Tshernobylin hyönteiskanta harventunut

PETE PAKARINEN, 18.3.2009

Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuus 20 vuotta sitten näyttää pienentäneen lentävien hyönteisten ja hämähäkkien määrää alueella, kertoo tuore tutkimus.

Professori Timothy Mousseau Etelä-Carolinan yliopistosta on tutkinut pitkään matala-aktiivisen säteilyn vaikutuksia luonnon populaatioihin Tshernobylin alueella Ukrainassa. Tuoreimmassa tutkimuksessaan Mousseau yhdessä tohtori Anders Möllerin kanssa havaitsi, että alueen lentävien hyönteisten ja hämähäkkien kanta on poikkeuksellisen suppea.

Havaintoja tehtiin kolmen vuoden aikana yli 700 tutkimuspaikalta vuosina 2006-2008. Havainnoinnissa laskettiin havaitut linnut, kimalaiset, perhoset ja hämähäkinseitit. Sudenkorentoja ja heinäsirkkoja havainnoitiin osassa havaintokerroista.

Havainnoitujen selkärangattomien määrä vähenee sitä enemmän mitä suuremmaksi säteilymäärä kasvaa. Näin tapahtuu siitä huolimatta, että otetaan huomioon ympäristön, kuten maaperän ja kasvillisuuden muutokset. Tutkijoiden mukaan jo pienikin säteilymäärä näyttää vaikuttavan hyönteisten määrään.

Luonnonympäristössä hyönteisten vähentyminen vaikuttaa muun muassa kasvien hedelmällisyyteen ja siementuotantoon. Lisäksi muun muassa hämähäkit ovat tärkeitä saalistajia, joiden puuttuminen voi muuttaa ekosysteemien tasapainoa.

Anders Pape Möller, Timothy A Mousseau: Reduced abundance of insects and spiders linked to radiation at Chernobyl 20 years after the accident. Biology Letters. Published online before print March 18, 2009.