Koulutuksen paikallinen arviointi etsii vielä muotoaan
IA, 12.1.2001
Opetusministeri Maija Raskille (sd.) keskiviikkona luovutetusta selvityksestä ilmenee, että koulutuksen arvioinnissa on vielä kehitettävää. Paikallistason arviointikulttuuri on vasta muotoutumassa. Kuitenkin suurimmissa kaupungeissa ja kuntayhtymissä arviointi on lähtenyt vireästi liikkeelle.
Opetushallituksen tekemään kyselyyn vastasi 78 prosnttia koulutuksen järjestäjistä. Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestäjistä joka kolmannella, ammatillisen
perus- ja aikuiskoulutuksen järjestäjistä joka neljännellä ja vapaan sivistystyön ylläpitäjistä joka kymmenennellä on arvioinnin perustana tavoitteellinen arviointijärjestelmä tai -ohjelma.
Selvityksen yleishavainto oli, että koulutuksen
arviointi ei ole vielä riittävän systemaattista.
- Tarvitaan lisää
suunnitelmallisuutta, ulkoisten arviointien hyödyntämistä ja
arvioinnin avoimuutta, selvityksessä todetaan.
Arvioinnin tavoitteet on yleensä kirjattu opetussuunnitelmaan
tai siihen perustuvaan vuosittain laadittavaan suunnitelmaan.
Arviointijärjestelmien kehittäminen on lähtenyt liikkeelle
kouluista ja oppilaitoksista.
Arviointijärjestelmien
kehittämiseen ja arviointiin ovat osallistuneet tavallisimmin
koulujen ja oppilaitosten hallinto- ja opetushenkilöstö.
Ammatillisessa koulutuksessa korostuu muita koulutusmuotoja
voimakkaammin opiskelijoiden ja työelämän merkitys.
Perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa oppilaiden, heidän
vanhempiensa ja koulutuksen järjestäjien yhteistyötä
arvioinnissa ei ole riittävästi otettu huomioon.
Selvityksestä ilmenee perusopetuksen osalta, että kunnissa,
joissa opetustoimesta vastasi päätoiminen virkamies, koulutuksen
arviointi oli järjestelmällisempää ja perustui muita useammin
lainsäätäjän tarkoittamaan koulutuksen arviointimalliin.
Arvioinnin kehittämiseen oli kytketty muita useammin koulutuksen
tavoitteista paikallisella tasolla päättävät.
Ulkoisia arviointeja vähän
Koulutuksen järjestäjät eivät itse yleensä tilaa ulkoisia
arviointeja. Eniten ulkoisia arviointeja on käytetty
ammatillisessa koulutuksessa (noin 30 %).
Perusopetuksen
ulkoiset arvioinnit ovat pääasiassa Opetushallituksen
toteuttamia otospohjaisia oppimistulosten arviointeja, jotka
ovat keskittyneet peruskoulunsa päättäviin oppilaisiin.
Lukiokoulutuksessa nämä arvioinnit ovat ylioppilaskokeita.
Koulutuksen järjestäjistä 60-70 prosenttia katsoo, että valtakunnallisia
koulutuksen arviointeja toteutetaan nykyisellään riittävästi.
Perus- ja lukiokoulutuksen järjestäjät odottavat enemmän
kansallista ohjausta ja normeja. Ammatillisessa koulutuksessa
arvioinnin hajautettuun ohjauskulttuuriin ja oppilaitosten omaan
vastuuseen ollaan tyytyväisiä.
Selvityksestä ilmenee, että arviointien tulosten julkistaminen etsii muotoaan. Tuloksista tiedotetaan tavallisimmin koulujen ja oppilaitosten
hallinto- ja opetushenkilöstölle sekä koulutuksesta vastaaville
toimielimille.
- Ne koulutuksen järjestäjät, jotka ovat arviointitoiminnassaan
edenneet jo pidemmälle, pyrkivät hyödyntämään arviointituloksia
monipuolisesti. Arvioinnin tuottamia tietoja käytetään
koulutuksen kehittämistarpeiden tunnistamiseen, oppilaitosten
nykytilan analysointiin ja pedagogisen toiminnan kehittämiseen, kertoo selvitys.
Opetusministeriö hyödyntää arvioinneista saatua tietoa
opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisessä. Opetushallituksen mukaan tavoitteeksi on asetettava, että vuoden 2002 loppuun mennessä
jokaisella koulutuksen ylläpitäjällä on toimiva
arviointijärjestelmä.
Opetusministeriö antaa helmikuussa eduskunnalle selvityksen koulutuksen arvioinnin toimivuudesta.
Opetushallitus selvitti opetusministeriön toimeksiannosta
koulutuksen paikallisen tason arvioinnin tilaa perusopetuksessa,
lukiokoulutuksessa, ammatillisessa perus- ja aikuiskoulutuksessa
sekä vapaassa sivistystyössä.
Koulutuksen järjestäjien ja
ylläpitäjien edistymistä paikallisen tason arvioinnin
järjestämisessä selvitettiin ensimmäistä kertaa koko
koulujärjestelmän laajuudelta.
Kuntaliitto: Paikallinen arviointi opetuksen kehittämisen väline
Kuntaliiton mielestä Opetushallituksen selvitys paikallisesta arvioinnista nostaa
esille tärkeitä asioita.
- Se, että kaikki kunnat eivät vielä systemaattisesti arvioi koulutusta, ei tarkoita sitä, että itse toiminta olisi huonoa, Kuntaliitto huomauttaa.
Liiton mielestä paikallinen arviointi vaikuttaa ja kehittää opetusta vain, jos se
lähtee omaehtoiselta pohjalta.
- Kyseessä on uusi toimintakulttuuri, jonka kehittämiseen täytyy varata kunnissa
riittävästi aikaa. Lain velvoite on ollut voimassa vuoden 1999 alusta alkaen. Arviointi ei edistä opetuksen tavoitteita, jos se on ulkokohtaisesti tehty pakollinen tehtävä: arvioidaan arvioinnin vuoksi, Kuntaliitto toteaa.
Kuntaliitto laatii parhaillaan yhteistyössä kuntien ja
kuntayhtymien edustajien kanssa sivistystoimen paikallisen
arvioinnin strategiaa, jossa lähdetään kuntien valtuustotason
tavoitteista ja arvioinnista, ja huomioidaan valtionhallinnon
suorittama ulkoinen arviointi.
Projektin tavoitteena on hyvien peruspalvelujen varmistaminen ja niiden kehittäminen paikallistasolla.
Kotimaa -sivulle
|