Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Palvelutyönantajat selvitti:

Työnhakijan oma aktiivisuus on paras tie työpaikkaan



Oma aktiivisuus on ylivoimaisesti tärkein keino, jos työnhakija haluaa töihin palvelualan yritykseen.


Palvelutyönantajien tutkimukseen osallistuneista yrityksistä yli 60 prosenttia oli sitä mieltä, että työntekijän oma yhteydenotto on tärkeä rekrytointiin vaikuttava tekijä. Työvoimatoimistoilla on vain vähäinen merkitys, kun yritykset etsivät uusia työntekijöitä.

Palvelutyönantajat selvitti jäsenyrityksiin suunnatulla tutkimuksella, mitä kanavia palveluyritykset käyttävät ja pitävät tärkeinä työvoimaa hankittaessa. Kysymyksiin vastasi noin 1 600 erisuuruista yritystä.

Työnhakijan oman yhteydenotto ja työntekijästä annettu suositus ovat ylivoimaisesti tärkeimmät rekrytointikanavat, kun työntekijää on palkkaamassa pieni tai keskisuuri yritys. Nämä epäviralliset työvoiman hankintakeinot ovat sitä tärkeämpiä mitä pienemmästä yrityksestä on kyse.

Oma yhteydenotto ja suositus ovat merkittäviä kanavia myös suurille yritykselle, mutta niille tärkein rekrytointikeino on kuitenkin lehti-ilmoittelu.

Suurista, yli 50 työntekijän yrityksistä lähes 60 prosenttia pitää lehti-ilmoittelua tärkeänä. Pienistä yrityksistä tätä mieltä on vain reilut 20 prosenttia.


Työvoimatoimistoilla vähäinen merkitys

Tutkimus osoitti, että työvoimatoimistoilla on paljon parannettavaa toiminnassaan. Yli puolet yrityksistä oli sitä mieltä, että työvoimatoimistoilla on vain vähäinen merkitys työvoiman hankintakanavana.

Yllättävää oli, että työvoimatoimistojen palveluilla on vähiten merkitystä pienille yrityksille. Tämä antaakin aiheen kysyä, pitäisikö palveluja räätälöidä erityisesti pienten yritysten tarpeisiin, kyselee työvoimapolitiikasta vastaava johtaja Markku Koponen Palvelutyönantajista.

On erittäin tärkeää, että pienet yritykset saavat mahdollisimman paljon apua työvoimatoimistoista. Pienillä yrityksillä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia omiin henkilöstökampanjoihin ja lehti-ilmoitteluun kuin suurilla yrityksillä, Koponen tähdentää.

Hänen mielestään työvoimaviranomaisten pitäisi myös jalkautua nykyistä useammin yrityksiin. Yksi syy työvoimatoimistojen vähäiseen käyttöön saattaakin olla siinä, ettei niiden palveluita tunneta riittävästi.

Työvoimatoimistojen vähäistä roolia voi selittää myös se, että yritykset eivät läheskään aina löydä työvoimatoimistosta vaatimukset täyttäviä työnhakijoita. Tämä seikka on korostunut työministeriön omissakin selvityksissä. Yritykset saattavat lisäksi muistella laman aikaa, jolloin työvoimatoimistot olivat ruuhkaisia eikä työnantajien tarpeita kyetty ottamaan riittävästi huomioon, Koponen arvioi.


Oppilaitoksista palkataan vähän

Työvoiman palkkaaminen suoraan oppilaitoksista ei ole kovin yleistä ainakaan palvelualan yrityksissä, vaikka asiasta on keskusteltu varsin paljon julkisuudessa.

Vain vajaat 20 prosenttia yrityksistä piti tätä rekrytointikanavaa merkittävänä. Yrityspalveluja tarjoavat yritykset ja apteekit ottavat yhteyttä oppilaitoksiin hieman useammin kuin muut palveluyritykset.

Myös työvoimaa välittävien yritysten käyttö on edelleen vähäistä. Kuusi prosenttia pienistä yrityksistä ja suuristakin vain 12 prosenttia pitää tätä rekrytointikeinoa tärkeänä.

IKK
9.6.2000


Politiikka -sivulle