Ruuan hinta paisutti tavaratalo- ja marketmyynnin arvoa
HJ, 2.3.2009
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen myynti kasvoi tammikuussa vuodentakaisesta 7,8 prosenttia 498 miljoonaan euroon.
Kehitys johtui yhdistyksen mukaan pääasiassa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hintatason seitsemän prosentin noususta verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Arkimyyntipäiviä oli tammikuussa yksi vähemmän kuin vuosi sitten, mutta toisaalta tammikuussa oli yksi viikonloppu enemmän. Muutosten merkitys tavaratalokaupan myynnille oli yhteensö noin kolme prosenttia. Elintarvikkeiden myynnin arvo nousi tammikuussa vuodentakaisesta 12,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kehitys johtui pääasiassa inflaatiosta. Pukeutumisen kauppa nousi vain 0,2 prosenttia, kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien myynti kasvoi sen sijaan 2,4 prosenttia.
|