Jakelusta ja tuotteiden keräilystä liikaa kuluja
Päivittäistavaran nettimyynti vielä lapsenkengissä
STT-IA, 5.1.2001
Päivittäistavaroiden Internet-myynnin ei odoteta lähivuosina juuri kasvavan. Syynä nettikaupan tökkimiseen ovat korkeiksi kohoavat jakelu- ja keräilykustannukset.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan sähköinen kauppa tarvitsee omanlaisensa logistisen ratkaisun.
- Jakelu- ja keräilykustannuksia täytyy saada selvästi pienemmäksi, jotta ala voisi tulevaisuudessa kasvaa. Omat tukkupisteet tai olemassa olevien toimitustukkujen käyttö ovat tapoja alentaa tuotteiden keräilykuluja.
Pelkästään Internetissä toimivan päivittäistavarakauppa Ruokanet oy:n toimitusjohtaja Jyri Stenberg näkee tukut nettikaupan elinehtona.
- Logistisesti tukku, jossa tavarat on järjestetty helposti kerättäviksi, on ainoa vaihtoehto.
Yritysasiakkaat mieluisimpia
Päivittäistavaroiden myyminen Internetin välityksellä tarkoittaa
usein moninkertaista työtä. Näin on varsinkin silloin, kun
tavallisen kaupan ohella tehdään sähköistä myyntiä.
- Myyjä itse sekä laittaa tuotteet hyllyille että kerää ne
asiakkaille, mikä tulee varsin kalliiksi. Lisämenoja kertyy vielä
kuljetuksesta, Stenberg toteaa.
Alan yrittäjä myöntää, että pelkkä nettikauppakin kärsii
jakelukustannuksista. Tuotteiden toimittaminen asiakkaalle
kannattaa vasta, kun tilaus on noin 300 markan suuruinen.
Niinpä esimerkiksi vanhukset pienine ostoksineen eivät ole
Internet-kaupalle järin tuottavia asiakkaita. Kustannuksia lisää
myös yksityisasiakkaiden tapa tilata useita erilaisia artikkeleita,
jolloin tavaroiden kerääminen vie aikaa ja rahaa.
Nettikauppiaalle kannattavin yksityisasiakas tilaa verkosta yhtä tuotetta suuria määriä kerralla.
- Tällaiset asiakkaat ovat lisääntyneet viime aikoina. Meiltä saatetaan tilata esimerkiksi mehut ja lähikaupasta haetaan kevyemmät tuotteet, Stenberg kertoo.
Mieluisimpia asiakkaita Stenbergille ovat yritykset, jotka
ostavat suuria määriä. Hän uskoo, että netin kautta
hankintojen tekeminen hyödyttää paitsi myyjää, myös ostajaa.
- Yrityksille tulee edullisemmaksi tilata netistä ja maksaa
toimitusmaksu kuin juoksuttaa henkilökuntaa ostoksilla,
Stenberg perustelee.
Ei koskaan maalle
Ruokanet oy toimii tällä haavaa Helsingissä, Oulussa, Turussa
ja Tampereella. Yrityksellä on 20 000 rekisteröitynyttä
asiakasta, joista muutama tuhat käyttää palvelua.
Noin tuhat asiakasta tilaa päivittäistavaransa netistä useita kertoja viikossa. Juuri avatun Oulun toimipisteen toivotaan saavan parisataa tilausta kuukaudessa.
Ruokanet kerää tavarat noutotukusta. Tuotteita toimitetaan
lähinnä ydinkeskustaan.
Stenberg ei usko palvelun koskaan leviävän maaseudulle, vaikka kaupattomat sivukylät voisivat nettiostelua eniten tarvitakin.
- Pitkät välimatkat tekisivät toiminnastamme kannattamatonta.
Kasvu hidasta
Vaikka Stenberg kehuu vuonna 1998 perustetun Ruokanetin
liikevaihdon tuplaantuneen joka vuosi, ei
Päivittäistavarakauppa ry:n Laine anna sähköiselle
päivittäistavarakaupalle kovin mairittelevaa ennustetta.
- Nettikauppa ei viiden vuoden sisällä kahmaise merkittävää
osaa markkinoista, vaan sen osuus tulee olemaan noin
prosentin luokkaa.
Internet-kaupan kokonaismyynti on vuositasolla 50 miljoonaa
markkaa, josta päivittäistavaralle kuuluu jokunen kymmenen
miljoonaa. Nettikaupan vähäisestä suosiosta kertoo esimerkiksi
se, että jouluostoksista vain 0,7 prosenttia tehtiin Internetin
kautta.
Kotimaa -sivulle
|