Kommentteja Pekkarisen kuntarahoitusraportista
IA, 19.1.2001
Akavan Piekka: Verotulojen tasaus ei saa jarruttaa kuntien yhteistyön
kehittämistä
- Reaaliaikainen kuntien välinen verotulojen tasausjärjestelmä vakauttaa
kuntien taloutta ja parantaa niiden mahdollisuuksia suunnitella
toimintaansa. Näin kunnat voivat tähänastista paremmin keskittyä oman
päätehtäväänsä, julkisten ydinpalvelujen tuotantoon, kommentoi Akavan
puheenjohtaja Risto Piekka (kok.) selvitysmies Jukka
Pekkarisen ehdotuksia kuntien peruspalveluiden rahoituksesta.
Järjestelmä ei kuitenkaan saa Piekan mukaan kohtuuttomasti rasittaa
maksajan rooliin
joutuvia kuntia.
- Verotulojen tasaus ei myöskään saa jarruttaa kuntien yhteistyön kehittämistä
palvelutuotannossa. Myös maksajakuntien asukkaiden kannalta järjestelmän
tulee olla läpinäkyvä, niin että heille selvästi kerrotaan, mikä osa
verotuotoista leikataan
saajakuntien hyväksi.
Valtion ja kuntien välisen kustannusten jaon keskittämiseen yhteen
"valtionosuusministeriöön" Piekka suhtautuu varauksella.
- Sektoriministeriöillä pitää jatkossakin olla selkeä asiantuntijarooli ja
riittävät
mahdollisuudet seurata ja vaikuttaa oman alansa palvelutuotannon
toteuttamiseen
kunnissa.
Piekan mielestä on perusteltua, että opetusministeriö sekä sosiaali- ja
terveysministeriö viipymättä käynnistävät tarvittavat jatkoselvitykset
valtionosuusperusteiden kehittämiseksi.
STM tyytymätön esitykseen
Sosiaali- ja terveysministeriön mielestä Pekkarisen työlle asetetut
tavoitteet, esimerkiksi kunnille annettujen tehtävien ja rahoituksen
vastaavuuden parantaminen sekä kuntatalouden ja palvelujen rahoituksen
vakauden kohentaminen ovat oikeita ja kannatettavia.
- Esitys, että peruspalvelujen
rahoituksesta ja siihen liittyvistä asioista sovitaan useiksi
vuosiksi, esimerkiksi hallituksen
muodostamisen yhteydessä, on hyvä tavoite, STM toteaa tiedotteessaan.
Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoittaa arvioivansa Pekkarisen esityksiä
sen mukaan, miten ne parantaisivat sosiaali- ja terveyspalvelujen
saatavuutta ja rahoitusta.
- Tätä taustaa vasten tarkasteltuna Pekkarisen esitykset jäävät
puutteellisiksi, keskeneräisiksi ja paikoin epäselviksi. Parhainta antia
Pekkarisen esityksissä on verotulojen tasauksen nopeuttaminen, STM katsoo.
- Selvitysmies ei esitä näkemystään peruspalvelujen rahoituksen
riittävyydestä, vaikka hänen toimeksiantonsa sitä selvästi edellytti.
Valitettavaa on myös, että selvitysmies ei ole paneutunut peruspalvelujen
ohjauskysymyksiin, vaikka niiden merkitys kasvaisi hänen esitystensä myötä,
STM jatkaa.
Valtiolta kunnille menevä rahoitus koostuisi Pekkarisen mallissa useista
eristä, joita täydentäisivät kuntien sisäinen verotulojen tasausmenettely
ja mahdolliset muut rahoitusjärjestelyt. Muodostuva rahoituserien runsaus
ei yksinkertaista nykyistä tilannetta.
Valtiolta kuntiin menevistä rahavirroista suurin olisi yleinen
rahoitustuki, johon koottaisiin nykyisin käytössä olevat yleinen
valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
valtionosuus sekä peruskoulutukseen kohdennettu valtionosuus.
Tämän rahoitustuen hallinnointi ja todellinen päätäntävalta keskitettäisiin
"valtionosuusministeriöön". Tämä ministeriö vastaisi kokonaisuutena
rahoituksen jakautumisesta valtion ja kuntien kesken sekä valtion ja
kuntien välisten neuvottelujen koordinoinnista.
- On pelättävissä, että käytännössä rahoituspäätösten keskittämisen
seurauksena terveydenhuollosta ja sosiaalihuollosta vastaava ministeriö ei
voisi edes nykyisessä määrin vastata palvelujen riittävyydestä, STM toteaa.
- Kun sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien menoista lähestyy jo
lähivuosina 50 prosenttia erityisesti väestörakenteen muutoksen myötä, on
ensiarvoisen tärkeää, että sosiaali- ja terveysministeriö säilyttää
puhevaltansa palvelujen turvaamisessa ja kehittämisessä, ministeriö katsoo.
Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi lähiviikkoina tarkemmin Pekkarisen
esityksen.
Marketta Kokkonen: Pääkaupunkiseutu maksumieheksi Pekkarisen
mallissa
Pääkaupunkiseudun kehittyminen ja kilpailukyky vaarantuu, jos Pekkarisen
malli toteutuu, pahoittelee Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen
(kok.). Espoon maksuosuus kuntien välisen verotuksen tasauksessa nousee
200-300 miljoonaa markkaa eli miljardiin.
- Käytännössä koko yhteisöveron tuotto menee Espoosta
muualle Suomeen. Samansuuntainen kehitys näyttää
kohtaavan myös naapurikaupunkia Helsinkiä.
Kaupunginjohtaja Kokkonen kannattaa toki köyhien kuntien
tukemista, mutta sanoo, että nyt ollaan tekemässä isoa
tulonsiirtoa 400 kunnalle, joista monet ovat vakavaraisia. Itse
asiassa Pekkarisen malli ei verotasausten osalta auta ollenkaan
köyhiä.
Kokkosen mukaan on täysin mahdoton päästä toteuttamaan
uutta järjestelmää ensi vuoden alusta, kuten Pekkarinen
esittää. Eteenpäin ei päästä ennen kuin selviää, miten
heikommille kunnille tarkoitettu 1,5 miljardin täydennys
maksetaan ja miten arvonlisäverojen palautus ratkaistaan.
- Selvitys ehdotuksineen vaikeuttaa suunnattomasti kuntien
budjetin laadintaa ensi vuodelle, sillä valmistelu aloitetaan jo
tänä keväänä.
Kokkonen on yhtä mieltä Pekkarisen selvityksen kanssa siitä,
että teknisesti asiat ovat oikeansuuntaisia. Näitä ovat mm.
ehdotus peruspalvelubudjetista, kannustava
valtionosuusjärjestelmä ja solidaarisuus.
Uudenmaan liitto: Pekkarisen esitys korjaa nykyjärjestelmän
epävakautta
Uudenmaan liiton mielestä Pekkarisen
esityksellä luodaan periaatteessa pohjaa kuntatalouden
jatkuvuudelle ja ennakoitavuudelle. Valtionosuuskriteereiden
jättäminen esityksen ulkopuolelle on kuitenkin liiton mukaan
ongelmallista.
- Väestön kasvupaineet ja nopeat muutokset kuntien
toimintaympäristössä edellyttävät myös valtionosuuskriteerien
tarkastelua esityksen jatkovalmistelun yhteydessä, liitto
huomauttaa.
Verotulotasausmalliin sisältyvän verotulotäydennyksen
lisäerästä aiheutuva noin puolentoista miljardin markan
rahoitusvaje herättää Uudenmaan liiton mukaan kysymyksen
maksajista.
- Pekkarisen esityksen leikkurin poistoon ja tasausrajan
nostamiseen liittyvät ehdotukset vaikuttavat
pääkaupunkiseudulla kolmen kunnan osalta negatiivisesti.
Helsinki, Espoo ja Kauniainen ovat käytännössä tasauksen
maksajia.
- Muiden Uudenmaan kuntien osalta esityksen
vaikutukset ovat ennakkolaskelmien perusteella positiivisempia,
liitto huomauttaa.
KVL:n Jalonen: Pekkarisen esitys oikealla tiellä
Kunnallisvirkamiesliiton (KVL) puheenjohtaja Markku Jalonen on
pääosin tyytyväinen Pekkarisen torstaina
jättämään kuntatalouden uudistusesitykseen.
- Pekkarisen esitys on oikean suuntainen, mutta uhkaa jäädä
riittämättömäksi, Jalonen sanoi torstaina KVL:n hallituksen
kokouksessa Helsingissä.
Jalonen on tyytyväinen Pekkarisen esittämään verotulojen
reaaliaikaiseen tasaukseen, joka tukee kuntien rahoituksen
suunnittelua ja ennakoitavuutta. Ylimääräinen tasaus, jolla
varmistetaan heikoimman tulotason kunnille nykyisen suuruinen
tasaus, on hänen mielestään olennaisen tärkeä.
- Sen seurauksena tasausjärjestelmään jää noin 1,5 miljardin
markan rahoitusvaje. Uudistuksen hengen mukaista olisi vajeen
kattaminen valtion lisärahoituksena esimerkiksi
kunnallisverovähennysten korotusten kompensaationa, Jalonen
sanoo.
Jalonen toivoo, että Pekkarisen mallilla päästään
mahdollisimman pian korjaamaan kuntien peruspalvelutason
puutteita lähes kymmenen vuotta jatkuneen palvelujen
leikkaamisen jäljiltä.
Politiikka -sivulle
|