Viikon pelidemo: Serious Sam
MIKA KULMALA, 5.1.2001
Jo legendaksi muodostunut Doom saa jatkoa Serious Samista. Croteamin ohjelmoima mättö sekoittaa niin historian, fantasian, scifin kuin tulevaisuudenkin samaan pataan.
Serious Samin tarina alkaa lähitulevaisuudesta, missä tehdään ensimmäiset
galaksien väliset matkat. Paha kokee reinkarnaation ja Tah-Um uhkaa jälleen
ihmiskuntaa.
Ihmiskunnan toivo, salainen ase Siriuksella on aikalukko. Aikalukolla
siirretään erikoisjoukojen veteraani, Sam "Serious" Stone, muinaiseen
Egyptiin tuhoamaan Tah-Umin mahti.
Pelin testiversiossa örkkien lahtaus aloitetaan Egyptin
temppeleistä. Kenttä on laajaa ja sisältää sekä ulko- että sisätiloja.
Alkuun pelaaja joutuu puolustamaan henkikultaansa revolverilla, mutta
järeämpiä aseita voidaan poimia pelin edetessä. Myös ammuksia, terveyttä
sekä suojia täydennetään suoraan kentältä.
Tah-Umin valtakuntaa suojelee mitä erikoisimmat otukset. Bulldogin näköiset
pirut, päättömät soturit ja skorpionimiehet ovat tavallinen näky temppelin
syövereissä.
Peli on 1st person ammunta, eli peli on kuvattu Samin silmillä. Peliä
ohjataan sekä hiirellä että näppäimistöllä. Hiiri on ammuntaan ja
toimintoihin sekä suunnan määrittämiseen. Näppäimistöllä valitaan aseet
sekä liikutaan eteen, taakse ja sivuille.
Näppäimet voidaan itse määritellä ja ainakin sivusuunnat kannattaa laittaa
nuolinäppäimille, koska niitä käyttämällä voidaan väistellä vihollisen
ammuksia.
Pelissä ohjeita reaaliaikaisesti jakaa NETRICSA (NeuroTRonically Implanted
Combat Situation Analyzer). Sen avulla Sam saa tiedot kaikista vihollisista
sekä aseista ja se auttaa myös erilaisten toimintojen suorittamisessa.
NETRICSA:n ohjeet tulevat viesteinä pelaajalle ja ne luetaan
toimintonäppäimellä, oletuksena hiiren oikean puoleinen näppäin. Viestien
lukumäärää näkyy ruudun oikeassa yläreunassa.
Kentät ovat loistokkaita ja jo niiden ulkonäkö luo peliin tunnelmaa
hämyisine sisätiloineen ja lepattavine soihtuineen. Myös ulkotilojen
toteutuksessa on nähty vaivaa ja jopa aurinko häikäisee sopivasta kulmasta
katsottuna.
Pelin kaikki äänet tulevat hieman maan alta, mutta örkkien örinöitä se vain
vahvistaa. Aseet tunnistaa äänen perusteella, eikä niiden mylvinnästä ole
pahaa sanottavaa.
Laitteisto: Minimi Celeron 233MHz, 64 Mb RAM, Win 95/98/2000/NT/,
OpenGL-yhteensopiva 3D-näytönohjain. Suositellaan: PII 400MHz, 96 Mb RAM,
Win 95/98/2000/NT/, 16 Mb OpenGL-yhteensopiva 3D-näytönohjain, äänikortti.
Täydelliseen nautintoon: PIII 500MHz, 128 Mb RAM, 32 Mb OpenGL-yhteensopiva
kolmannen sukupolven 3D-näytönohjain, 3D-äänikortti.
Ajassa -sivulle
|