PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Eurostudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Tiede 

Manga- ja animeharrastus haastaa mediateollisuuden

PP, 5.3.2009


Kymmenettuhannet suomalaisnuoret harrastavat japanilaista populaarikulttuuria. Esimerkiksi manga- ja animeharrastus haastavat niin tekijänoikeuslainsäädännön kuin mediateollisuudenkin. Tampereen yliopistossa on kartoitettu harrastusta, markkinoita sekä niiden globaaleja kytköksiä.

Suuret nuorisojoukot kuluttavat suomessakin japanilaista sarjakuvaa, animaatioelokuvia, videopelejä tai erilaisia oheistuotteita sen kummemmin japanilaista alkuperää ajattelematta.

Yksi näkyvimmistä harrastusmuodoista on pukuilu (cosplay) eli animaatio- ja sarjakuvahahmoiksi pukeutuminen, jonka harrastajia Suomessa on mahdollisesti jopa kymmenen tuhatta. Animaatioelokuvien (anime) ja sarjakuvien (manga) harrastajajoukot ovat vieläkin suurempia.

Vaikka japanilaisen populaarikulttuurin buuminomainen, näkyvä murtautuminen valtajulkisuuteen tapahtui jo muutama vuosi sitten, kasvaa suosio edelleen pikku hiljaa ja melko tasaisesti. Ilmiö on saavuttanut yläasteikäisten keskuudessa pysyvän jalansijan, ja noin 30 prosenttia 15–29 -vuotiaista nuorista ilmoittaa olevansa hyvin kiinnostunut tai jossain määrin kiinnostunut japanilaisesta populaarikulttuurista.

Suomessa julkaistaan vuosittain noin 150 suomenkielistä manga-albumia. Lisäksi englanninkielisten albumien kauppa on vilkasta. Suomenkielistä mangaa ostetaan lehtimyyntipisteistä ja marketeista, englanninkielistä verkkokaupoista. Animen tärkein levityskanava on internet, jossa sekä laillisen että tekijänoikeuslakeja rikkovan materiaalin määrä on suunnaton.

Tulokset perustuvat Tampereen yliopiston Journalismin tutkimusyksikössä valmistuneeseen tutkimukseen, jossa on kartoitettu japanilaisen populaarikulttuurin harrastuskenttää ja markkinoita Suomessa sekä näiden kytköksiä globaaliin ilmiöön. Tutkimusta varten on haastateltu harrastajia, kaupallisten tahojen edustajia ja asiantuntijoita Suomen lisäksi myös Japanissa.

Tulokset osoittavat, että japanilainen populaarikulttuuri tuo uusia piirteitä ja muutoksia nuorison kulutuskulttuuriin ja median käyttötapoihin. Nämä muutokset haastavat media-alan toimijat arvioimaan uudelleen mediateollisuuden ja -markkinoiden rakenteita. Haastetuksi tulevat myös kotimainen ja kansainvälinen tekijänoikeuslainsäädäntö.

Manga tarkoittaa sarjakuvaa

Manga on japania ja tarkoittaa sarjakuvaa. Muualla maailmassa manga-sanalla tarkoitetaan yleensa japanilaista alkuperää olevaa sarjakuvaa. Mangaa luetaan oikelta vasemmalle ympäri maailman, tämä mukailee japanilaista kirjoitustyyliä.

Mangan asema Japanissa on paljon vahvempi kuin sarjakuvien asema Euroopassa. Mangaa myydään miljoonapainoksina, ja sitä lukevat kaikki ikä- ja ihmisryhmät. Aihepiirit ulottuvat pienten lasten saduista pornografiaan.

Pääosa mangasta julkaistaan mustavalkoisena. Japanissa ilmestyy viitisensataa mangalehteä erilaisilla ilmestymistiheyksillä, ja niistä suosituimpia on viikoittain ilmestyvä Weekly Jump, jonka levikki on 2,75 miljoonaa.

Lähde: Wikipedia

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake