PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Kolumnit 

Piinattu Rellu

Finanssinurkka

SAMI JÄRVINEN, 18.12.2008


Autoilla ajetaan jatkossa pidempään ja ne vaihdetaan vasta paljon lähempänä taloudellisen käyttöikänsä loppua kuin nousukauden vuosina. Itse aion piinata vuoden 2003 Rellu Clioani vielä pitkään. Siihenhän on suorastaan jo kiintynyt.

Kysymyksessä on sopivasti kolhiintunut perusauto, joka on käytössä huoleton ja sopii pienille Fuengirolan katuteille. Bonuksena löytyy vielä automaatti. Moni muukin autoilija saa nyt rakastua vanhaan pirssiinsä uudelleen ja huoltaa sitä kuten parisuhdetta konsanaan. Rahoituksen kuivuttua ja taloudellisen epävarmuuden astuttua kuvaan, tilanne on monille pakon sanelema.

Joka tapauksessa on vain hyvä, että ihmiset alkavat ottamaan paremmin pitkäaikaisen hyödyn autoistaan eivätkä vaihtele niitä kolmen, jopa parin vuoden välein. Autoteollisuus tosin asiasta tuskin on samaa mieltä, mutta yksittäisen teollisuuden alan suosiminen tai voimakas tukeminen ei pitäisi kuulua tämän päivän markkinatalouteen.

Niin vain kuitenkin on, että hädän hetkellä markkinatalouden ei anneta toimia vaan siirrytään sosialismiin. Tilanteeseen sopii hyvin vanha sanonta: "Jos olet pankille velkaa miljoonan, niin sinulla on ongelma, mutta jos olet pankille velkaa sata miljoonaa, niin pankilla on ongelma". Niinpä niin, liian isoja päästettäväksi konkurssiin.

Kongressi on vatvonut nyt useamman viikon ajan Yhdysvaltojen kolmen suuren autovalmistajan avustuspakettia, vuoroin hyläten ja vuoroin puoltaen osittain. Kolme suurta, eli General Motors, Chrysler ja Ford, kiikkuvat kukin konkurssin partaalla, ja menisivät lähes täydellä varmuudella konkurssiin lähiviikkojen aikana, ellei liittovaltiolta tule lisärahoitusta. Autojen myynnin täydellinen pysähtyminen ajaa firmojen rahoitusasemaa kiihtyvällä nopeudella kohti vääjäämätöntä. Myynnin piristymistä ei ole odotettavissa. Jos jotain, niin tilanne on edelleen pahenemassa.

Jättien konkurssi käytännössä lamauttaisi tai jopa tuhoaisi Detroitin ja lähiympäristön ja aiheuttaisi laajamittaista taloudellista ahdinkoa. On toki totta, että mikäli näin kävisi, niin siitä olisi leikki kaukana. Toisaalta, kolme suurta voivat olla myös liian isoja pelastettaviksi. Niiden rahankulutustahti on valtava ja liittovaltio on käytännössä suuren, kiihtyvästi kasvavan, velkataakan alla jo valmiiksi.

Milloin ulkomaiset rahoittajat kyllästyvät pelastuspakettien rahoittamiseen ja Yhdysvallat siirtyy rahanpainamiseen lainaamalla suoraan Fediltä. Elämme kriittisiä hetkiä maailmantaloudessa. Kolmen suuren konkurssi aiheuttaisi yksittäisen alueen ja ihmisten suuren mittaluokan kärsimyksen, mutta jatkuvat pelastuspaketit aiheuttavat koko kansakunnalle ja sen tuleville polville mittavan rasitteen, mikäli velka aiotaan joskus maksaa takaisinkin.

Reaalitalouden haasteet ovat mittavat ja vuosi 2009 tulee tarjoamaan talousrintamalla railakasta menoa tämän päättyvän vuoden tapaan.

Kirjoittaja Sami Järvinen on kauppatieteiden tohtori ja hän on tehnyt väitöskirjansa raaka-ainejohdannaisten hinnoittelusta ja markkinainformaation hyväksikäytöstä.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake