Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Pikkuskootterilla noudatettava moposääntöjä



Kesän tullen liikenteeseen ovat ilmestyneet myös skootterit. Liikenneministeriö korostaa, että pienimoottorinen skootteri on mopo ja sen kuljettajan on noudatettava mopoilijan sääntöjä.


Liikenneministeriön mukaan skootterin varusteista voi saada harhaanjohtavan kuvan sen käyttötarkoituksesta. Monissa markkinoilla olevissa skootterimopoissa kun on istuin ja kädensijat matkustajaa varten. Tästä huolimatta skootterimopolla ei Suomessa saa kuljettaa aikuista matkustajaa.

Skoottereista osa kuuluu mopoluokkaan ja osa moottoripyöriin. Eroa ei välttämättä näe päällepäin, sillä molemmissa runko voi olla samanlainen.

Skootteri määritellään mopoksi, jos moottorin tilavuus on alle 50 kuutiosenttimetriä ja enimmäisnopeus 45 km/h. Suomessa mopolla saa kuljettaa vain enintään kymmenvuotiasta lasta. Tällöinkin lapsella pitää olla tarkoituksenmukainen istuin ja jalkasuojukset.

Liikenneministeriö korostaa, että skootterimopon kuljettajan pitää noudattaa Suomen mopomääräyksiä. Kuljettajan on käytettävä suojakypärää ja hänen on oltava vähintään 15-vuotias.

Myös mopokortti on pakollinen, jos mopoilija on syntynyt vuonna 1985 tai sen jälkeen. Kaikkien mopoilijoiden liikennerikkomukset rekisteröidään.

Liikenneministeriö muistuttaa myös, että mopon ja moottoripyörän liikennesäännöt ovat osin erilaisia. Moottoripyörää koskevat autojen liikennesäännöt. Mopon liikennesäännöt taas vastaavat pitkälti pyöräilijöiden sääntöjä.


Moottoripyörällä ajoradalla, mopolla pientareella

Moottoripyörää kuljetetaan ajoradalla, kun taas mopolla on ajettava pientareella, jos tien oikealla puolella on ajokelpoinen piennar. Tämän vuoksi mopoilija saa ohittaa auton myös oikealta.

Kaupunkialueella mopoilija voi käyttää oikeanpuoleisinta kaistaa myös silloin, kun se on bussikaista. Lisäksi mopolla saa ajaa pyörätiellä, jos käytössä on lisäkilpi "Sallittu mopoille".

Tullessaan pyörätieltä ajoradalle mopoilijan on aina väistettävä muuta liikennettä. Mopon saa pysäköidä myös jalkakäytävälle ja pyörätielle.


Iso skootteri luokitellaan moottoripyöräksi

Isompimoottoriset skootterit luokitellaan moottoripyöriksi, jos moottorin tilavuus on yli 50 kuutiosenttimetriä tai rakenteellinen nopeus yli 45 km/h. Niiden kuljettajan on noudatettava moottoripyörien liikennesääntöjä ja ajokorttivaatimuksia. Tällaisella skootterilla saa kuljettaa matkustajaa, jos skootterissa on sopiva istuin ja jalkatuet.

Monet valmistajat tekevät samanlaisesta skootterirungosta mopoversion ja moottoripyöräversion. Tällainen ajoneuvo voi olla mahdollista muuttaa rakenteellisesti moposta moottoripyöräksi valmistajan EU-tyyppihyväksynnän mukaisesti.

Skootterin omistajan on huolehdittava, että se täyttää kaikki uuden ajoneuvoluokan säädökset. Tämä varmistetaan muutoskatsastuksessa ja uudelleen rekisteröinnissä.

Moposkootteria koskevat määräykset on hyvä tarkistaa, jos aikoo mopoilla toisessa EU-maassa. Vaikka mopojen tekninen varustelu alkaa olla EU-maissa yhdenmukaista, mopoilusäännökset voivat vaihdella.

Suomessa on nykyisin yli 100 000 mopoa. Vuosittain ostetaan noin 7000 uutta mopoa, joista kaksi kolmasosaa on skootterityyppisiä.

Lisätietoja liikennesäännöistä saa liikenneministeriöstä ja Liikenneturvasta sekä teknisistä määräyksistä ja mopotutkinnosta Ajoneuvohallintokeskuksesta.

IKK
9.6.2000


Kotimaa -sivulle