**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Poliisilain muutokset voimaan maaliskuun alusta:

    Poliisin mahdollisuus televalvontatietojen käyttöön laajenee

    VT, 19.1.2001



    * Uudistetun poliisilain muutokset koskevat mm. televalvonnan ja teknisen tarkkailun käyttöalueen laajentamista, oikeudenkäyntien ja muiden erityissuojelua vaativien tilaisuuksien turvallisuustarkastuksia, peitetoimintaa ja valeostoa. Muutokset tulevat voimaan maaliskuun alusta.


    Poliisimiehellä on maaliskuun alusta alkaen oikeus käyttää televalvontaa tilanteissa, jossa televalvontatiedot ovat välttämättömiä henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi. Kiireellisessä tapauksessa päätöksen voi tehdä päällystöön kuuluva poliisimies. Tuomioistuimelle on asiasta tehtävä ilmoitus vuorokauden sisällä.

    Televalvontaa voidaan rikosten estämiseksi tai paljastamiseksi käyttää myös, jos henkilön voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän huume- tai atk-rikokseen, laittomaan uhkaukseen, oikeudessa kuultavana olevan uhkaamiseen tai rikokseen, josta on säädetty rangaistukseksi vähintään neljä kuukautta vankeutta. Poliisilla on myös oikeus tilapäisesti sulkea teleliittymä tai -laite.

    Poliisilain muutosten myötä myös teknisen tarkkailun käyttöalue laajenee. Vakituinen asunto - selliä lukuun ottamatta - jää edelleen teknisen tarkkailun ulkopuolelle.

    Muualla poliisi voi käyttää teknistä kuuntelua ja katselua, jos sen avulla voidaan perustellusti olettaa saatavan rikoksen torjumiseksi tarvittavia tietoja.


    Peitetoimintaa ja valeostoa koskevat säännökset lakiin

    Poliisilakiin on sisällytetty uusina kohtina peitetoimintaa ja valeostoa koskevat säännökset. Lain mukaan poliisilla on oikeus peitetoimintaan, jos se on tarpeen pakkokeinolaissa tarkoitetun rikollisen toiminnan estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi.

    Tiedonhankinnan kohteena olevaa kohtaan on oltava perusteltu aihe epäillä hänen syyllistyvän rikokseen. Peitetoiminta on mahdollista myös asunnossa, jos se tapahtuu asuntoa käyttävän aktiivisella myötävaikutuksella.

    Poliisilla on oikeus valeostoon, jos se on välttämätöntä kätkemisrikoksen tai sellaisen rikoksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta.

    Oikeus valeostoon on myös tällaisen rikoksen johdosta laittomasti hallussa pidetyn tai kaupatun esineen, aineen tai omaisuuden löytämiseksi tai tällaisella rikoksella saadun hyödyn takaisin saamiseksi.

    Peitetoiminnan käytöstä ja siinä mahdollisesti käytettävien väärien rekisterimerkintöjen ja asiakirjojen valmistamisesta päättää sisäasiainministeriön määräämä poliisiyksikön päällikkö. Valeostosta päättää päällystöön kuuluva poliisimies.

    Peitetoiminnasta päättäneen poliisiyksikön on laadittava toiminnasta selvitys sisäasiainministeriölle, joka antaa vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen peitetoiminnan käytöstä.

    Peitetoiminnan ja valeosto-oikeuden käyttöönotto edellyttää erityiskoulutusta. Uusien epäsovinnaisten rikostorjuntamenetelmien soveltamisessa on tarkoitus edetä varovasti.


    Turvallisuustarkastuksista myös säännökset

    Poliisilakiin on nyt myös lisätty säännökset, jotka antavat poliisille oikeuden tehdä turvallisuustarkastuksia oikeudenkäyntiä seuraamaan tuleville henkilöille.

    Poliisilla on myös oikeus varmistaa erityistä suojelua edellyttävään yleiseen kokoukseen, yleisötilaisuuteen tai muuhun vastaavaan tapahtumaan osallistuvien turvallisuus tarkastamalla tilaisuuteen osallistuvat henkilöt ja heidän mukanaan olevat tavarat.

    Hallitus seuraa peitetoiminnan ja valeoston käyttöä

    Eduskunnan vastaukseen poliisilain muuttamisesta sisältyy lausuma, jossa eduskunta edellyttää hallituksen huolehtivan peitetoiminnan ja valeoston käytön seurannasta poliisin toiminnassa.

    Lisäksi eduskunta edellyttää, että hallitus huolehtii siitä, että peitetoiminnasta vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle annettava kertomus sisältää oikeusasiamiehen suorittaman valvonnan kannalta riittävät tiedot.

    Eduskunta myös edellyttää, että hallitus selvittää, mikä merkitys telepakkokeinoilla, teknisellä valvonnalla ja teknisellä tarkkailulla on rikosten torjunnassa ja tutkinnassa.

    ***


    Määritelmät

    Poliisilaissa tarkoitetaan:

    Teknisellä valvonnalla yleisöön, ajoneuvojen kuljettajiin tai jalankulkijoihin kohdistuvaa, teknisellä laitteella tapahtuvaa katselua tai kuuntelua sekä äänen tai kuvan automaattista tallentamista;

    Tarkkailulla jatkuvaa tai toistuvaa tiettyyn henkilöön tai hänen toimintaansa kohdistuvaa tiedonhankintaa;

    Teknisellä tarkkailulla jatkuvaa tai toistuvaa tiettyyn henkilöön kohdistuvaa teknisellä laitteella tapahtuvaa kuuntelua ja äänen tallentamista (tekninen kuuntelu) katselua ja kuvaamista (tekninen katselu) sekä kulkuneuvon tai tavaran liikkumisen seurantaa (tekninen seuranta);

    Peitetoiminnalla jatkuvaa tai toistuvaa tiettyyn henkilöön tai henkilöryhmään taikka tämän toimintaan kohdistuvaa tiedonhankintaa ja soluttautumista, jossa tiedonhankinnan ja soluttautumisen paljastumisen estämiseksi käytetään harhauttavia tai peiteltyjä tietoja tai rekisterimerkintöjä taikka valmistetaan tai käytetään vääriä asiakirjoja;

    Valeostolla poliisin tekemää ostotarjousta laittomasti hallussa tai kaupankäynnin kohteena olevan esineen, aineen tai omaisuuden hallussapidon tai siihen kohdistuvan kaupankäynnin taikka esineen, aineen tai omaisuuden laittoman valmistuksen estämiseksi tai paljastamiseksi taikka edellä tarkoitetun esineen, aineen tai omaisuuden löytämiseksi taikka rikoksella saadun hyödyn takaisin saamiseksi;

    Televalvonnalla salassa pidettävien tunnistamistietojen hankkimista televiesteistä, jotka on lähetetty yleiseen tai muuhun telemarkkinalain soveltamisalaan kuuluvaan televerkkoon kytketystä teleliittymästä tai telepäätelaitteesta taikka vastaanotettu tällaiseen teleliittymään tai telepäätelaitteeseen, sekä tällaisen teleliittymän tai telepäätelaitteen tilapäistä sulkemista.



    Politiikka -sivulle

    **