PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Eurostudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Tiede 

Yritykset tehokkaampia vaikuttajia kuin etujärjestöt

SH, 22.1.2009


Liittoumat eri yrityksen kesken ovat tehokas keino vaikuttaa Euroopan komissioon, usein jopa tehokkaampi kuin perinteiset teollisuuden etujärjestöt, kun pyritään vaikuttamaan tiettyyn asiaan, osoittaa tuore väitöstutkimus.

Yhdennetyn tuotepolitiikan muotoilussa eri tahot, etenkin yritykset ja järjestöt, pyrkivät vaikuttamaan Euroopan komissioon. HL Petrus Kauto havaitsi väitöskirjassaan vaikutustyön olevan nykyisin pitkäkestoista ja vuorovaikutteista yhteistyötä, ei niinkään aggressiivista lobbausta.

- Koska monet tahot pyrkivät vaikuttamaan komissioon, tämä johtaa väistämättä siihen, että komissio suosii tiettyjä, luotettaviksi kokemiaan tahoja, Kautto toteaa.

Nokia vaikuttaa eikä kritisoi päätöksentekoa

Nokia on kehittänyt 2000-luvulla vaikuttamistyötään ja siitä on tullut aktiivinen ja ennakoiva vaikuttaja. Ensisijaisesti Nokia on suunnannut vaikuttamistyönsä komissioon ja on pyrkinyt luomaan avoimet keskusteluvälit.

Nokia vaikuttaa politiikkaan olemalla mukana sen muotoilussa, ei niinkään kritisoimalla poliittista valmistelua ja päätöksiä. Tarvittaessa Nokia liittoutuu tuotepolitiikkakysymyksissä muiden tahojen kanssa.

Jätteen synnyn ehkäisyssä epäonnistuttu

Yrityksiä kannustetaan tuotesuunnittelussaan vähentämään materiaalien käyttöä ja tuotteiden käyttämää energiaa. Tämä on ollut merkittävä muutos ympäristöpolitiikassa, jossa on aiemmin pyritty vähentämään tuotannon ympäristöhaittoja muun muassa tuotantoprosesseja sääntelemällä tai jätelainsäädännöllä.

- Jätepolitiikka ei kuitenkaan ole onnistunut päätavoitteessaan, jätteen synnyn ehkäisyssä, ja siksi tuotepolitiikalle asetetaan suuria odotuksia, Kautto toteaa.

Suomen ympäristökeskuksen ympäristöpolitiikan tutkija Petrus Kautto väittelee perjantaina Helsingin kauppakorkeakoululla yritysten vaikuttamispyrkimyksistä politiikkaan. Erityisesti hän on tarkastellut suuryritys Nokian vaikutusta Euroopan komission tuotepolitiikkaan 1990-luvun loppupuolelta tähän päivään saakka.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake