**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Jakelusta ja tuotteiden keräilystä liikaa kuluja

    Päivittäistavaran nettimyynti vielä lapsenkengissä

    STT-IA, 5.1.2001



    * Päivittäistavaroiden Internet-myynnin ei odoteta lähivuosina juuri kasvavan. Syynä nettikaupan tökkimiseen ovat korkeiksi kohoavat jakelu- ja keräilykustannukset.


    Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan sähköinen kauppa tarvitsee omanlaisensa logistisen ratkaisun.

    - Jakelu- ja keräilykustannuksia täytyy saada selvästi pienemmäksi, jotta ala voisi tulevaisuudessa kasvaa. Omat tukkupisteet tai olemassa olevien toimitustukkujen käyttö ovat tapoja alentaa tuotteiden keräilykuluja.

    Pelkästään Internetissä toimivan päivittäistavarakauppa Ruokanet oy:n toimitusjohtaja Jyri Stenberg näkee tukut nettikaupan elinehtona.
    - Logistisesti tukku, jossa tavarat on järjestetty helposti kerättäviksi, on ainoa vaihtoehto.


    Yritysasiakkaat mieluisimpia

    Päivittäistavaroiden myyminen Internetin välityksellä tarkoittaa usein moninkertaista työtä. Näin on varsinkin silloin, kun tavallisen kaupan ohella tehdään sähköistä myyntiä.

    - Myyjä itse sekä laittaa tuotteet hyllyille että kerää ne asiakkaille, mikä tulee varsin kalliiksi. Lisämenoja kertyy vielä kuljetuksesta, Stenberg toteaa.

    Alan yrittäjä myöntää, että pelkkä nettikauppakin kärsii jakelukustannuksista. Tuotteiden toimittaminen asiakkaalle kannattaa vasta, kun tilaus on noin 300 markan suuruinen.

    Niinpä esimerkiksi vanhukset pienine ostoksineen eivät ole Internet-kaupalle järin tuottavia asiakkaita. Kustannuksia lisää myös yksityisasiakkaiden tapa tilata useita erilaisia artikkeleita, jolloin tavaroiden kerääminen vie aikaa ja rahaa.

    Nettikauppiaalle kannattavin yksityisasiakas tilaa verkosta yhtä tuotetta suuria määriä kerralla.
    - Tällaiset asiakkaat ovat lisääntyneet viime aikoina. Meiltä saatetaan tilata esimerkiksi mehut ja lähikaupasta haetaan kevyemmät tuotteet, Stenberg kertoo.

    Mieluisimpia asiakkaita Stenbergille ovat yritykset, jotka ostavat suuria määriä. Hän uskoo, että netin kautta hankintojen tekeminen hyödyttää paitsi myyjää, myös ostajaa.

    - Yrityksille tulee edullisemmaksi tilata netistä ja maksaa toimitusmaksu kuin juoksuttaa henkilökuntaa ostoksilla, Stenberg perustelee.


    Ei koskaan maalle

    Ruokanet oy toimii tällä haavaa Helsingissä, Oulussa, Turussa ja Tampereella. Yrityksellä on 20 000 rekisteröitynyttä asiakasta, joista muutama tuhat käyttää palvelua.

    Noin tuhat asiakasta tilaa päivittäistavaransa netistä useita kertoja viikossa. Juuri avatun Oulun toimipisteen toivotaan saavan parisataa tilausta kuukaudessa.

    Ruokanet kerää tavarat noutotukusta. Tuotteita toimitetaan lähinnä ydinkeskustaan.

    Stenberg ei usko palvelun koskaan leviävän maaseudulle, vaikka kaupattomat sivukylät voisivat nettiostelua eniten tarvitakin.
    - Pitkät välimatkat tekisivät toiminnastamme kannattamatonta.


    Kasvu hidasta

    Vaikka Stenberg kehuu vuonna 1998 perustetun Ruokanetin liikevaihdon tuplaantuneen joka vuosi, ei Päivittäistavarakauppa ry:n Laine anna sähköiselle päivittäistavarakaupalle kovin mairittelevaa ennustetta.

    - Nettikauppa ei viiden vuoden sisällä kahmaise merkittävää osaa markkinoista, vaan sen osuus tulee olemaan noin prosentin luokkaa.

    Internet-kaupan kokonaismyynti on vuositasolla 50 miljoonaa markkaa, josta päivittäistavaralle kuuluu jokunen kymmenen miljoonaa. Nettikaupan vähäisestä suosiosta kertoo esimerkiksi se, että jouluostoksista vain 0,7 prosenttia tehtiin Internetin kautta.



    Kotimaa -sivulle

    **