PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Kuluttajat kaipaavat laajempia valikoimia

Luomun kulutus kasvussa

FF-IKK, 3.5.2002


Finfood Luomun teettämän luomubarometrin uusimmat tulokset osoittavat, että luomutuotteiden säännöllinen käyttö on lisääntynyt ja kuluttajat aikovat edelleen lisätä luomutuotteiden käyttöä.

- Kuluttajat arvostavat erityisesti sitä, että luomutuotteissa on vähän lisäaineita ja niiden tuotannossa ei ole käytetty torjunta-aineita. Tämän vuoksi he pitävät luomutuotteita turvallisina ja terveellisinä, kertoo toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Finfood Luomusta.

Luomutuotteita kuuluu yhä useamman suomalaisen ruokapöytään. Suomalaisista 19 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä luomutuotteita säännöllisesti ja 42 prosenttia satunnaisesti.

- Luomutuotteiden arkipäiväistyessä vaatimukset niitä kohtaan kasvavat. Kuluttajat heittävät haasteen luomun toimitusketjulle: haluamme hyvää ja kohtuuhintaista luomua, Kottila toteaa.


Laajempia valikoimia kaivataan

Kuluttajat toivovat entistä laajempaa luomuvalikoimaa ja aikovat lisätä tuoretuotteiden lisäksi myös pakasteiden ja einesten käyttöä. Pidemmälle jalostetut luomutuotteet ovat kuitenkin kuluttajille selvästi vieraampia kuin tuoretuotteet, joten näistä tuoteryhmistä ei useinkaan osata etsiä luomuvaihtoehtoja.

Luomubarometria varten on Sedecon Consulting haastatteli 389 kuluttajaa eri puolilla Suomea. Tutkimus on jatkoa vuonna 1998 käynnistyneelle tutkimussarjalle, jossa on haastateltu yhteensä 4 847 kuluttajaa.

Teollisten luomutuotteiden markkinaosuudet perustuvat ACNielsenin ScanTrack- mittaukseen. Otospisteiden lukumäärä on 290 myymälää. Vihannesten ja juuresten markkinaosuudet pohjautuvat ACNielsenin Talouspaneeliin ajanjaksolla 31.12.2002.


Luomumaidon myynti kasvaa

Luomutuotteiden käytön lisääntyminen näkyy myös markkinaosuuksien kasvuna. Tutkittujen luomutuotteiden menekki on kasvanut viimeisten 12 kuukauden aikana 1-64 prosenttia tuoteryhmästä riippuen.

Ripeintä kasvu tällä hetkellä on luomumaidon osalta, jonka myynnin arvo viimeisen aikana on kasvanut 64 prosenttia.

Suurin markkinaosuus on edelleen luomuhiutaleilla, joiden osuus on 7 prosenttia tuoteryhmän myynnistä. Kakkostilan jakavat pastat ja jauhot, joiden osuus on nyt 4 prosenttia tuoteryhmän myynnistä.

Vihannesten osalta kasvu on vähäistä ja luomun osuus etenkin perunan ja kaalin ostoista on laskenut. Parhain markkinaosuus on porkkanalla, jonka osuus on runsaat 10 porkkanaostojen arvosta.


Hintaa pidetään korkeana

Useimpien kuluttajien mielestä luomutuotteiden hintojen lasku saisi heidät käyttämään tuotteita nykyistä enemmän. Hinnan suurta merkitystä kuvaa se, että luomutuotteiden ostohalukkuus on laskenut alimpien tuloluokkiin kuuluvien kuluttajien osalta.

Luomutuotteiden käytön lisääntyessä myös vaatimukset luomutuotteita kohtaan kasvavat ja kuluttajat harkitsevat luomutuotteiden ostamista entistä tarkemmin.

- Luomutuotteet eivät enää saa anteeksi huonoa laatua ja satunnaista saatavuutta, vaan kuluttajat vaativat tavanomaisia tuotteita korkeammalle hinnalle myös lisäarvoa, Kottila kertoo.

Luomutuotteet ja niiden esillepano eivät houkuttele kuluttajia ostamaan. Kuluttajien odotukset ja mielikuvat luomutuotteista eivät useinkaan vastaa sitä todellisuutta, jonka he kohtaavat kaupan vihannesosastolla luomutuotteita etsiessään.

Luomutuotteiden ostaminen ei vieläkään ole helppoa. Tuotteita on edelleen vaikea löytää kaupan laajoista valikoimista ja etenkin tuoreiden luomutuotteiden laatu ja saatavuus vaihtelevat.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake