PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Kalsiumtietoutta nuorille nettiseikkailulla

FF-IKK, 18.5.2002


Ravitsemuskasvatus interaktiivisen pelin muodossa toimii hyvin. Nuorten kalsiumtietoisuus kasvaa ja halu juoda maitoa lisääntyy.

Tämä on todettu Yhdysvalloissa, missä nuorten kalsiumin saannin parantamisen apuvälineeksi kehitetty nettipeli Clueless in the Mall on saavuttanut suosiota.

Nuorten vähäinen kalsiuminsaanti on huolenaiheena USA:ssa. Clueless in the Mall -sivujen tarkoituksena on lisätä 11-15 -vuotiaiden amerikkalaisten tietoisuutta kalsiumista ja parantaa heidän asenteitaan maitoa ja maitovalmisteita kohtaan.

Sivut on kehitetty ja testattu kahden yliopiston ravitsemustieteellisen tiedekunnan yhteistyönä.

Nettipelissä kuljetaan ostoskeskuksessa, missä erilaisissa kaupoissa on kalsiumiin liittyviä kysymyksiä sekä tietoutta. Väärin vastattuun kysymykseen saa oikean vastauksen perusteluineen. Nuorten kiinnostuksen lisäämiseksi sivuilla on ääni-, musiikki- ja videoesityksiä lisänä.


Suomalaisnuorillakin puutetta kalsiumista

Myös Suomessa vain vähän tai ei lainkaan maitovalmisteita nauttivien nuorten kalsiumin saanti voi olla hyvin niukkaa. Jyväskylässä toteutetun Calex -tutkimuksen mukaan kolmannes tytöistä ja kymmenen prosenttia pojista saa kalsiumia alle suositeltavan määrän.

Amerikkalainen ohjelma erilaisine elintarvikevalikoimineen ja annoskokoineen antaa suomalaisellekin runsaasti tietoa kalsiumista ja luuston terveyteen liittyvistä seikoista. Lisäbonuksena suomalainen käyttäjä saa harjoitusta englanninkielen taitoonsa.

Kalsiumin saannin riittävyyttä suomeksi voi testata Maito ja Terveys ry:n nettisivuilla kohdassa "kalsiumtesti".

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake