**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Kioto-ohjelman veronkorotus nostaisi Suomen hintahuipulle

    Suomen bensiinin verotus OECD-maiden viidenneksi korkein

    STT-IA, 5.1.2001



    * Verojen osuus bensiinin hinnasta oli viime vuoden alkupuolella Suomessa teollisuusmaiden viidenneksi korkein. Dieselpolttoainetta Suomessa verotettiin Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n selvityksen mukaan seitsemänneksi eniten.


    Suhteellisesti vähiten bensiiniä verotettiin Yhdysvalloissa ja dieseliä Uudessa-Seelannissa.

    Kauppa- ja teollisuusministeriön johdolla valmisteltavan hallituksen ilmastoselonteon taustamuistiossa esitetyt energiapolitiikan niin sanotut Kioto-vaihtoehdot merkitsisivät energiaverojen rajua kiristämistä Suomessa, jos hallitus valitsisi jomman kumman esitetyistä vaihtoehdoista.

    KIO-skenaarioiden mukaan Suomen bensiinin verotusta nostettaisiin viime vuoden 3,28 markasta 4,11 markkaan vuonna 2010.

    Dieselpolttoaineen vero nostettaisiin samaan aikaan 1,79 markasta 2,36 markkaan. Liikenteen polttoaineiden verot nousisivat kolmanneksella. Muu energianverotus kiristyisi 70-100 prosenttia.

    Veronkorotusten käyttö ilmastopolitiikassa nostaisi Suomen bensiinin ja dieselin verotuksen teollisuusmaiden kovimmaksi. Samalla liikenteen polttoaineiden vähittäishinta nousisi likipitäen maailman kalleimmaksi.

    Kioto-vaihtoehdon mukaan bensiinin kuluttajahinta nousisi vuonna 2010 7,50 markkaan ja dieselin hinta 5,40 markkaan litralta tämän päivän rahassa ilmaistuna.

    Öljy- ja kaasualan keskusliiton hintaseurannan mukaan bensiini maksoi joulukuun puolivälissä Suomessa 6,24 markkaa ja diesel 5,34 markkaa.

    Bensiinin markkamääräinen litrahinta oli joulukuun puolivälissä Britanniassa 7,96 markkaa ja Norjassa 7,39 markkaa litralta. Diesel maksoi Britanniassa 8,41 markkaa ja Norjassa 7,43 markkaa.

    Markka- tai dollarimääräisten vähittäishintojen vertailua vaikeuttavat valuuttakurssimuutokset, jotka vaikuttavat hyvinkin paljon hintasuhteisiin.

    Verotuksen suhteellista tasoa sen sijaan on helppo verrata. Luvut osoittavat, ettei verotusta tarvitse kiristää paljokaan, jotta Suomi nousi suhteellisesti raskaimmin polttonesteitä verottavaksi teollisuusmaaksi.


    KTM:n Turunen: Vaihtoehdot selvitetään

    Osastopäällikkö Taisto Turunen kauppa- ja teollisuusministeriöstä korosti, että kyse on vasta taustaselvityksestä eikä mitään päätöksiä ole tehty. Kaikki vireillä olevat selvitykset menevät hallituksen käsittelyyn.

    Hallituksen ministerityöryhmä vetää selvityksistä johtopäätökset hallitusta ja sen ilmastoselontekoa varten, painotti Turunen.

    KTM on julkistanut taustaselvityksen tuloksia paloittain verkkosivuillaan. Tuoreimmat laskelmat ilmestyivät sivuille vaivihkaa viimeisenä joulua edeltäneenä työpäivänä.

    Taustaselvityksen valmistelussa ovat mukana myös ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, valtiovarainministeriö, ulkoministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö.

    Turusen mukaan laskelmia tehdään vielä lisää, ennen kuin ilmastoselonteko ja energiapolitiikan linjaukset ovat valmiit poliittisesi päätettäväksi. Jatkossa selvitetään mm. mitä verotukselle tapahtuu, jos veronkorotuksia kierrätetään esimerkiksi tuloveron alennuksina tai jollain muulla tavoin.

    - Valmistumatta on myös laskelma siitäkin vaihtoehdosta, jossa veroja ei koroteta lainkaan. Siinä katsottaisiin, millä keinoin ilmastotavoitteisiin päästäisiin veroja nostamatta, Turunen totesi.


    Polttonesteitä verotetaan Suomessa reippaasti

    Suomessa verojen osuus bensiinin hinnasta oli viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 69,1 prosenttia. Dieselin hinnasta verojen osuus oli Suomessa samaan aikaan 55,1 prosenttia, ilmenee IEA:n Energy policies of IEA countries 2000 -julkaisusta.

    Eniten bensiiniä verottivat IEA:n selvityksen mukaan Britannia, Ranska, Saksa ja Norja. Britanniassa verojen osuus bensiinin hinnasta oli 76,8 prosenttia, Ranskassa 72,7 prosenttia, Saksassa 70,7 prosenttia ja Norjassa 70 prosenttia.

    Suhteellisesti kevein bensiinin verotus oli Yhdysvalloissa, missä verot olivat 24,1 prosenttia bensiinin hinnasta.

    Bensiinin verottoman hinnan erot olivat muutamaa muita kalliimpaa maata lukuun ottamatta melko pieniä, mutta silti merkittäviä.

    Kalleinta bensiini oli IEA:n vertailun mukaan Norjassa, Britanniassa ja Hollannissa. Neljänneksi eniten bensiinistä maksettiin Suomessa. Lähes samoissa hinnoissa bensiini oli Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa ja Italiassa.

    Erilaisen verotuksen takia bensiinin kuluttajahintahaitari ulottui IEA:n dollaripohjaisen vertailun perusteella Yhdysvaltain noin 0,42 dollarista litralta Norjan 1,25 dollariin litralta. Tässä vertailussa Suomen hinta oli noin 1,08 dollaria litralta.

    Dieselöljyn hintahaitari ulottui IEA:n mukaan Uuden-Seelannin 0,29 dollarista Britannian 1,20 dollariin litralta. Tässä vertailussa Suomen litrahinta oli hieman yli 0,80 dollaria.

    Verojen osuus dieselin hinnasta oli Britanniassa 75,1 prosenttia, Norjassa 64,7 prosenttia ja Suomessa 55,1 prosenttia. Uudessa-Seelannissa dieselin litrahinnassa oli veroa 11,7 prosenttia. Toiseksi keveintä verotus oli Yhdysvalloissa, missä veron osuus dieselin hinnasta oli 30,8 prosenttia.



    Talous -sivulle

    **