Eurostudio

Vähäkalorinen ruokavalio edistää pitkää ikää

RUOKATIEDON UUTISET, 20.2.2009

Turkulais-chicagolaisessa yhteistyössä löydettiin yhteys ihmissolujen elinikää pidentävän sirtuiini-proteiinin ja stressiproteiinin väliltä. Koemallin avulla havaittiin sirtuiinin vähentyneen määrän estävän stressigeenin aktiivisuutta ohjaavan proteiinin toimintaa, mikä heikensi solujen stressinsietokykyä.

Amerikkalaisessa Science-tiedelehdessä perjantaina julkaistut tutkimustulokset osoittavat ensi kertaa molekyylitasolla, kuinka sirtuiini vaikuttaa ihmissolujen stressivasteeseen ja elinikään.

Sirtuiinit ovat erityisen mielenkiinnon kohteena tutkittaessa vanhenemisen biologiaa. Tiettyjen kemikaalien kuten punaviinin sisältämän resveratrolin tiedetään aktivoivan sirtuiini-proteiineja. Resveratrolilla on koeolosuhteissa todettu ikää pidentävä vaikutus, ja se kuuluu terveellisinä pidettyihin antioksidantteihin, toteaa akatemiaprofessori Lea Sistonen.

Lisäksi useissa tutkimuksissa on todettu vähäkalorisen ruokavalion sirtuiineja aktivoiva vaikutus. Kehon suojamekanismit toimivat paremmin vähäkalorisessa ympäristössä, Sistonen kertoo. Hän peräänkuuluttaa tasapainoista ravitsemusta:

- Vähäkalorisuus ei tarkoita, että pitäisi nälkiintyä, mutta ruokavalio ei saisi myöskään olla liian kaloripitoinen. Tämä on länsimaisen kulttuurin ongelma, meidän annoksemme ovat lian isoja ja syömme liikaa, Sistonen sanoo.

Sirtuiinit vaikuttavat muiden proteiinien toimintaan säätelemällä dna:n kierteisyyttä sekä dna:han sitoutuvien geeniluentaa ohjaavien proteiinien aktiivisuutta. Sirtuiinit korjaavat myös dna:han tulleita vaurioita.

Sirtuiinien määrä ja aktiivisuus vähenee vanhenemisen aikana, jolloin solujen dna- ja proteiinivauriot lisääntyvät. Tämä altistaa elimistön useille lähinnä ikääntymiseen liittyville sairauksille, kuten syövälle ja aivorappeumataudeille.

Stressiärsykkeitä varten soluissa toimii tehokas suojamekanismi, stressivaste, jonka laukaisee stressigeenien aktiivisuutta ohjaava HSF1-proteiini. Myös HSF1:n toiminta heikkenee vanhenemisen aikana, mutta siihen liittyviä tekijöitä tai mekanismeja ei ole tunnettu.

Sirtuiini vaikuttaa HSF1:n toimintaan

Professori Lea Sistosen laboratoriossa löydettiin suora yhteys HSF1-stressiproteiinin, sirtuiinin ja ihmissolujen eliniän välillä. Löydös tehtiin läheisessä yhteistyössä amerikkalaisen professori Richard I. Morimoton tutkimustyhmän kanssa.

Sirtuiinin osoitettiin vaikuttavan HSF1:n kykyyn sitoutua dna:han ja sitä kautta stressigeenien aktiivisuuteen. Tutkimukseen osallistuivat Morimoton tutkimusryhmä Northwestern Universityssä ja Sistosen ryhmä Åbo Akademin biologian laitoksella sekä Turun biotekniikan keskuksessa.