Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Metsäteollisuus pääsee suuriin säästöihin kehittämällä viennin toimitusprosessejaan



Kotkan ja Haminan satamista kulkevan metsäteollisuuden viennin nykyisestä toimitusprosessista uskotaan löytyvän uusilla toimintamalleilla jopa 100 miljoonan markan säästöt vuodessa.


Ongelmakohdat tehtaalta aina määräsatamaan saakka on tutkittu, ja uudistukset on tarkoitus toteuttaa vielä tämän vuoden aikana. Myös muissa Suomen vientisatamissa kehitellään vastaavanlaisia hankkeita.

Puolitoista vuotta on itäisen Suomenlahden satamiin räätälöity uudistettua metsäteollisuuden vientitoimitusprosessia eli VIPRO:a. Hanke on nyt viety päätökseen ja sen pilotointi alkoi maanantaina. Uudessa toimintamallissa tehtaiden ja logistiikkayritysten väliset päivittäiset yhteiset rutiinit karsiutuvat puoleen nykyisestä.

Kotkan ja Haminan satamissa toimiva satamaoperaattori Steveco Oy on VIPRO-hankkeen ideoija, ja siinä ovat mukana VR, Fincarriers ja Transfennica, Metsä-Serla, Myllykoski Paper, Stora Enso ja UPM-Kymmene sekä Suomen metsäteollisuuden tärkeimmät eurooppalaiset vientisatamat.

VIPRO:n päätavoitteena oli arvioida metsäteollisuuden vientitoimitusprosesseja ja löytää uusi toimintamalli. Lisäksi haluttiin laskea toimitusten kustannuksia ja lisätä toimintavarmuutta.


Kilpailijat samaan pöytään

- Ainutlaatuista tämän työn tekemisessä on ollut se, että olemme saaneet kilpailevat metsäyhtiöt, varustamot, kuljetusyritykset ja satamat työskentelemään yhteisen tavoitteen eteen.

- Kun olen kertonut VIPRO:sta ruotsalaisille logistiikka-alan ihmisille he ovat todenneet, ettei kilpailevia yrityksiä saisi Ruotsissa koskaan saman pöydän ääreen suunnittelemaan yhteisiä hankkeita, koordinoinnista vastannut Pekka Koskinen Edi Management Finlandista sanoo.

Koskisen mukaan Kotkan ja Haminan satamiin suunniteltu VIPRO on saanut aikaan vastaavia hankkeita myös muihin Suomen satamiin. Metsäyhtiöt ovat havainneet, että paitsi rahaa voidaan vientitoimituksissa myös säästää aikaa. Mm. Rauman satamaan on tarkoitus tehdä vastaavanlainen viennin toimitusprosessiin kohdistuva hanke.


Kuljetukset sovitettu yhteen maalla ja merellä

VIPRO:ssa Kotkan ja Haminan satamiin liikennöivien junien määrää kyettiin pudottamaan parillakymmenellä prosentilla.

Rautatiekuljetusten uudet juna-aikataulut ja aikataulutetut junat satamavarastoihin alkoivat kulkea 4. kesäkuuta. Aikataulujen ansiosta junien määrä väheni ja niiden täyttöaste parani. Junille löytyi myös parempi vuororytmitys sataman näkökulmasta.

- Kuljetukset ja niihin liittyvät eri toiminnot on sovitettu yhteen sekä maalla että merellä. Näitä toimintoja on tarkistettu koko matkalta, tehtaalta merikuljetusten jälkeen aina määräsatamaan asti.

- Kyse on yhteistyöstä kahdella tasolla: yhteisestä suunnittelusta ja yhteisistä toiminnoista metsäteollisuusyritysten välillä sekä metsäteollisuusyritysten ja logistiikan palvelutarjoajien välillä, Stevecon toimitusjohtaja Juha Silvanto sanoo.

VIPRO on osa kuljetusketjun toimintaan liittyvää KETJU-hanketta, jonka päärahoittajina ovat liikenneministeriö ja Teknologian kehittämiskeskus.

STT-IA
9.6.2000


Talous -sivulle