PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Tutkimus:

Kuluttajien huoli geeniruuasta ei näy ostotilanteessa

FF-IA, 24.4.2002


Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että 80-90 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista ei halua ostaa geenimuunneltuja elintarvikkeita. Valmistajat, jotka myyvät sekä tavanomaisia että gm-tuotteita ovat kuitenkin havainneet, että molemmat tuotteet käyvät kaupaksi lähes samaan tapaan.

Apulaisprofessori Charles Noussair Purduen yliopistosta pitää tätä paradoksia tärkeänä elintarvikevalmistajien ja maanviljelijöiden kannalta.

Noussairin mukaan on yleistä, että yleinen mielipide ja kuluttajien todellinen ostokäyttäytyminen eroavat toisistaan. Hän on tutkinut ilmiötä yhdessä eurooppalaisten kollegojensa kanssa Ranskan Grenoblessa, jossa kuluttajien näkemykset gm-ruuasta vastaavat hyvin yleiseurooppalaista mielipidettä.


Pakkausmerkinnät tutkitaan huonosti

Tutkimus osoitti, että gm-elintarvikkeiden runsaasta vastustuksesta huolimatta kuluttajat eivät ole geeniruuasta tarpeeksi huolissaan tutkiakseen tuotteiden pakkasmerkintöjä huolella.

Järjestetyssä testissä kuluttajat eivät huomanneet tuotteen sisältävän geenimuunneltua ainesta, vaikka heillä ei kolmen minuutin aikana ollut mitään muuta tekemistä kuin tutkia tuotteen ainesosaluetteloa. Vielä senkin jälkeen, kun testattaville kerrottiin tuotteen sisältävän gm-ainesta, he olivat halukkaita ostamaan tuotteen, mikäli sen hinta oli kolmasosan tavanomaista tuotetta alhaisempi.

Tutkimustulos osoittaa siis selvästi, että geenimuunneltujen ainesten merkitseminen tuotteen ainesosaluetteloon ei anna kuluttajille riittävästi informaatiota. Tutkijoiden neuvo onkin, että gm-elintarvikkeisiin lisättäisiin riittävän iso ja selkeä merkki, joka kertoisi kuluttajille tuotteen sisältävän geenimuunneltua raaka-ainetta.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake