PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Viikon pelidemo: Ballistics

MIKA KULMALA, 1.5.2002


Vauhdin hurmaa Telluksen ulkopuolella on tarjolla avaruusralli Ballisticsissa. Leijuvilla aluksilla ajetaan kilpaa kaupunkeja kiertävissä putkissa.

Kilpa-ajossa ei kuitenkaan saa iskeä vauhtisokeus, vaikka tuhannen kilometrin tuntinopeutta kiitävät alukset pysyvät hanskassa putken magneettikentän ansiosta. Kilpailussa onkin tärkeää pysytellä putken ulkoreunalla ja mutkien ulkokaarteissa. Näin saavuttaa parhaan nopeuden. Sisäkaarteissa alus jarruttaa automaattisesti.

Jotta kilpailuun saadaan jännitystä, putkesta löytyy keltaisia Boosterpadeja, kiihdytysalustoja, joista alus saa lisävoimaa. Lisävoiman käyttö antaa rajattoman vauhdin, mutta lisää myös moottorin lämpötilaa. Liiaksi kuumentunut moottori leviää.

Radoilla on myös sinisiä Coolantpadeja, jäähdytysalustoja, joissa saadaan jäähdytettyä moottoria. Punaisiin esteisiin sekä erilaisiin valleihin törmääminen nostaa myös moottorin lämpötilaa. Mitä lujempaa esteisiin törmää, sen kuumemmaksi moottori tulee. Radoilta löytyy myös rahaa sisältäviä Hitpointeja.

Vauhdintuntu on saatu vahvana esille, osaksi käyttämällä rohkeasti väri-, valo- ja liike-efektejä. Värikäs, välillä jopa shokeeraava peliympäristö ja erilaiset valoefektit antavat lisäpotkua peliin. Mukana ovat myös tutut efektit, kuten kipinät, räjähdykset sekä sade, lumi ja sumu.

Muita vastaan kilpaillaan ennen kaikkea rahapalkinnoista, mutta pelissä pidetään lukua myös kierros- ja rataennätyksistä sekä huippu- ja keskituntinopeuksista. Myös vaikeustasoja löytyy eritasoisille kuljettajille.

Kilpailemalla on tarkoitus tienata "kahisevaa", jolla taas ostetaan nopeampia aluksia ja varustellaan jo käytössä olevia. Mitä paremmin kilpailuissa sijoittuu, sitä enemmän tienaa - luonnollisesti.

Täydellisen pelin seitsemällä radalla otetaan miehistä mittaa ja yli 40 erilaista alusten osaa takaavat tuhansia erilaisia aluskokonaisuuksia. Pelata voi joko seitsemää tietokone- tai ihmisvastustajaa vastaan.

Demossa on käytössä yksi rata ja sitä voi ajaa vain tietokonetta vastaa. Kaikki seitsemän konevastustaaja saadaan mukaan. Kierroksia on 1-10 ja vaikeustasoja on kolme, aloittelija, ammattilainen ja Ballistics.

Ensin kannattaa käydä läpi opetusosuus, Tutorial, jossa opetetaan aluksen ohjaaminen, lisävoiman ja jäähdytyksen käyttö, heijastusnäytön toiminnot sekä esitellään radalla olevia esteitä. Opetusosuuden jälkeen voikin aloittaa kilpailemisen.

Demon radalla ei ole käytössä rahaa tuovia Hitpointeja ja alus on aina sama. Rahaa pelaajalla on käytössään 20 000 taalaa, mutta ihmeitä sillä ei virityspajasta saa ostettua.

Pelin ohjaus tuntuu ensin alkuun oudolta. Oletuksena käytetään sekä näppäimistöä että hiirtä. Vaikka yhdistelmä tuntuu vieraalta, kannattaa sitä kokeilla muutama kierros. Kun oletuksena olevaan ohjaukseen tottuu, tuntuu se astetta lentokonemaisemmalta kuin pelkkä näppäimistö. Parhaan ohjaustuntuman saa kuitenkin kunnon lentotikulla.

Kun vauhtia on toistatuhatta, ei siinä juuri maisemia ehdi katsella, mutta Ballisticsin grafiikkaan on silti saatu kolmiulotteisuutta ja pelaaja tuntee todellakin lentävänsä korkealla sijaitsevassa putkessa. Varsinkin läpinäkyvissä kohdissa syvyysvaikutelma on aika todellinen ja alhaalla liikkuvat muut alukset korostavat tunnetta.

Vauhdin kohoaminen saa pelaajan yhä valppaammaksi ja äärirajoilla ajaminen saa nopeasti koukkuun. Äänet, efektit ja musiikki pääsevät oikeuksiinsa kunnon kaiuttimilla tai kuulokkeilla.

Demossa olevat bugit saattavat aiheuttaa peliin epävakautta, mutta asentamalla siihen korjauspäivityksen ongelmat todennäköisesti poistuvat.

Laitteisto: Minimi P2 400 Mhz, 128 Mb RAM, Win 95/98/ME/2000, DirectX, kolmannen sukupolven 3D-näytönohjain.

Suositellaan: P3 700 Mhz, 256 Mb RAM, Win 95/98/ME/2000, DirectX, 64 Mb 3D-näytönohjain, 3D-äänikortti, lentotikku.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake