**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Transcom siirtää toimintojaan Itä-Suomeen

    Itä-Suomi saamassa toista tuhatta call center -työpaikkaa

    STT-IA, 5.1.2001



    * Ruotsalainen telealan palveluyritys Transcom aikoo perustaa Itä-Suomeen neljä puhelu- ja yhteyspalvelukeskusta. Ensi vaiheessa keskukset on tarkoitus avata Kuopioon ja Mikkeliin ja myöhemmin Kajaaniin ja Joensuuhun. Kukin palvelukeskus työllistäisi enimmillään jopa 300-400 työntekijää.


    Transcom on Euroopan suurin call center -yritys, joka kuuluu ruotsalaiseen Kinnevik-mediakonserniin. Transcomin tulon Itä-Suomeen on neuvotellut Itä-Suomen keskuskaupunkien yhteismarkkinoinnista vastaava Maailmankylä Oy.

    Maailmankylä Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Hynynen kertoo, että Transcomin tulon Itä-Suomeen ratkaisi työvoiman parempi saatavuus sekä ihmisten parempi pysyvyys työpaikoissaan.

    - Kutsukeskukset toimivat pääsääntöisesti Etelä-Suomessa ja suurten kaupunkien alueella, missä henkilöstön vaihtuvuus on suuri. Kiertoliike yrityksestä toiseen on jatkuvaa, kun haetaan parempia työehtoja ja palkkausta, kertoo Hynynen.


    Koulutusta koko maahan

    Itä-Suomen keskuskaupungeissa on tarjolla työvoimaa, esimerkiksi työttömiä tradenomeja, joita voidaan kouluttaa lyhyelläkin aikaa kutsukeskusten asiakaspalvelutyöhön.

    - Olemme koonneet mallin, jossa itäsuomalaiset ammattikorkeakoulut aloittavat yhdessä kutsukeskusten henkilöstön peruskoulutuksen. Koulutus alkaa Joensuun ammattikorkeakoulun mallin mukaisesti Kajaanissa, Kuopiossa ja Mikkelissä ja palvelee koko maata.

    Peruskoulutuksen lisäksi kukin ammattikorkeakoulu valmistautuu myös tarjoamaan ostopalveluina täsmäkoulutusta jo toimivien kutsukeskusten henkilöstölle ja johdolle.

    - Koulutuksessa on varauduttava toimialan nopeaan laajentumiseen ja kansainvälistymiseen esimerkiksi vakuutus- ja pankkitoiminnan, erilaisen teknisen neuvonnan ja julkishallinnon alueelle.

    Hynysen mukaan tavoitteena on luoda Itä-Suomeen 2 000 kutsukeskustyöpaikkaa vuoden 2002 loppuun mennessä.
    - Alkuvaiheessa toiminta on kansallista, mutta jatkossa keskukset voisivat palvelevat Irlannin mallin mukaisesti koko Eurooppaa.


    Työtä eri alojen ammattilaisille

    Ensimmäinen Transcomin palvelukeskuksista avataan Hynysen mukaan helmikuussa, joko Kuopiossa tai Mikkelissä. Kevään kuluessa aloittaa toinen. Tavoitteena on avata tänä vuonna keskukset myös Kajaanissa ja Joensuussa.

    Kutsukeskukset ovat yksi nopeimmin kasvavista toimialoista. Yritykset ovat ryhtyneet ulkoistamaan omia myynti- ja puhelinkeskuspalvelujaan ulkopuolisille yrityksille.

    - Transcom edustaa tällaista asiakaspalvelukeskusta, joka voi toimittaa esimerkiksi kaupunkien puhelinkeskustoiminnon, pankkien ja vakuutuslaitosten neuvonnan tai vaikkapa talopakettimyynnin. Keskuksessa voi olla työssä hyvin eri alojen ammattilaisia, ei vain puhelinpalveluneuvojia, selvittää Hynynen.

    Transcom työllistää yli 6 000 ihmistä. Ruotsissa toimipisteet sijaitsevat pienissä kaupungeissa.

    Maailmankylä Oy vastaa Itä-Suomen keskuskaupunkien myynti- ja yhteismarkkinointihankkeesta, joka alkoi viime vuonna. Yhtiö markkinoi Itä-Suomea investointikohteena suoraan eri alojen yrityksille. Hankkeen rahoituksesta vastaavat EU, Itä-Suomen keskuskaupungit sekä maakuntaliitot.


    Transcom: Hanke vasta suunnitteilla

    Transcom Finland Oy:n paikallisjohtajan Timo Kyyriäisen mukaan call center -keskusten perustaminen itäiseen Suomeen ei ole aivan niin selvää kuin mitä Maailmankylä Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Hynynen antaa ymmärtää.

    Kyyriäinen sanoi STT:lle keskiviikkona, että hankkeesta on keskusteltu periaatetasolla, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty. Transcomin osuutta uusien työpaikkojen luojana ei voida vielä tässä vaiheessa arvioida.

    - Katson kuitenkin, että call center voidaan perustaa jokaiseen näistä neljästä kaupungista. Yksittäisen call centerin suuruusluokka on suunnilleen 300 työpaikkaa, Kyyriäinen sanoi.



    Talous -sivulle

    **