PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Eurostudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Politiikka 

Sähköiseen asiointiin vauhtia

IA, 6.3.2009


Hallitus on tehnyt linjauksen sähköisen asioinnin ja tietoyhteiskunnan vauhdittamiseksi tarvittavista toimista. Hallituksen tavoitteena on, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on vuoteen 2013 mennessä mahdollista kaikissa tärkeimmissä palveluissa.

Toimet on koottu kolmeksi kokonaisuudeksi, jotka koskevat sähköistä asiointia ja demokratiaa, julkisten tietojärjestelmien yhtenäistämistä sekä jo meneillään olevien keskeisten hankkeiden jatkoa ja koordinointia. Viestintäministeri Suvi Lindén (kok.) ja hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk.) esittelivät hallituksen kannanottoa perjantaina

Hallitus tavoittelee, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäiset asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin.

Ensimmäisenä askeleena valtion ja kuntien yhteiseen asiakasrajapintaan otetaan käyttöön Kansalaisten asiointitili vuonna 2010. Hallitus käynnistää välittömästi Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittaminen -ohjelman, jossa rakennetaan kansalaisen elämäntilanteeseen sopivat sähköiset palvelukokonaisuudet vuoteen 2013 mennessä.

Osana kehitystyötä laaditaan hallinnonalakohtaiset suunnitelmat palvelujen sähköistämisestä. Hallitus käynnistää myös välittömästi hankkeen muuttaa suomi.fi- ja yrityssuomi.fi -portaalit vuorovaikutteisiksi asiointiportaaleiksi.

Ensi kesään mennessä on tarkoitus selvittää edellytykset julkisen hallinnon yhteisiin sähköisiin ajanvarausjärjestelmiin siirtymiseksi ja luoda valtion ja kuntien yhteinen yleisneuvontapalvelu kansalaisille. Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman toteuttamista käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ennen juhannusta.

Laskut verkkoon 2010, reissut vähemmiksi videoneuvotteluin

Sähköisen laskutuksen käytön laajentamiseksi koko valtionhallinto ottaa kaikki laskut vastaan sähköisinä kuluvan vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on, että valtaosa suomalaisista laskuista siirtyy verkkoon vuonna 2010.

Sähköisen asioinnin ja verkkokaupan edistämiseksi luodaan toimintaedellytykset eri tarkoituksiin ja käyttäjäryhmille soveltuville tunnistuspalveluille. Tunnistamiskustannusten kurissa pysyminen on taattava riittävällä kilpailulla.

Hallitus antaa keväällä esityksen vahvan sähköisen tunnistamisen lainsäädännöstä, joka edistää tunnistamispalveluiden markkinoiden kehittymistä ja luo perustaa mobiilitunnistamisen käyttöönotolle vuonna 2010.

Hallitus aikoo edistää myös videoneuvotteluyhteyksien ja etäpalvelujen käyttöä koko yhteiskunnassa. Julkisen hallinnon kotimaan matkoista on tavoitteena korvata 20 prosenttia verkkokokouksilla vuoteen 2013 mennessä.

Tietojärjestelmäarkkitehtuurin yhtenäistäminen

Koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, KELA) tietojärjestelmien yhteentoimivuutta aiotaan niin ikään parantaa. Yhtenäisillä tieto- ja tietojärjestelmäarkkitehtuureilla ja keskeisten palvelujen valtakunnallisilla tietojärjestelmillä uskotaan saatavan kustannuksia alemmaksi.

Valtion ja kuntien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden aikaansaamiseksi määritellään ministeriöiden ja kuntien yhteistyönä keskeisille palvelukokonaisuuksille yhteiset tietojärjestelmäarkkitehtuurit vuoden 2010 loppuun mennessä ottaen huomioon uudistuvan yhteispalvelun tarpeet.

Osana valmistelua luodaan rakenteet ja toimintamalli valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmäpalveluiden määrittelemiseksi, hankkimiseksi ja ylläpidon järjestämiseksi.

Tavoitteena on myös Kelan järjestelmien ja valtion uuden tietojärjestelmäarkkitehtuurin yhteensopivuus.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake