PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Eurostudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Kolumnit 

Pelikaani turbiiniin

Finanssinurkka

SAMI JÄRVINEN, 12.2.2009


Kotoisessa lentoyhtiössämme Finnairissa kuplii. Pitkittynyt kiista lentäjien työehtosopimuksen ympärillä nakertaa yhteishenkeä ja liikematkustajien kaikkoaminen syö tulosta. Liiketappiota tuli koko vuodelta yli 50 miljoonaa euroa. Tästäkään huolimatta Finnair ei kuulu lähellekään lentoyhtiöiden heikoimpia tapauksia.

Pikemminkin päinvastoin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö parannettavaa olisi. Globaalin laman käynnistämänä lentoliikenne kokee historiansa suurimmat mullistukset lähivuosien aikana. Toivottavasti Finnair selviää tästä jaksosta hengissä ja mielellään vielä voittajana. Varmaa se ei ole, sillä uusien tuulien haistelua, asiakkaiden tarpeiden huomioimista, yhteishenkeä ja voitontahtoa tarvitaan tuulettamaan ummehtunutta ja riitojen sävyttämää yhtiötä.

Ensimmäinen muutos tarvitaan johtamiseen. Finnair on muutettava henkilöstöryhmä toisensa perään keskenään ja johtoa vastaan riitelevästä organisaatiosta yhteen hiileen puhaltavaksi, asiakasta ja toisten ryhmien työtä arvostavaksi organisaatioksi. Jos tässä epäonnistutaan, niin syyn kantaa yksiselitteisesti johto. Johtamiseen tarvitaan täysin uusi ote. Riidat pitää sopia sisäisesti ja rakentavassa yhteishengessä, syyttelyistä luopuen.

Esimerkiksi lentoemäntien kanssa täytyy olla hyvää pataa vaikka kuinka ottaisi pannuun heidän korkeat palkkansa. Täytyy muistaa, että lentoemännät ovat usein yhtiön ainoa ihmiskontakti asiakkaaseen päin tänä Internetin aikakautena. Blogijohtamisesta on syytä luopua nyt jo ihan viimeistään. Siitä ei synny muuta kuin hämmennystä, Esko Ahon taannoin lanseeraaman kännykkäisyyden tapaan. Lentäjien vastavetoja tuskin halutaan nähdä enää lisää.

Muutos tarvitaan myös asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen sekä hinnoittelun selkeyttämiseen ja järkeistämiseen. Esimerkiksi Euroopan lennoilla ei edes tarvita mitään business -luokkaa, ainakaan sellaista mikä maksaa viisin-kuusinkertaisesti sen, mitä tavallinen turistilippu. Herätys jo, ns. halpalentoyhtiöt kattavat pian kaiken Euroopan reittiliikenteen. Mm. Easyjet pystyy kasvamaan ”liikelentojen” kautta.

Ei mikään yritys tässä muuttuneessa maailmantilanteessa, ja muutenkaan, voi olla niin kustannustiedoton, että lennättää henkilökuntaansa sisäisissä kokouksissa business -lipuilla. Varsinkin kun edullisia vaihtoehtoja on jo tarjolla puhumattakaan siitä, että 90 % näistä sisäisistä kokouksista on joko tarpeettomia tai hoidettavissa videokonferensseilla.

Vanhentunut business -matkustaminen ei myöskään enää palaa kunhan tästä kriisistä selvitään joskus taas kasvun puolelle, joten modernisointi tarjonnan osalta tulee tehdä nyt.

Samoin kaikenlainen hinnoittelun monimutkaistaminen pois, se maksaa enemmän kuin tuottaa. Lippuluokkia vähemmäksi. Nimen- ja päivämäärän vaihdot mahdollisiksi myös peruslippuihin.Vielä tänäkin päivänä on mahdollista, että tarkastellessani Helsinki-Malaga –lentoja, saan eteeni yli 2000 euron hintanoteerauksen lipulle, jossa ei ole minkäänlaista vaihto- tai muutosoikeutta. Miten tämä on mahdollista? Johtaja Hienonen, tehkää jotain!

Kirjoittaja Sami Järvinen on kauppatieteiden tohtori ja hän on tehnyt väitöskirjansa raaka-ainejohdannaisten hinnoittelusta ja markkinainformaation hyväksikäytöstä.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake