Tutkijan arvio:
Maaseudunkin sosiaaliset roolit muuttumassa kaupunkimaisiksi
IKK, 12.1.2001
Stakesin tutkija Marja Holmila esittää varovaisen arvion, että maaseutuyhteisönkin ihmisten roolit ovat tulevaisuudessa kaupunkilaisten sosiaalisten roolien kaltaisia. Tätä kautta maaseudun elämä muuttuu osin kaupunkimaisemmaksi.
Holmilan raportti Social Bonds in Rural Life. Regulating the
dangerous tarkastelee yhden kylän, Rantakylän kautta maalaisyhteisöä
muutoksen ja vaarallisen näkökulmista. Se kuvaa ja erittelee uhkakuvien
sosiaalisia hallintamekanismeja.
Useimpien länsimaiden tapaan Suomessakin suunta on 1900-luvulla ollut pois
maaseudun sosiaalisista rooleista kohti kaupunkilaisia rooleja. Kehitys on
havaittavissa myös kyläyhteisöjen sisällä: kaupunkilainen elämäntapa leviää
ja vaikuttaa entistä enemmän.
Maaseutu- ja kaupunkiyhteisöjen perinteiset sosiaaliset roolit ovat
erilaisia.
- Maaseutuyhteisöissä asuvilla ihmisillä on useita eri
rooleja suhteissaan yksiin ja samoihin naapureihinsa, minkä seurauksena
ihmissuhteiden kudelma on "sakea" ja kompleksinen, Holmila arvioi.
Kaupungeissa roolit taas ovat hänen mielestään eriytyneemmät ja tuloksena
on ohuempien ja eriytyneempien suhteiden kudelma ja monimutkaisemmat
sosiaaliset roolit.
Vaikka kehityskulku on vielä kesken, Holmilan mukaan on ajateltavissa, että
jonakin päivänä ohuet ja eriytyneet kaupunkilaisroolit olisivat hallitsevia
myös maaseutuyhteisöissä.
- Tuolloin ystävyyssuhteet olisivat ystävyyssuhteita, naapurit vain
naapureita, sukulaiset vain sukulaisia, liikekumppanit vain
liikekumppaneita, kun kaksikymmentä vuotta aiemmin roolit olivat
huomattavasti enemmän sekoittuneet toisiinsa.
Perhe ja suku tärkeitä
Perhe ja suku ovat useimmille ihmisille vertikaalisen, oman eliniän
ylittävän jatkuvuuden kannalta tärkeimmät yhteisön osat. Holmilan mukaan
suureen ja menestyvään sukuun kuuluminen antaa yksilölle laajan
kontaktiverkoston ja paljon kosketuspintaa yhteiskunnan eri tasoille.
Suvun menestys ja jatkuvuuden varmistaminen vaativat sellaista jatkuvaa
valppautta, viisautta ja taitoa, jotka ovat yleisimmin perheen äidin
vastuulla. Raportin perusteella asetelma näkyi monin tavoin sukupuolten
välisissä suhteissa, käyttäytymisen sääntelyssä niin parisuhteissa kuin
äitien ja poikien välisissä suhteissa.
Perinteisissä symboleissaan kyläyhteisö eli edelleen entistä elämäänsä.
Kylän perinnettä ja identiteettiä haluttiin kiihkeästi pitää yllä.
Jos jokin ulkopuolinen taho uhkasi tai kritisoi paikallisia arvoja,
rantakyläläiset olivat kärkkäitä tekemään tai sanomaan jotakin, mikä
paljasti heidän yleensä uinuvat yhteisölliset tunteensa.
- Näennäisesti hyvin vähäinenkin teko tai varomaton lausahdus saatettiin
tulkita rajuksi hyökkäykseksi, johon oli heti puututtava, Holmila kuvaa.
Ihminen kaipaa riskejä ja vaaroja
Myös vaaraa kirja tarkastelee kylän kautta. Vaara on määritelty sellaisiksi
elämään liittyviksi seikoiksi, jotka uhkaavat yksilön tai yhteisön
jatkuvuutta.
- Ne edustavat viime kädessä kuolemaa ja katoamista. Ihmisellä
biologisena olentona on tarve pysytellä elossa. Kytkeytymällä toisiin
ihmisiin ja ihmisyhteisöihin hän pyrkii ylittämään biologisen elinaikansa
rajat, Holmila erittelee.
Hän sanoo ihmisen kaipaavan riskejä ja vaaroja ja nauttivan niistä.
Toisaalta ihminen taas kokee välttämättömäksi suojella itseään ja
yhteisöään vaarallisiksi katsottujen elämäntapojen uhkalta.
- Näiden kahden seikan välillä vallitsee ainainen jännite, jonka kautta on
mahdollista ymmärtää sosiaalisten siteitten luonnetta.
Sosiaalista kontrollia vaaroista kertovilla kepposilla
Rantakylän suulliseen historiaan kuuluivat kertomukset kepposista, joiden
avulla oli harjoitettu epämuodollista sosiaalista kontrollia, sekä
vaaroista varoittavat opettavat kertomukset.
Kepposissa on Holmilan mukaan erityisen kiinnostavaa niiden muoto.
Rantakylässä ne olivat yleensä sanattomia, ja avoin yhteenotto korvattiin
kollektiivisilla tempauksilla. Ne myös verhosivat olemassa olevan
valtarakenteen, joka oli kaikkien tiedossa.
- Samat piirteet toistuivat sekä nykyaikaa koskevissa kertomuksissa että
tarinoissa menneistä tapahtumista. Niitä voidaan pitää yhteisöllisten
suhteiden olennaisen sisällön kantajina, hän sanoo.
Kertomukset vaaroista ja siitä, kuinka ihmiset ovat niihin sortuneet,
sisältävätkin tutkijan mukaan tulkintoja todellisuudesta. - Ne pyrkivät
siirtämään opetuksia sukupolvelta toiselle ja tekevät sen tavalla, joka
sekä tyydyttää uteliaisuutta että viihdyttää.
Luontosuhde tärkeä
Vaarallisen hallinta ei Holmilan mukaan tapahdu vain yhteisön tasolla, vaan
sitä voidaan tarkastella myös yksilön näkökulmasta. Yhteisö auttaa yksilöä
määrittelemään sen, mikä on vaarallista.
- Yhteisö ilmentää kollektiivista tietämystään vaarallisista asioista
sosiaalisella kontrollilla ja symbolisilla esityksillä. Niitä ovat
esimerkiksi opettavat kertomukset entisaikojen onnettomuuksista, joita
suullinen perinne välittää eteenpäin, hän havainnollistaa.
Useimmat kirjassa käsitellyt vaarojen välttämisen ja jatkuvuuden
turvaamisen keinot liittyvät ihmisten välisiin sosiaalisiin siteisiin,
mutta rantakyläläisillä on sen ohessa vielä toinenkin jatkuvuuden
ulottuvuus: heidän luontosuhteensa.
- Heillä on syvä ja luonnollinen yhteys maahan, metsään, järviin ja
eläimiin. Kenties kyläyhteisöjen todellinen perintö ja jatkuvuus lopulta
onkin juuri niiden kiinteässä yhteydessä luontoon, tutkija arvelee.
Holmila on kerännyt laajan haastattelu- ja havaintoaineiston kahteen eri
otteeseen viimeksi kuluneiden kahdenkymmenen vuoden aikana. Kylä oli
muuttunut huomattavasti tänä aikana, ja muutos on raportin mukaan nähtävä
osana pitkää taloudellisten ja sosiaalisten muutosten prosessia, joka alkoi
1900-luvun alussa.
Kotimaa -sivulle
|