Matkustajaliikenne Hangosta Saksaan käyntiin ensi keväänä
Kreikkalainen varustamo Superfast Ferries aloittaa matkustajaliikenteen Hangosta Saksaan keväällä 2001.
Satama- ja liikennöintisopimus Hangon sataman ja varustamon
kesken allekirjoitettiin viime viikolla. Saksaan liikennöivät
alukset ovat uusia ja nopeita. Niissä on 2 000 metrin
kuljetustilat ja paikat 650 matkustajalle.
Hangon kehitysyhtiön toimitusjohtajan Jukka Rykyn mukaan
edestakaisia viikoittaisia vuoroja tulee olemaan kuusi.
Superfast Ferries kertoo tiedotteessaan aloittavansa
liikennöinnin nopeilla aluksilla Hangon ja Rostockin välillä ensi
keväänä. Liikenne aloitetaan aluksi yhdellä aluksella.
Varustamo
aikoo tuoda liikenteeseen kaikkiaan neljä alusta, joista kaksi
kulkee Suomen ja Saksan ja kaksi Ruotsin ja Saksan välillä.
Kaupungilta odotetaan rahoituspäätöstä
Henkilöliikenteen aloittaminen edellyttää Rykyn mukaan
sataman liikennejärjestelyjen lisäksi uuden laituripaikan ja
matkustajaterminaalin rakentamista. Matkustajaterminaali
sijoitetaan Länsisatamassa sijaitsevaan vanhaan Voimakasiiniin.
Rakennuksen pinta-ala on noin 3 000 neliömetriä.
Terminaalikäyttöön siitä tarvitaan vain puolet.
Historiallisesti merkittävää rakennusta on korjattu
erillisprojektina vähitellen. Nyt rakennustyöt aiotaan toteuttaa
pikavauhdilla.
Matkustajaliikenteen edellyttämien investointien
kokonaisarvoksi on laskettu noin yhdeksän miljoonaa markkaa.
Myönteisiä rahoituspäätöksiä odotetaan Hangon
kaupunginvaltuuston 14. kesäkuuta pidettävältä kokoukselta.
Hanko on eteläisin maamme satamista. Se on jäätön
käytännöllisesti katsoen kautta vuoden. Sataman kautta
kulkee maailmalle pääosa Metsä-Serlan tehtaiden tuotteista.
Saksaan yhteydet ovat tiheät ja Suomen nopeimmat. Hangon
ulkosatama tunnetaan erityisesti merkittävänä autojen
tuontisatamana.
Henkilöliikenteen aloittamisen katsotaan merkitsevän sataman
kilpailukyvyn ja palvelujen merkittävää paranemista.
STT-IKK
9.6.2000
Kotimaa -sivulle
|