Vakituisen asutuksen kehittäminen ranta-alueilla -projekti esittää:
Kesämökkejä voitava muuttaa vakinaisiksi asunnoiksi
IA, 19.1.2001
Saaristoasiain neuvottelukunnan asettama projekti suosittaa, että rannoille sallittaisiin muodostettavaksi vakinaista asutusta kaavoituksella ja poikkeamismenettelyllä. Samoin suositellaan, että vapaa-ajan asuntoja voitaisiin hyväksyä muutettavaksi vakinaisiksi asunnoiksi.
Ehdotukset sisältyvät Vakituisen
asutuksen kehittäminen ranta-alueilla -projektin
loppuraporttiin, jonka projektin ohjausryhmä luovutti keskiviikkona
saaristoasiain neuvottelukunnan puheenjohtajalle, puolustusministeri
Jan-Erik Enestamille (r.).
Saaristoasiain neuvottelukunnan asettamassa projektissa oli
sekä maaseudun kehittäjien että rakentamista ohjaavien
viranomaisten edustus.
Projekti oli pääosin yhtä mieltä rantarakentamista ja rannoilla
asumista koskevista ehdoista.
- Suomen pitkää rantaviivaa
voidaan käyttää myös vakinaiseen asumiseen, kunhan asetetut
ehdot ja myös muut maankäytön tarpeet huomioidaan, raportti toteaa.
Pääsääntöisesti tämä edellyttää kaavoitusta, mutta
yksittäistapauksia koskevat poikkeamishakemukset, jotka ovat
pääsääntö kasvukeskusten ulkopuolella, tulee käsitellä
joustavasti ja nopeasti, vaikka kaavoja ei vielä olisikaan
olemassa.
Vapaa-ajan asuntojen muuttamiselle vakinaisiksi asunnoiksi ohjausryhmä
suosittaa linjaa, jonka mukaan joustavuus vakituista asuntoa
normaalisti koskevista normeista on mahdollista, kunhan
asunnon kokonaisuus sitä puoltaa. Erityisesti jätevesien
käsittely on kuitenkin hoidettava asianmukaisesti.
Näkemyseroja etäisyydestä
Kahdessa asiassa projektin ohjausryhmällä oli näkemyseroja.
Toinen niistä koski asunnon ja kirkonkylän/kyläkeskuksen
välisen etäisyyden käyttöä asunnon käyttötarkoituksen
muutoshakemuksen, poikkeamislupahakemuksen tai
rakennuslupa-hakemuksen hylkäyskriteerinä.
Alueelliset
ympäristökeskukset ovat pitäneet joissakin tapauksissa 10
kilometrin matkaa kirkonkylästä asuinrakennushankkeen
hylkäämisen perusteena.
Enemmistö ohjausryhmästä oli sitä mieltä, ettei etäisyyttä
voi käyttää lainkaan hylkäysperusteena etenkään silloin, kun
kunta puoltaa hakemusta. Tämän näkemyksen mukaan kunnalla
palvelujen tuottajana ja maksajana on parhaat edellytykset
arvioida hankkeen hyötyjen ja haittojen suhdetta
yhdyskunnalle ja kunnallistaloudelle.
Vähemmistö ohjausryhmästä katsoi, että etäisyys on
hyväksyttävä hylkäysperuste myös kunnan
kannan vastaisesti. Sen käyttöön olisi kuitenkin myös
vähemmistön mielestä suhtauduttava kriittisesti maaseutumaisessa
maassa.
Toinen näkemysero koski sitä, voitaisiinko kunnalle antaa
oikeus kaavassa päättää myöhemmin siitä, onko asunto
vakituinen vai vapaa-ajan asunto.
Osa ohjausryhmästä
kannatti tätä perustellen kantaansa vakinaisen ja vapaa-ajan
asumisen eron pienenemisellä. Osa katsoi puolestaan, että
kyseeseen voisi tulla vain rajatut alueet kunnasta.
Halukkaita 10 000
Uusi maaseutuasutus ei ole ristiriidassa valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden kanssa, jotka painottavat
asutusrakenteen eheyttämistä, sillä keskittyminen taajamiin
jatkuu ennusteiden mukaan.
Uusi asutus korvaa vain osittain jo
tapahtunutta ja jatkuvaa maaseutuväestön vähenemistä,
tasapainottaa kehitystä ja on tervetullutta maaseudun
elinvoiman ylläpitäjänä.
Saaristoasiain neuvottelukunnan selvityksen mukaan 10 000
vapaa-ajan asuntoa halutaan muuttaa vakinaiseksi viiden
vuoden aikana. Käytännössä hakemusvauhti on tähän saakka
ollut merkittävästi tätä pienempi.
Henkikirjoituksen osalta raportissa esitetään, että kunnan kanta olisi
ratkaiseva, kun päätetään henkikirjoittamisesta vapaa-ajan
asunnolle. Useimmat henkikirjoittajat hyväksyvät
henkikirjoittautumisen myös vapaa-ajan asunnolle, jos
asianomaisella ei ole muuta asuntoa.
Kotimaa -sivulle
|