**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Viikon pelidemo: Serious Sam

    MIKA KULMALA, 5.1.2001



    * Jo legendaksi muodostunut Doom saa jatkoa Serious Samista. Croteamin ohjelmoima mättö sekoittaa niin historian, fantasian, scifin kuin tulevaisuudenkin samaan pataan.


    Serious Samin tarina alkaa lähitulevaisuudesta, missä tehdään ensimmäiset galaksien väliset matkat. Paha kokee reinkarnaation ja Tah-Um uhkaa jälleen ihmiskuntaa.

    Ihmiskunnan toivo, salainen ase Siriuksella on aikalukko. Aikalukolla siirretään erikoisjoukojen veteraani, Sam "Serious" Stone, muinaiseen Egyptiin tuhoamaan Tah-Umin mahti.

    Pelin testiversiossa örkkien lahtaus aloitetaan Egyptin temppeleistä. Kenttä on laajaa ja sisältää sekä ulko- että sisätiloja.

    Alkuun pelaaja joutuu puolustamaan henkikultaansa revolverilla, mutta järeämpiä aseita voidaan poimia pelin edetessä. Myös ammuksia, terveyttä sekä suojia täydennetään suoraan kentältä.

    Tah-Umin valtakuntaa suojelee mitä erikoisimmat otukset. Bulldogin näköiset pirut, päättömät soturit ja skorpionimiehet ovat tavallinen näky temppelin syövereissä.

    Peli on 1st person ammunta, eli peli on kuvattu Samin silmillä. Peliä ohjataan sekä hiirellä että näppäimistöllä. Hiiri on ammuntaan ja toimintoihin sekä suunnan määrittämiseen. Näppäimistöllä valitaan aseet sekä liikutaan eteen, taakse ja sivuille.

    Näppäimet voidaan itse määritellä ja ainakin sivusuunnat kannattaa laittaa nuolinäppäimille, koska niitä käyttämällä voidaan väistellä vihollisen ammuksia.

    Pelissä ohjeita reaaliaikaisesti jakaa NETRICSA (NeuroTRonically Implanted Combat Situation Analyzer). Sen avulla Sam saa tiedot kaikista vihollisista sekä aseista ja se auttaa myös erilaisten toimintojen suorittamisessa.

    NETRICSA:n ohjeet tulevat viesteinä pelaajalle ja ne luetaan toimintonäppäimellä, oletuksena hiiren oikean puoleinen näppäin. Viestien lukumäärää näkyy ruudun oikeassa yläreunassa.

    Kentät ovat loistokkaita ja jo niiden ulkonäkö luo peliin tunnelmaa hämyisine sisätiloineen ja lepattavine soihtuineen. Myös ulkotilojen toteutuksessa on nähty vaivaa ja jopa aurinko häikäisee sopivasta kulmasta katsottuna.

    Pelin kaikki äänet tulevat hieman maan alta, mutta örkkien örinöitä se vain vahvistaa. Aseet tunnistaa äänen perusteella, eikä niiden mylvinnästä ole pahaa sanottavaa.

    Laitteisto: Minimi Celeron 233MHz, 64 Mb RAM, Win 95/98/2000/NT/, OpenGL-yhteensopiva 3D-näytönohjain. Suositellaan: PII 400MHz, 96 Mb RAM, Win 95/98/2000/NT/, 16 Mb OpenGL-yhteensopiva 3D-näytönohjain, äänikortti.

    Täydelliseen nautintoon: PIII 500MHz, 128 Mb RAM, 32 Mb OpenGL-yhteensopiva kolmannen sukupolven 3D-näytönohjain, 3D-äänikortti.



    Ajassa -sivulle

    **