Kioto-ohjelman veronkorotus nostaisi Suomen hintahuipulle
Suomen bensiinin verotus OECD-maiden viidenneksi korkein
STT-IA, 5.1.2001
Verojen osuus bensiinin hinnasta oli viime vuoden alkupuolella Suomessa teollisuusmaiden viidenneksi korkein. Dieselpolttoainetta Suomessa verotettiin Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n selvityksen mukaan seitsemänneksi eniten.
Suhteellisesti vähiten bensiiniä verotettiin Yhdysvalloissa ja dieseliä Uudessa-Seelannissa.
Kauppa- ja teollisuusministeriön johdolla valmisteltavan hallituksen ilmastoselonteon taustamuistiossa esitetyt
energiapolitiikan niin sanotut Kioto-vaihtoehdot merkitsisivät energiaverojen rajua kiristämistä Suomessa, jos hallitus valitsisi jomman kumman esitetyistä vaihtoehdoista.
KIO-skenaarioiden mukaan Suomen bensiinin verotusta
nostettaisiin viime vuoden 3,28 markasta 4,11 markkaan
vuonna 2010.
Dieselpolttoaineen vero nostettaisiin samaan
aikaan 1,79 markasta 2,36 markkaan. Liikenteen polttoaineiden
verot nousisivat kolmanneksella. Muu energianverotus kiristyisi
70-100 prosenttia.
Veronkorotusten käyttö ilmastopolitiikassa nostaisi Suomen
bensiinin ja dieselin verotuksen teollisuusmaiden kovimmaksi.
Samalla liikenteen polttoaineiden vähittäishinta nousisi
likipitäen maailman kalleimmaksi.
Kioto-vaihtoehdon mukaan bensiinin kuluttajahinta nousisi vuonna 2010 7,50 markkaan ja dieselin hinta 5,40 markkaan litralta tämän päivän rahassa ilmaistuna.
Öljy- ja kaasualan keskusliiton hintaseurannan mukaan bensiini
maksoi joulukuun puolivälissä Suomessa 6,24 markkaa ja diesel
5,34 markkaa.
Bensiinin markkamääräinen litrahinta oli
joulukuun puolivälissä Britanniassa 7,96 markkaa ja Norjassa
7,39 markkaa litralta. Diesel maksoi Britanniassa 8,41 markkaa
ja Norjassa 7,43 markkaa.
Markka- tai dollarimääräisten vähittäishintojen vertailua
vaikeuttavat valuuttakurssimuutokset, jotka vaikuttavat
hyvinkin paljon hintasuhteisiin.
Verotuksen suhteellista tasoa
sen sijaan on helppo verrata. Luvut osoittavat, ettei verotusta
tarvitse kiristää paljokaan, jotta Suomi nousi suhteellisesti
raskaimmin polttonesteitä verottavaksi teollisuusmaaksi.
KTM:n Turunen: Vaihtoehdot selvitetään
Osastopäällikkö Taisto Turunen kauppa- ja
teollisuusministeriöstä korosti, että kyse on vasta
taustaselvityksestä eikä mitään päätöksiä ole tehty. Kaikki
vireillä olevat selvitykset menevät hallituksen käsittelyyn.
Hallituksen ministerityöryhmä vetää selvityksistä
johtopäätökset hallitusta ja sen ilmastoselontekoa varten,
painotti Turunen.
KTM on julkistanut taustaselvityksen tuloksia paloittain
verkkosivuillaan. Tuoreimmat laskelmat ilmestyivät sivuille
vaivihkaa viimeisenä joulua edeltäneenä työpäivänä.
Taustaselvityksen valmistelussa ovat mukana myös
ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö,
valtiovarainministeriö, ulkoministeriö sekä maa- ja
metsätalousministeriö.
Turusen mukaan laskelmia tehdään vielä lisää, ennen kuin
ilmastoselonteko ja energiapolitiikan linjaukset ovat valmiit
poliittisesi päätettäväksi. Jatkossa selvitetään mm. mitä
verotukselle tapahtuu, jos veronkorotuksia kierrätetään
esimerkiksi tuloveron alennuksina tai jollain muulla tavoin.
- Valmistumatta on myös laskelma siitäkin vaihtoehdosta, jossa
veroja ei koroteta lainkaan. Siinä katsottaisiin, millä keinoin
ilmastotavoitteisiin päästäisiin veroja nostamatta, Turunen
totesi.
Polttonesteitä verotetaan Suomessa reippaasti
Suomessa verojen osuus bensiinin hinnasta oli viime vuoden
ensimmäisellä neljänneksellä 69,1 prosenttia. Dieselin hinnasta
verojen osuus oli Suomessa samaan aikaan 55,1 prosenttia,
ilmenee IEA:n Energy policies of IEA countries 2000
-julkaisusta.
Eniten bensiiniä verottivat IEA:n selvityksen mukaan Britannia,
Ranska, Saksa ja Norja. Britanniassa verojen osuus bensiinin
hinnasta oli 76,8 prosenttia, Ranskassa 72,7 prosenttia,
Saksassa 70,7 prosenttia ja Norjassa 70 prosenttia.
Suhteellisesti kevein bensiinin verotus oli Yhdysvalloissa, missä
verot olivat 24,1 prosenttia bensiinin hinnasta.
Bensiinin verottoman hinnan erot olivat muutamaa muita
kalliimpaa maata lukuun ottamatta melko pieniä, mutta silti
merkittäviä.
Kalleinta bensiini oli IEA:n vertailun mukaan
Norjassa, Britanniassa ja Hollannissa. Neljänneksi eniten
bensiinistä maksettiin Suomessa. Lähes samoissa hinnoissa
bensiini oli Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa ja Italiassa.
Erilaisen verotuksen takia bensiinin kuluttajahintahaitari ulottui
IEA:n dollaripohjaisen vertailun perusteella Yhdysvaltain noin
0,42 dollarista litralta Norjan 1,25 dollariin litralta. Tässä
vertailussa Suomen hinta oli noin 1,08 dollaria litralta.
Dieselöljyn hintahaitari ulottui IEA:n mukaan Uuden-Seelannin
0,29 dollarista Britannian 1,20 dollariin litralta. Tässä
vertailussa Suomen litrahinta oli hieman yli 0,80 dollaria.
Verojen osuus dieselin hinnasta oli Britanniassa 75,1
prosenttia, Norjassa 64,7 prosenttia ja Suomessa 55,1
prosenttia. Uudessa-Seelannissa dieselin litrahinnassa oli veroa
11,7 prosenttia. Toiseksi keveintä verotus oli Yhdysvalloissa,
missä veron osuus dieselin hinnasta oli 30,8 prosenttia.
Talous -sivulle
|