Kodin lämpöiset liekit voivat polttaakin
STT-IA, 19.1.2001
Modernissa elämässä koti on ydinperheen suoja-alue, sen turva julkiselta elämältä, professori, filosofi Ilkka Niiniluoto kuvaa koti-käsitettä. Sana "koti" on lähtenyt asumista merkitsevästä "kodasta", hän sanoi Koti tieteiden risteyksessä -seminaarissa Helsingissä maanantaina.
Seminaarin järjesti Helsingin yliopiston kotitalousopettajien
koulutusyksikkö.
Useimmat tieteenalat, kuten kasvatustieteet, sosiologia,
sosiaalipolitiikka ja kansatiede, tutkivat kotiin liittyviä asioita
omasta näkökulmastaan. Yhdessä ne voisivat muodostaa
"himalogian", Niiniluoto keksi.
Kodissa yhtyvät tuttuuden ja salaperäisyyden näkökulmat
riippuen siitä, mistä sitä katsotaan. Niiniluoto mainitsee saksan
kielen kotia merkitsevän Heim-sanan, josta johdetaan sekä
adjektiivit heimisch (kodikas) että heimlich (salaperäinen).
Kodin kynttilöistä kamalaan hammasklinikkaan
Kotiin liittyy pohjoisessa maassa lämpöisiä kielikuvia. Puhutaan
kodin kynttilöistä ja kotilieden lämmöstä. Kosti Raition tuttu
laulu Tiedän paikan armahan ylistää kodin henkeä ja lämpöisiä
ihmissuhteita.
- Kansanperinteessä hirvittävin vastakohta kodin idyllistä on
Tiedän paikan kamalan koulun hammasklinikan, Niiniluoto lausuu
koululaispiireissä tunnettua laulua.
Kodeissa ei vallitse sama seesteinen idylli kuin lauluissa. On
huojuviakin taloja ja pian jo puolet liitoista päätyy eroon. Kodit
hajoavat, mutta koti on säilyttänyt vahvan sijan ihmisten
arvomaailmassa.
- Kihloihin meno ja häiden suunnittelu osoittavat, että ihmiset
panostavat kumppanin etsimiseen.
Niiniluoto uskoo, että nykyisin liitot hajoavat helpommin kuin
joskus aiemmin, koska ihmisten ei ole pakko elää kulissiliitossa.
Avioero on hyväksytty.
Yksin elävissä on Niiniluodon mukaan vakaumuksellisia sinkkuja,
jotka panostavat työelämään. He voivat elää sosiaalisesti
hyvinkin vilkkaassa kanssakäymisessä, mutta he karttavat
sellaista sitoutumista, joka häiritsisi heidän päämääriään
työelämässä.
"Uusi selli tuntuu aluksi vieraalta"
Koti voi olla muukin kuin omistusasunto tai vuokra-asunto. Se
voi olla vaikka vankiselli, valtiotieteen tohtori Riitta Granfelt
sanoo. Tshekin presidentti Vaclav Havel on muistellut, miten
uusi selli tuntui aina aluksi vieraalta ja hän ikävöi vanhaa,
vaikka uusi olisi ollut parempi ja tilavampi.
Mitä hauraampi koti on, sitä lujemmaksi se on rakennettava.
Kodittomat nuoret naiset joutuvat rakentamaan ympärilleen
panssarin, jonka suojassa he pystyvät elämään arkeaan
kadulla, Granfelt kertoo ruotsalaisen Catharina Erikssonin
piakkoin valmistuvasta väitöstutkimuksesta.
Suomen noin 10 000 kodittomasta naisia on 2 000-2 500, ja
naisten osuus kodittomista on jatkuvasti noussut. Kun asunnon
on kerran syystä tai toisesta menettänyt, joutuu kierteeseen,
josta on vaikea riuhtaista itsensä irti, naisten kodittomuudesta
väitellyt Granfelt tietää.
- Köyhällä yksin elävällä naisellakin pitäisi olla oikeus asuntoon
senkin jälkeen, kun hän on pari kertaa sen menettänyt, hän
vaatii.
Asumisesta puuttuu rikkautta ja syvyyttä
Suomalaiset asuvat pienemmissä ja uudemmissa asunnoissa
kuin eurooppalaiset kumppaninsa. Vanhoja asuntoja ei ole kuin
nimeksi, sillä ne on purettu ja revitty, vaikka asunnon iän
pitäisi hyvällä hoidolla yltää satoihin vuosiin. Näin tuumii
dosentti Anneli Juntto Tilastokeskuksesta.
Suomalaiset asuntokunnat poikkeavat muista eurooppalaisista
myös yksinasujien määrässä, mikä vuosituhannen vaihteessa
nousi 37 prosenttiin. Helsingin Kalliossa sinkkutalouksien osuus
on tätäkin suurempi: 60-70 prosenttia kaikista talouksista.
Tähän saakka työelämän kahleista on paettu perheen
yksityisyyteen. Uusin suunta näyttäisi oleva, että
perhepaineista paetaan palkitsevampaan, enemmän palveluja
ja haasteita tarjoavaan työelämään, Junno arvioi.
- Työpaikasta voi tulla koti.
Ajassa -sivulle
|