**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Tietokoneohjattu hirvi ajokoulutuksessa Kuopiossa

    STT-IA, 5.1.2001



    * Auto etenee lumista maantietä 60 kilometrin tuntivauhtia. Äkkiä metsästä oikealta ilmestyy iso hirvi. Ajaja yrittää väistää parhaan taitonsa mukaan. Tositilanteessa jälki voisi olla pahaa, mutta Kuopion ajoharjoitteluradalla hätää ei ole. Hirvi on solumuovia ja painaa vajaat kymmenen kiloa.


    Kuopiossa julkistettiin keskiviikkona maailman ensimmäinen tietokoneohjattu hirvi. Se aktivoituu kömpimään metsästä, kun auto tulee tarpeeksi lähelle.

    Tarkoitus on havainnollistaa autokoululaisille ja muillekin radan käyttäjille hirvitilanteen yllättävyyttä.

    Idean isä on ratamestari Juha Leivonen. Mekaaninen vaaranmerkki toteutettiin Savon autokouluyhdistyksen toimesta. Hanke vaati 50 000 markkaa ja lisäksi lukemattomia talkootyötunteja.


    Oppilaille todellinen säikäytys

    - Ryhdyin pohtimaan, että jotain uutta pitäisi saada ajoharjoitteluun. Ideaan kehitys valmiiksi tuotteeksi kesti kolme vuotta, Leivonen kertoi.

    Autokoulunopettaja Eero Savolaisen mukaan sähköhirven avulla oppilaille annetaan ensi säikähdys. Sen jälkeen on aika ruveta harjoittelemaan väistöliikkeitä perinteisten kumikartioiden avulla.

    Maailmalla on ennestään vaijereilla liikuteltavia varoituseläimiä ajoharjoittelun tarpeisiin, mutta tietokoneohjaus on uutta. Auton ylittäessä anturikentän tietokoneohjelma käynnistyy. Ohjelma on myös muokattavissa eri nopeuksille.

    Kuopiossa ajetaan hirven eteen korkeintaan 60 kilometrin tuntivauhdilla. Isompia nopeuksia ei voi käyttää, koska turva-alueet ovat liian pienet.

    - Oppilas kyllä ymmärtää konkreettisen kokemuksen jälkeen, mikä olisi tilanne, jos nopeutta olisi 80 kilometriä tunnissa, Savolainen sanoi.

    Hänen mukaansa laite on myös erittäin hyvä opastamaan oikeaan ajovalojen käyttöön.


    Ei patenttia

    Kuopiolaiset autokoulut odottavat, että laite herättää mielenkiintoa myös muualla Suomessa. Sitä ei ole mitenkään patentoitu.

    Tekohirvi on ollut koekäytössä puolitoista kuukautta. Jatkossa kaikki Kuopion autokouluoppilaat kohtaavat sen ajokorttikokeen ensimmäisessä tai toisessa vaiheessa.

    Telttapatjamuovista valmistettu hirvi on tekijöiden ja käyttäjien mukaan turvallinen. Keskiviikon esittelytilaisuudessa yksi toimittaja tosin törmäsi hirveen niin lahjakkaasti, että hänen autostaan irtosi oikea etupeili.


    Yli 4 500 hirvikolaria vuodessa

    Kuopiossa kehitetty sähköhirvi tulee tarpeeseen, jos sen avulla vähennetään hirvikolarien määrää.

    Vuonna 1999 yleisillä teillä tapahtui 4 534 hirvieläinonnettomuutta. Niissä kuoli 9 ja loukkaantui 312 ihmistä.

    Viime vuoden kokonaistilasto ei ole valmiina, mutta kuolonuhreja oli 8.

    Lähes puolet onnettomuuksista ajettiin pimeässä ja viidennes hämärässä. Valtaosa niistä tapahtui korkeilla nopeuksilla. Kaikkiaan 96 prosentissa tapauksista nopeusrajoitus oli 80 km/t tai korkeampi.

    Hirvieläinonnettomuuksien laskennallinen kokonaiskustannus yhteiskunnalle oli toissa vuonna 344 miljoonaa markkaa.



    Kotimaa -sivulle

    **