PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Kolumnit 

Asiakaslähtöinen palvelutapa: asiakas lähtee

A. Nenäkäs

 24.9.2007


Nyt Nenäkäs ymmärtää, mitä tarkoittaa "asiakaslähtöinen palvelutapa". Se on sitä, että asiakas lähtee, raamit kaulassa.

Nenäkäs päätti siirtyä UMTS-aikaan. Piti saada puhelin, joka mahdollistaa multimedian käytön ja sisältöpalvelut, toimii 3G-verkossa, löytää langattomat lähiverkot, auttaa paikannuksessa ja toimii myös puhelimena.

Vaatimuksena laitteelle oli lisäksi riittävän pitkä valmius- ja puheaika ja operaattorivalinnan ehtona mahdollisimman edulliset puhe- ja datasiirtokustannukset. Ennakkotutustuminen auttoi. Löytyi sopiva puhelin ja löytyi sopiva puhepaketti. Sitten vain liikkeeseen.

Myymälästä löytyikin haluttu puhelin. Myymälä oli myös tutun operaattorin edustaja, joten vanhan liittymän vaihto uuteen puhepakettiin onnistui helposti. Nimi paperiin, puhelin kainaloon ja menoksi. Nenäkäs oli hyvillään: paketissa viimeistä huutoa oleva puhelin ja ennakoitavissa olevat puhelinkulut.

Yllättäen laite myös toimi mainostetulla tavalla. Niin ikään operaattorin palvelujen asennus puhelimeen onnistui käden käänteessä. Mahtavaa! Tuli lähetettyä tekstareita ja multimediaa, käytettyä paikannusta, surffailtua netissä ja lörpöteltyäkin jonkin verran.

Runsaat viisi viikkoa kaupanteon jälkeen operaattori ilmoitti tekstiviestillä, että nyt on sitten liittymätyyppikin vaihdettu uuteen ... Ja samoihin aikoihin ilmeni muuan vaiva: puhelimen valmiusaika jäikin noin 60 tuntiin ilmoitetun keskimääräisen 220 tunnin asemesta ...

No, langattomien lähiverkkojen jatkuvan etsinnänhän ei tarvitse olla koko ajan päällä, se vain kuluttaa akkua. Tuollaisen asetusten muutoksen jopa Nenäkäskin kykenee tekemään. Mutta ei vain tuntunut valmiusaika tälläkään toimenpiteellä kasvavan. Puhelinta piti ladata useammin kuin vanhaa masiinaa.

Kahdeksan viikon jälkeen Nenäkäs päätti kääntyä laitteen myyneen maaseutukaupungin pikkuliikkeen puoleen.

* * *

- Päivää. On vähän ongelmaa puhelimen akun kanssa. Ei näet ole tuo valmiusaika ihan lähellekään sitä, mitä puhelimelle luvataan.

- Jahaa-joo. Onko sulla, kuule, ylimääräisiä toimintoja siinä päällä?

- Ei, ei pitäisi olla. Langattomien verkkojen etsinnänkin kytkin pois.

- Näytähän. Jaa-a. Onhan täällä tämä verkon kaksitoimisuus kytkettynä. Otetaan, kuule, tämä 3G-toiminne pois. Se auttaa säästämään akkua.

- Voisiko sen akun keston kuitenkin mitata?

- No, meillä ei ole tämän merkin huoltoa. Lähin tämän laitteen huolto on tuossa kulman takana. Pistäydypä siellä, niin saat asiaan selvyyden. Mutta kyllä sen valmiusajan nyt pitäisi olla pidempi, kun se puhelin ei etsi 3G-verkkoa.

- Selvä. Kiitti, hei!

* * *

- Päivää. Opastivat tuolta naapurista teille tämän puhelimen huoltoon, kun ei akussa meinaa virta riittää luvattua aikaa.

- Tuota. Onko sulla, kuule, ylimääräisiä toimintoja siinä päällä?

- Ei, ei ole enää, kun tästä on nyt kytketty langattomien lähiverkkojen etsintä pois, samoin 3G-verkon etsintä. Mutta voisitteko te mitata tuota akkua, että toimiiko se kunnolla?

- Joo. Onnistuuhan se. Meillä tosin on viikon jono tuonne huoltoon. Että jos jätät sen puhelimen tänne, niin ...

- :-S En missään tapauksessa voi jättää niin pitkäksi aikaa. Kiitti, hei!

* * *

Sitten soittamaan operaattorille ja varmistamaan puhepaketin rekisteröimisaika, koska edellisestä liittymästä ei ole tullut laskua kolmeen kuukauteen, ei myöskään uudesta puhepaketista kahteen kuukauteen ja tuli uutta puhelinta testailtua oletuksella, että myös uusi puhepaketti on kytketty.

- Odotusmusiikkia.

- Odotusmusiikkia.

- Odotusmusiikkia.

- Selvä. Kiitti, hei!

* * *

Ja näin on Nenäkäs siirtynyt UMTS-aikaan 650 euron hintaisella puhelimella, josta on kytketty pois päältä niin langattomien verkkojen kuin 3G-verkonkin etsintä - ne UMTS-toimineet - jotta akku toimisi edes 70 tuntia. Vanha puhelin tosin olisi ajanut saman asian, pidemmällä valmiusajalla.

Mutta eipä ole toisaalta operaattorikaan hätyytellyt laskuillaan...

Nyt Nenäkäs ymmärtää, mitä tarkoittaa "asiakaslähtöinen palvelutapa". Se on sitä, että asiakas lähtee, raamit kaulassa.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake