PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Viikon pelidemo: Soldier Of Fortune II

MIKA KULMALA, 22.4.2002


Raven Softwaren tuore Soldier Of Fortunen jatko-osa Double Helix, lataa asennetta niin yksin- kuin moninpeliinkin.

Ykkösosassa ydinaseita tuhonnut ja terroristeja eliminoinut hallituksen sotilaskonsultti, John Mullins, kutsutaan jälleen pelastamaan ihmiskunta.

Pelaaja astuu Johnin hahmoon ja valmistautuu taisteluun vaarallista Gemini-virusta vastaan. Bioterroristien kehittelemä virus uhkaa koko ihmiskuntaa, ja pelaajan tehtävänä on estää totaalinen tuho.

Peli on nykypäivän räiskintöjen tavoin kehitelty sekä yksin- että moninpelaamiseen. Peli käyttää Quake 3 Arenan pelimoottoria, joka mahdollistaa yksityiskohtaisen grafiikan ja efektit sekä nopean ruudunpäivityksen.

Pelissä on käytetty useita uusia peliohjelmoinnin ominaisuuksia, kuten GHOUL 2-tekstuuria ja vahinkomallinnusta, TORR-maastomallinnusta, LICH AI-tekoälyä sekä ICARUS2-koodausjärjestelmää.

Peli sijoittuu todellisiin paikkoihin eri puolille maailmaa, kuten Hongkongiin, Jordaniaan, Kolumbiaan, Prahaan ja Kambodzhaan.

Yksinpeli sisältää kymmenen tehtävää, yhteensä 70 tasoa. Moninpelissä moodeina ovat DeathMatch, tiimi Deadmatch, eliminointi sekä soluttautuminen. Kaiken kruunaa dynaaminen äänimaailma EAX- ja A3D-tuella.

Moninpelidemossa päästään tutustumaan pelin grafiikkaan ja pelituntumaan. Moninpeliä voi harrastaa joko lähiverkossa, modeemiyhteydellä tai Internetissä. Pelaaja voi luoda oman pelin tai liittyä ympäri maailman sijaitseviin peleihin.

Demossa hahmojen ja aseiden lukumäärä sekä peliaika on rajoitettu. Itse pelaamista rajoittaa lähinnä verkkoviive. Hyvällä onnella saattaa löytyä peliseuraa kotimaasta, mutta ainakin naapurimaan pelaajat ovat hyvin edustettuina pienellä verkkoviiveellä.

Kun pelin verkkoasetukset ovat kohdallaan, pelaamaan pääsee helposti. Yhteysikkunassa näkyy pelin ja kartan nimi, pelaajien lukumäärä, pelimoodi ja verkkoviive.

Valikosta kannattaa valita mahdollisimman pienellä verkkoviiveellä toimiva peli. Internet-pelin minimiyhteysnopeutena voi pitää kahden kanavan ISDN:ää.

Laitteiston minimivaatimuksia ei löydy vielä mistään, mutta miniminä voinee pitää P2-tason mikroa, 64 Mb RAM, Win 95, 98, 2000, DirectX, 16 Mb 3D-näytönohjain, äänikortti.

Suositellaan P3 700 Mhz, 128 Mb RAM, Win 95, 98, 2000, DirectX, 64 Mb 3D-näytönohjain, A3D tai EAX-tuettu äänikortti, 128 ISDN.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake