**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Väitöskirja naisten pukeutumisihanteista 1920-luvulta 1960-luvulle

    Seuratkaamme järkevää ja terveellistä muotia

    IA, 5.1.2001



    * Filosofian lisensiaatti Päivi Aikasalo on tutkinut väitöskirjassaan suomalaisten naisten pukeutumista ohjanneita ihanteita sekä vaatevalintoja 1920-luvulta lähtien 1960-luvulle saakka.


    Tutkimuksen keskeisen lähdeaineiston muodostavat Kotiliesi-lehdet. Tutkimusaineistona ovat olleet sekä pukeutumismainokset että -artikkelit ja aineistosta on analysoitu sekä kuvat että tekstit.

    Tutkimuksen taustalla on Aikasalon mukaan ajatus, että kirjoituksia pukeutumisesta sekä pukeutumismainoksia ja -kuvia analysoimalla voidaan hahmottaa niitä ajatuskulkuja, jotka ovat ohjanneet ihmisten jokapäiväistä vaatevalintaa.

    Tämän lisäksi on haastateltu mm. ompelijoita ja valmisvaatemyyjiä sekä "tavallisia" naisia, Kotilieden lukijoita, jotka kertovat omat pukeutumispohdintoihin liittyvät tarinansa.

    Tutkimus sivuaa myös mainonnan tapaa tuottaa niitä merkityksiä, joita kuluttajat ovat halunneet itselleen tuotteiden välityksellä ja tutkimuksessa pohditaan myös aikakauslehden roolia kulttuurimuutosten luojina ja heijastajina.

    Aikasalo tarkastelee pukeutumisihanteita osana muuttuvaa suomalaista yhteiskuntaa ja tutkimuksesta välittyvät eri ajanjaksojen keskeiset ihanteet.

    Näitä ovat esimerkiksi 1920-luvun uudenlaisen muodin vaatimukset, 1930-luvun urheiluvaatetuksen merkitys ja 1950-luvun vaateliaan ja täydellisiä asukokonaisuuksia korostavan pukeutumistavan keskeisyys.

    1940-luvun pula-aikaa tarkastellaan omana kokonaisuutenaan ja tutkimus kuvaakin niitä luovia ratkaisuja, joiden avulla pula-ajan pukeutumispulmista selvittiin. Valmisvaatteiden käytön yleistyminen vasta 1960-luvulla kertoo hitaasta kulttuurimuutoksesta; vaatteita ommeltiin itse tai teetettiin ompelijoilla.


    Ristiriitaisia vaatimuksia

    Kotilieden välittämä pukeutumisohjeisto oli ristiriitaista, mikä kertoo Aikasalon mukaan naisten asemaan liittyvistä ristiriitaisista vaatimuksista.

    - Keskeinen ristiriitaisuus näyttäytyy muodikkuuden ja "järkevyyden" välisessä suhteessa. Lehti oli tarkoitettu rationaalisille perheenemännille ja kuitenkin lehdessä esiteltiin uusi muoti - johon väistämättä liittyi järjettömyys, nopeat muutokset ja merkityksetön vaihtelu - hyvin myönteisessä valossa ja ihailtiin kansainvälistä muotia, Aikasalo kuvailee.

    Toisaalta muotia myös kritisoitiin ja lukijoille esiteltiin "järkeviä" perusteluja vaatevalintojen tueksi.

    - Mainonnassa usein kuva viestitti viehättävyyttä, muodikkuutta tai naisellisuutta ja teksti kertoi vaatevalinnan järkevistä perusteista, esimerkiksi materiaalien kestävyydestä tai taloudellisuudesta, Aikasalo kertoo.

    "Tavalliset" naiset kertovat omissa tarinoissaan, kuinka he ovat ristiriitaisistakin ohjeista valinneet itselleen ja omaan elämäntapaansa sopivat pukeutumisperiaatteet.

    - Pukeutumisihanteiden näkökulmasta katsottuna elämän modernisoituminen näyttää kyseenalaiselta, perinteet ovat vaikuttaneet voimakkaasti vaatevalintoihin. Moderniin elämään usein liitetty yksilöllisyys on ollut hyvin kurinalaista yksilöllisyyttä, joka on kuitenkin johtanut samankaltaisiin valintoihin - muotia seuraten, Aikasalo kertoo.

    Aikasalon väitöskirja esitetään tarkastettavaksi Helsingin yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa 12.1. Tutkimus kuuluu suomalais-ugrilaisen kansatieteen alaan. Vastaväittäjänä on kasvatustieteiden tohtori Ulla-Maija Salo Lapin yliopistosta ja kustoksena professori Juhani U.E. Lehtonen.



    Ajassa -sivulle

    **