pienissä kunnissa.
Tyytymättömyys asuinkuntaa kohtaan on
tyypillisempää myös niille nuorille, joilla
käsitykset omasta elämänhallinnasta
taloudellisesti ja yleisesti ovat muita huonommat,
kiinnostus yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen
vähäinen sekä joilla on muuttoaikomuksia.
Muutosta huonompaan suuntaan on nuorten
mielestä tapahtunut lähes kaikissa palveluissa
niin asumis-, koulutus- ja sosiaalitoimen kuin
kulttuuri- ja harrastuspalvelujen kohdalla.
Eri
palvelukokonaisuuksista lapsille ja lapsiperheille
tarjottavat palvelut saavat nyt muita harvemmin
koventunutta kritiikkiä osakseen.
Kriittisyys lisääntynyt
Nuorten kriittisyys omaa asuinkuntaa kohtaan on
lisääntynyt.
Tyytymättömyys on kasvanut yleisen
asuinkunta-arvion ja palvelutyytyväisyyden
kohdalla ja ilmenee myös yhä suurempana
haluttomuutena ottaa osaa kunnalliseen
vaikuttamiseen ja päätöksentekoon.
Nuoret
kokevat kunnallisen päätöksenteon etäiseksi
asiaksi, jossa heidän mielipiteillään ei ole
sanansijaa.
Noin 20 prosenttia tutkimukseen osallistuneista nuorista
arvioi oman asuinkuntansa huonoksi tai erittäin
huonoksi paikaksi asua tai elää verrattuna muihin
kuntiin. Vastaava osuus vuoden 1996
tutkimuksessa oli 18 prosenttia.
Vaikuttaminen tai valtuustotyö ei
kiinnosta
Nuorten enemmistö pitää kunnallisiin asioihin ja
päätöksiin vaikuttamista erittäin vähän
kiinnostavana asiana. Tämä näkyy lisääntyneenä
haluttomuutena toimia kunnanvaltuutettuna ja
myös yleisenä välinpitämättömyytenä kunnallisia
asioita hoitavaa koneistoa kohtaan.
- Yleisesti voi
todeta, että positiivinen asuinkuntakäsitys luo
myös myönteisemmät käsitykset kunnallista
vaikuttamista kohtaan.
- Tällöin myös omat
vaikuttamismahdollisuudet arvioidaan paremmiksi
ja osallistumis- ja vaikuttamiskynnys on
alempana, tutkimuksessa todetaan.
Kuntien ja päätöksentekijöiden toiminta koetaan
nuorten keskuudessa yleensä kaukaiseksi ja
nuorten mielipiteitä vain vähän huomioivaksi.
Erittäin harva nuori tuntee kuntansa
luottamushenkilöitä. Lisäksi hyvin moni pitää
kuntien toimintaa hitaana ja arvioi muutosten
tapahtuvan liian suurella viiveellä, mikä vähentää
asioihin vaikuttamisen mielekkyyttä.
Halukkaimpia toimimaan valtuutettuina ovat
vanhimmat tutkimuksessa mukana olleet (yli
24-vuotiaat) miehet ja pienemmissä kunnissa
asuvat.
Samat ryhmät ottavat myös hanakammin
kontakteja luottamushenkilöihin ja viranhaltijoihin
ja ilmoittavat useammin tuntevansa kuntansa
luottamushenkilöitä kuin muut.
Vähiten
kiinnostuneita vaikuttamaan ja epäileväisimpiä
ovat työttömät ja vähiten koulutetut sekä 18-20-vuotiaat nuoret.
Tarjolla olevat vaikuttamiskanavat ja -tavat ovat
nuorten mielestä riittämättömiä eivätkä vastaa
heidän tarpeitaan.
Vaikka suurempi osa nuorista
pitää puolueita erilaisia kansalaisliikkeitä
parempana kanavana tuoda esille asioita ja omia
mielipiteitä, kansalaisliikkeiden suosio on
kasvanut verrattuna vuoteen 1996. Naiset
vaikuttavat usein mieluummin kansalaisliikkeissä
tai ainakin tuntevat ne läheisemmiksi.
Kansanedustajia ja puolueita ei
arvosteta
Yhteiskunnallisista instituutioista nuoret
arvostavat edelleen vähiten kansanedustajia,
puolueita sekä kuntien luottamushenkilöitä ja
viranhaltijoita.
Arvostuslistan kärjessä ovat sen
sijaan poliisi, puolustusvoimat sekä
terveydenhuolto- ja koulutusjärjestelmät.
Vapaaehtoistoiminnassa läheisimmäksi koetaan
edelleen toiminta oman elinympäristön puolesta.
Sen sijaan luonnon-, ympäristön- ja
eläintensuojelu ovat kadottaneet hieman
mielenkiintoaan.
Niiden sijasta kiinnostusta
herättävät entistä enemmän toiminta
ihmisoikeuksien puolesta sekä rasismin vastainen
toiminta.
Tutkimuksessa on mukana 47 kuntaa.
IA
8.9.2000
Politiikka -sivulle
|