PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Kalkkuna keventää alkavaa grillikautta

FF-IA, 23.4.2002


Lihapitoisuudeltaan yli 63-prosenttisen A-luokan grillimakkaran suosio kasvoi viime kesänä peräti neljänneksen. Tulevana kesänä kulutus kasvaa vielä 10-20 prosenttia, mutta tuotteissa siirrytään yhä kevyempiin vaihtoehtoihin. Ruokajalostajat pyrkivät kehittämään markkinoille uusia kevyttuotteita.

- Kesällä syödään viisi miljoonaa kiloa lenkkimakkaraa ja saman verran nakkeja, kuusi miljoonaa kiloa leikkelemakkaroita ja peräti 15 miljoonaa kiloa grillimakkaraa, laskeskelee tuoteryhmäpäällikkö Jorma Turunen Atrialta.

Grillituotteet on tehty yleensä suomalaisista raaka-aineista suomalaisten suihin. Ei siis ole ihme, että kulutusluvut ovat ehdotonta maailman kärkeä.

Grillimakkaroiden kulutus alkaa kesäkauden kynnyksellä ja saavuttaa huippunsa juhannuksena. Sen jälkeen makkaran suosio laskee. Lomakaudella kulutus keskittyy selvästi kokolihatuotteisiin.


Kevyttuotteiden suosio kasvaa

Kaikki keskeiset ruokajalostajat sanovat, että kysyntä kohdistuu yhä enemmän kevyt- ja vähärasvaisiin tuotteisiin. Siipikarjan, erityisesti kalkkunanlihan osuus grillituotteissa on kasvanut. Valikoimissa on runsaasti erilaisia siipikarjatuotteita, kuten täytettyjä broilerleikkeitä ja kalkkunan fileepihvejä.

- Valmiiksi maustetut ja muotoillut pihvit palvelevat kuluttajaa helppoudellaan. Broilertaskut ja jyväkalkkunan fileepihvit ovat kätevää grillattavaa, mutta ne voi kypsentää myös pannulla tai uunissa, kerrotaan puolestaan Saarioisilta.

Kevyttuotteita ei enää nähdä trendinä, ohimenevänä suuntauksena, vaan ne ovat tulleet osaksi vakituista tuotevalikoimaa. Leikkelemakkaroista kulutetaan kevytversioina arviolta jo kolmannes ja nakeista jopa 40 prosenttia.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake