Miksi nuoret kaahaavat liikenteessä?
Miksi rauhan aikana hyvinvointi-Suomessa nuoret miehet liittyvät yhteisöihin, joissa toimintamuotona on kuolemalla leikittely, ilman laillisen kilpailun mahdollistamaa palkintojärjestelmää?
Nuoret liittyvät autoiluyhteisöihin osana
vanhemmista irtautumisen kehitystehtävää ja aikuistumisen
siirtymäriittiä. Itse autokiinnostus liittyy tekniseen
suuntautumiseen ja vauhdin sekä seurallisuuden nautintoihin.
Autoharrastajat ovat koneromantikkoja. Autokiinnostus
merkitsee suurta taloudellista ja ajallista uhrausta identiteetin ,
elämänilon ja sosiaalisten suhteiden vahvistamisen vuoksi.
Moottoriurheilussa menestyvässä maassa kuten Suomessa,
ajokortin saaminen merkitsee auto-orientoituneille nuorille
miehille vihkiytymistä lailliseen ajoharjoitteluun ja kaahailuun.
Miehet seuraavat rallikilpailuja ja ihailevat voittajia, sankareita
moottoriurheilussa. Kaahailu ja legendaaristen
liikennetemppujen esittely siirtyvät uusille sukupolville
mekanismilla, jolla esimerkiksi nuorisorikolliset rekrytoivat
jäseniä seuraavista ikäluokista.
Amerikkalaisen kriminologin Terrie E. Moffitin mukaan
houkuttelevana nähty toiminta saa jäljittelijöitä, sillä uusia
jäseniä rekrytoivat ryhmät ottavat itselleen vapauksia, joita
nuorilla ei muutoin ole.
Tutkimuksen nuorilla sosiaalinen jäljittely
ja sankaruuskuvitelmat purkautuvat muiden harrastusten
puuttuessa kuvitteelliseksi ralliharrastukseksi ja rallisanastosta
tutuksi tulleeksi "salaharjoitteluksi" yleisillä teillä.
Maatalouskulttuurissa ja autojen yleistymisen aikakautta
edeltäneessä kaupunkikulttuurissa nuorten miesten välisen
arvojärjestyksen selvittelyyn kuului ruumiillisilla voimilla
kilvoittelu.
Vuosituhannen vaihteessa, teknologisoituneessa
kilpailuyhteiskunnassa autolla suoritettavat rohkeuskokeet ja
nopeustestit ovat syrjäyttäneet ruumiilliset voimainkoitokset.
Nuorten viikonloppuliikenne sisältää itsessään palkitsevan
järjestelmän, jossa menestyneet pojat nauttivat tyttöjen
suosiota ja kohonneen aseman tuomia etuja. Vauhti on
seksikästä, ja tyttöjen kiinnostus poikiin suuntautuu tämän
kulttuurisen elementin kautta.
Periksiantamattomuus ja rohkeus
Suomen kansalliskirjallisuudessa, kuten Linnan Täällä pohjan
tähden alla -trilogiassa ja sosiologi Matti Kortteisen
suomalaista yhteiskuntaa kuvaavissa teoksissa esiintyvä työn
eetos heijastuu nuorten liikennekäyttäytymiseen.
Hyvinä
työmiehinä tunnetut nuoret miehet siirtävät periksi
antamattoman, sisukkaan työn eetoksen viikonloppuisin
työyhteisöstä poikkeavaan ympäristöön, liikenteeseen.
Tuttu
eetos näkyy liikenteessä ehdottomana asioiden loppuun asti
viemisenä esimerkiksi kilpakaahailussa ja poliisia paetessa.
Järjenvastainen terveydestä piittaamattomuus peilautuu
onnettomuuslukuihin.
Perjantai-ilta on kiihkeää identiteetin ja yhteisön rakentamisen
aikaa. Se merkitsee jatkuvaa rajanvetoa itsen ja toisten välillä
sekä oman ja vieraiden ryhmien välillä. Nuorten
viikonloppuliikenteen kaahailutilanteet ovat osa miesten
mustasukkaista, äkkipikaista ja väkivaltaista reaktiota kunniaa
uhkaavaa, kilpailevaa autokuntaa tai kuljettajaa vastaan.
Evoluutiopsykologiassa rohkeuden on todettu olevan
ominaisuuden, joka vetää puoleensa molempien sukupuolten
kiinnostuksen ja arvostuksen. Rauhan aikana erityistä
rohkeutta vaativia tilanteita on niukalti, jolloin kohdettaan
hakevat näyttöpaineet löytävät polttopisteen esimerkiksi
komeilla "isien autoilla" ylpistelevistä kavereista.
Koko autokunta tai takapenkillä yllyttävä auton omistaja
saattavat olla osallisia kilpakaahailuun. Harvoin nuori kuljettaja
yksin lähtee viemään vastustelevaa matkustajajoukkoa kisaan.
Tästä poikkeuksen muodostavat hermonsa menettäneet
juoppokuskit, jotka jälkeenpäin, haastatteluissa, toteavat
"vintin menneen pimeäksi".
Rohkeusmyytit ovat yhä turvavöiden käyttämisen esteenä.
Samoin ihannoitu, salamannopea kuolema ilman "kitumisen"
todennäköisyyttä, mikä on todettu myös useissa
moottoripyöräkulttuuri tutkimuksissa.
Toisaalta pojilla on
"tietoa" siitä, että kovavauhtisessa onnettomuudessa on
suurempi todennäköisyys jäädä henkiin, jos lentää autosta
ulos. Nuoret kaahaajat tutkimukseni mukaan etupenkeillä noin
puolet pojista ja kaikki tytöt käyttävät turvavöitä.
Takapenkeillä sekä pojat että tytöt jättävät pääasiassa
turvavyön käyttämättä myös moottoriteillä. On mahdollista,
että Freudin tutkimat elämää säilyttävä vietti ja kuolemanvietti
käyvät taisteluaan näissä nuorissa.
Alkoholi ja kanssakäyminen
Kamppailu kunniasta on erityisen kiivasta eri paikkakunnilta tai
eri lähiöistä tulevien autokuntien väillä. Takaa-ajo voidaan
aloittaa heittämällä toista autoa olutpullolla.
Autojen lattioilla on yleensä pulloja heiteltäviksi asti, sillä
kansallinen, humalahakuinen alkoholikulttuuri tiivistyy näissä
nuorissa. Parikymmentä olutta muovikassissa illan viettäjää
kohden on autoilevissa nuorisoryhmissä tyypillinen viihdyke ja
luotettu rohkaisija.
Suomessa on läntisen Euroopan humalahakuisimmat
juomatavat. Kuljettajan tai matkustajan humaltunut mieli on
ylen määrin herkistynyt ja se etsii hyvitystä: toisen nolaamista
tai mahdollisuutta ajotaidon kiistattomaan näyttöön.
Heikki
Ylikankaan mukaan suomalaisessa humalassa "mieleen
palautuvat selvinpäin, vaitonaisena niellyt loukkaukset". Kun
alkoholi ja autoilu kuuluvat yhteen nuorten
viikonloppuliikenteessä, moni autojen välinen kilpailu perustuu
alkoholin rohkaiseman kuljettajan tahtoon osoittaa ylivertainen
ajotaito.
Suomalaisessa vaikenemisen ja puhumattomuuden kulttuurissa,
joka on ikuistettu esimerkiksi Aki Kaurismäen elokuvissa,
sanallista puolustautumista ei kyetä hallitsemaan.
Nuorten kielenkäytössä kiusoittelu ja huumori toisen
kustannuksella kukoistavat, mutta vastaan sanominen on ylen
vaikeaa. Siten suora toiminta, puhumisen ja asioiden
selvittämisen sijaan, on muodostunut hyväksyttäväksi tavaksi
vastata annettuun haasteeseen.
Ylemmän koulutuksen ja keskiluokkaisen kilpailuyhteiskunnan
ulkopuolelle jäänyt nuori nauttii kunnioitusta ja arvostusta
olemalla rohkea ja hyvä kuljettaja, reilu kaveri, uskottu
poikaystävä.
Tutkimukseni myönteinen tulos on ollut havainto
itsenäisistä, pärjäävistä nuorista työmarkkinoilla,
asuntomarkkinoilla ja ihmissuhteissa. Ongelmallista sen sijaan
on, että nuori suomalainen Akilles uskoo olevansa
haavoittumaton ja kuolematon.
Hän pelkää akilleen kantapään
löytyvän vielä harjoittelun alla olevista ajotaidoista.
HELI VAARANEN
9.6.2000
Kirjoittaja on valtiot. maisteri ja tutkija Helsingin yliopistossa. Kirjoitus perustuu hänen lisensiaattityöhönsä "Nuoret kaahaajat."
Kotimaa -sivulle
|