**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Suomen vanhin osuuskauppa täyttää 100 vuotta

    STT-IA, 5.1.2001



    * Suomen vanhin yhä toimiva osuuskauppa, Turun Osuuskauppa - vuodesta 1990 TOK-yhtymä - täyttää tänä vuonna 100 vuotta. TOK-yhtymän markkina-asema on viime vuosien aikana vahvistunut Varsinais-Suomessa.


    Viime vuoden kokonaismyynti kohoaa ennusteen mukaan lähes 1,4 miljardiin markkaan, jossa on edellisestä vuodesta kasvua 6,7 prosenttia.

    Turun Osuuskaupan historiasta julkistettiin tiistaina juhlakirja. Sata vuotta yhteistä matkaa -niminen teos kertoo Turun Osuuskaupan kehityksestä vaatimattomasta liikkeestä nykypäivän monialaiseksi konserniksi.

    Osuuskauppaa tarkastellaan kirjassa ihmisläheisestä näkökulmasta unohtamatta kuitenkaan taloudellisia kehityslinjoja ja osuustoiminta-aatetta.

    Turun Osuuskauppa sai alkunsa vuonna 1901, kun joukko kuluttajien osuustoiminnasta kiinnostuneita henkilöitä kokoontui Turun Raunistulassa hyväksymään Vähäväkisten Osuusliikkeen säännöt.

    Jo ensimmäisiin sääntöihin kirjattiin osuustoiminnallisen yrityksen olennaiset piirteet: avoin jäsenyys, kansanvaltainen hallinto ja ostojen määrään perustuva ylijäämän palautus.

    Vähäväkisten Osuusliike oli paikallinen vaikuttaja. Turun Osuuskaupaksi muuttunut liike laajensi toimipaikkojen verkoston myös ympäröivälle maaseudulle.

    Yhteiskunnallisten muutosten myötä Osuuskauppakin muuttui: vähittäismyynti ulotettiin myös kestokulutustarvikkeisiin ja konekauppaan. Lisäksi ravintola- ja hotellitoiminta tuli Osuuskaupan yhdeksi osaksi.

    SOK-järjestön kehitys johti 1980-luvun alussa rakentamaan paikallisista osuuskaupoista alueosuuskauppojen verkoston. Nyt TOK-yhtymä toimii 35 kunnan alueella Uudestakaupungista Paimioon ja Rymättylästä Loimaalle.


    Markkina-asema vahvistui viime vuonna

    TOK-yhtymän kokonaismyynti oli viime vuodesta tehdyn alustava ennusteen mukaan 1,38 miljardia markkaa, jossa on kasvua 6,7 prosenttia.

    Markkinaosuus kasvoi selvästi päivittäis-, erikois- ja käyttötavarakaupassa. Toimialan myynti oli 1,04 miljardia markkaa. Hotelli- ja ravintola-alan myynti oli 336 miljoonaa markkaa. Vertailukelpoinen myynnin kasvu oli noin 4 prosenttia.

    TOK-yhtymä säilyttikin markkinaosuutensa ja on Varsinais-Suomen johtava hotelli- ja ravintolapalvelujen tarjoaja.

    Bonus-myynti kasvoi 24 prosenttia ja oli 880 miljoonaa markkaa. Bonuksina omistaja-asiakkaille palautettiin 25 miljoonaa markkaa.

    Viime vuonna TOK sai yli 6 000 uutta asiakasomistajaa. Kaikkiaan asiakasomistajia on nyt noin 42 000, mikä merkitsee yli viidennestä koko TOK:n toiminta-alueen kotitalouksista.

    TOK-yhtymä jatkaa myös alkaneen vuonna suuria hankkeitaan. Näistä kuluttajan kannalta merkittävin on Raisioon lokakuussa valmistuva 4,2 hehtaarin suuruinen kauppakeskus Mylly, johon tulee yli 80 yrityksen ohella mm. maan suurin Prisma. Myllyyn odotetaan viikottain 150 000 asiakasta.



    Talous -sivulle

    **