Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kesäautot työllistävät kuluttajaneuvojia



Alle kymppitonnilla kesäksi hankitut käytetyt menopelit tuottavat pettymyksen monelle kuluttajalle. Kunnalliset kuluttajaneuvojat huhkivat alkukesästä autokauppariitojen parissa.


Vaikka kesäauto ei monelle oli iso investointi, aiheuttaa pettymys kauppaan usein riitoja. Tampereen kunnallisessa kuluttajaneuvonnassa yhteydenotot käytettyjen autojen kaupan riidoista nousivat piikkinä esiin jo toukokuun alkupuoliskolla.

- Tavallisimmin autosta löytyy tekninen vika. Halpojen vaihtoautojen perusongelmina on moottorin tyssääminen tai jarrujen pettäminen, sanoo Tampereen kuluttajasihteeri Reijo Alava.

Oulussa peräti reilu viidennes kaikista kuluttajaneuvonnan yhteydenotoista on tällä hetkellä autokauppavalituksia. Alkuvuodesta hyvin pyörinyt vaihtoautokauppa näkyy piikkinä kuluttajien yhteydenotoissa myös Lahden ja Helsingin kuluttajaneuvonnoissa.

Riidan sovittelu lähtee liikkeelle yleensä siitä, että kuluttajaneuvoja selvittää autokaupan paperit ja käy läpi ne tiedot, mitkä myyjä on ostajalle myyntitilanteessa autosta antanut.

Lain mukaan myyjä ei saa salailla ostopäätökseen vaikuttavia tietoja, mutta korvausvaatimustilanteessa vastuuta kasataan myös ostajan harteille.


Korjauskustannukset puoliksi

- Ostajan on tutustuttava autoon huolellisesti, pelkästä sinisilmäisyydestä on turha lähteä jälkikäteen vaatimaan korvauksia. Jos auto on jo ostettaessa ollut selvästi viallinen, voi hyvitykselle syntyä perusta, sanoo Oulun kuluttajaneuvoja Ilkka Kahlos.

Pettyneen asiakkaan kannattaa kuitenkin aina mennä valituksineen ensin liikkeeseen esittämään epäkohdat myyjälle. Jotkut autoliikkeet hyvittelevät asiakasta jo mielipahasta esimerkiksi halvemmilla huolloilla tai varustepaketeilla.

- Kuluttajansuojalain mukaan mielipahasta ei voi laskuttaa, vaan korvausvaatimus pitää pystyä kääntämään rahaksi. Jos vaikka lomamatkaa varten varatut hotellihuoneet tai laivamatkat uhkaavat jäädä käyttämättä tai niistä syntyy kuluja, kannattaa ne tuoda esiin heti hyvitysvaatimuksessa, Kahlos jatkaa.

Vielä selkeämpi rahallinen korvausperuste voi syntyä auton korjauslaskusta. Esimerkiksi Tampereella kuluttajaneuvonnassa pyritään viallisena myydyn auton korjauskustannukset panemaan puoliksi myyjän ja asiakkaan kesken.


Kaveri mukaan auto-ostoksille

Kansalaisten pettymiset halpoihin vaihtoautoihin ja kesäautoihin tunnetaan myös Autoliitossa. Liiton tekninen asiantuntija Richard Gunell arvelee tilanteen selittyvän osin automyyjien mahtailevilla myyntipuheilla sekä osin asiakkaiden ylimitoitetuilla toiveilla.

- Käytetty auto on aina riski, sitä ei voi liikaa korostaa. Itse asiassa autokauppaan ei pitäisi ikinä mennä yksin, mukaan kannattaa ottaa ystävä, joka näkee myyntipuheiden läpi realistisemmin, Gunell sanoo.

Kuluttajaneuvojillakin on luita vinkkejä, joiden avulla jyrkimmät pettymykset autokaupassa voi välttää.
- Kaikki lupaukset paperille. Kirjallista takuutakin voi aina yrittää vaatia, vaikka sellaista ei helpolla alle kymppitonnin autolle saa, sanoo Oulun kuluttajaneuvoja Kahlus.

- Katsastustodistukset kannattaa syynätä, ja ainahan auton voi käyttää Autotohtorin tarkistuksessa ennen kaupantekoa. Eihän siinäkään mitään menetä, että soittaa edelliselle omistajalle suoraan ja kyselee auton vioista, vinkkaa Tampereen kuluttajasihteeri Alava.

STT-IA
9.6.2000


Kotimaa -sivulle