Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttaja ei kaipaa keveyttä kaikkiin tuoteryhmiin



Kuluttajat eivät kaipaa vähärasvaisia vaihtoehtoja kaikkiin tarjolla oleviin elintarvikkeisiin.


Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan keveyttä arvostetaan eniten arkisessa perusruoassa, mutta herkuttelutuotteiden valinnassa vähärasvaisuus ei paljoa paina.

- Tuotekehityksessä on harkittava, mitkä ovat kuluttajan valinnan kriteerit kyseisen tuotteen kohdalla, toteaa tuotepäällikkö Päivi Kähkönen.

Hänen väitöskirjansa tuoteinformaation vaikutuksesta vähärasvaisten tuotteiden hyväksyttävyyteen tarkastettiin viime viikon perjantaina Helsingin yliopistossa.

Kähkönen selvitti tutkimuksessaan, miten miellyttävinä kuluttajat pitävät vähärasvaisia tuotteita ja mikä vaikuttaa heidän suhtautumistapaansa.

Viisiosaiseen tutkimukseen osallistui yhteensä yli 700 henkilöä, ja tarkasteltavat tuotteet olivat vähärasvaisia margariineja ja lauantaimakkaroita sekä kevytjogurtti, -nakki ja -suklaa. Osa niistä oli tavallisia markkinoilla olevia elintarvikkeita ja osa valmistettiin yliopistolla erityisesti tutkimusta varten.


Vähärasvaisuus ei herättänyt kielteisiä odotuksia

Tutkimukseen osallistuneet arvioivat kaikki maistelemansa tuotteet melko miellyttäviksi sekä sokkotesteissä että silloin, kun niiden tiedettiin olevan vähärasvaisia.

Rasvan vähentäminen elintarvikkeesta vaikuttaa sen rakenneominaisuuksiin, aromiin ja makuun.

Osanottajat odottivat esimerkiksi kevytmakkaroiden olevan maultaan tavallista miedompia ja vähemmän mehukkaita, mutta oletetut makuerot eivät kuitenkaan vähentäneet tuotteiden koettua miellyttävyyttä.

Kähkönen pitää hieman yllättävänä sitä, että tuotteen keveys ei herättänyt kovin voimakkaita ennakkoasenteita tutkimukseen osallistuneissa.

- Vähärasvaisuus ei siis ole kovin raflaava informaatio tuoteodotusten suhteen, hän päättelee. Suurimmat erot tuotteiden miellyttävyydessä saatiin esiin silloin, kun tutkimukseen osallistuneet maistelivat sekä tavanomaisia että vähärasvaisia tuotteita ja vertailivat niitä toisiinsa.


Terveystietoisuus vaikuttaa asennoitumiseen

Joissakin tuotteissa vähärasvaisuus lisäsi tuotteen miellyttävyyttä, mikä tuli selvimmin esille margariinien kohdalla.
- Osa kuluttajista arvioi rasvalevitteet sitä miellyttävämmiksi mitä vähärasvaisempia ne olivat, Kähkönen kertoo.

Tutkimukseen osallistuneista vähärasvaisuutta arvostivat eniten ne, jotka pitävät huolta terveydestään ja kiinnittävät huomiota ruokavalioonsa. Naiset olivat yleisesti ottaen miehiä kiinnostuneempia kevyttuotteista.

Suklaa oli kuitenkin poikkeus, sillä sen vähärasvaisuus ei juurikaan lisännyt tuotteen miellyttävyyttä edes terveystietoisilla naisilla.

- Vähärasvaisuuden merkitys vaihtelee sen mukaan, mikä funktio ruoalla on. Suklaa on nautintotuote, jonka kohdalla ei ajatella terveysnäkökohtia, Kähkönen selvittää.

Hän korostaa, että tuotekehityksessä kannattaakin miettiä tarkkaan kohderyhmää ja sen odotuksia kyseisen tuoteryhmän suhteen.

FF-IA
9.6.2000


Ajassa -sivulle