Uusi kansanperinne syntyy Internetissä



Uusi kansanperinne elää ja voi hyvin Internetissä. Kotisivut, tarinat, huhut, ketjukirjeet, sähköpostien allekirjoitukset, hymiöt, ASCII-taide ovat 1990-luvun folklorea, cyberlorea. Verkossa on oma kulttuurinsa.


Thomas W. Kozma on detroitilaisen Wayne State yliopiston systeemisuunnittelija. Hän kutsuu verkossa syntynyttä folklorea cyberloreksi. Uuden perinteen syntyjuuret ovat moninaiset. Virukset herättävät pelkoa, tumpulat kaipaavat opetusta ja omat reviirit on merkittävä. Demot kertovat teknisestä taidosta ja avittavat vaikkapa työnhaussa. Ammattijargon nousee tarpeesta kuvata lyhyesti teknisiä järjestelmiä.

- Inhimillinen tarve peliin ja leikkiin selittää suuren osan cyberloresta. Esimerkkejä ovat tietokonehuumori, lauluparodiat ja ilmiöt kuten MUD (Multi-User Dimensions), sanoo Kozma Verkkouutisten sähköpostihaastattelussa.

ASCII-taide

Mielikuvituksellisia häkkyröitä sähköpostiallekirjoitusten lomassa, lehmiä siellä ja täällä, hymiöitä ;-) viestien välissä. - ASCII- taide heräsi tarpeesta tehdä graafista kuvausta tekstipohjaisessa välineessä ja kehittyi yhä yksityiskohtaisempiin esityksiin, sanoo Kozma.

- Tarve vivahteiden ja tunteiden tarkempaan ilmaisuun johti puolestaan hymiöiden käyttöön sähköpostiviestien lomassa.

Oma kulttuurinen alalajinsa muodostuu myös sähköpostien allekirjoituksista. Kuvilla ja mietelauseilla valotetaan omia harrastuksia, mielipiteitä ja persoonallisuutta. Taidetta ja ironiaa on myös minimalismi ja jopa anti-sig, joka ei kerro mitään lähettäjästä:
.sig? No thanks, I´m trying to quit.

Kotisivut

WWW-kotisivut ovat pieni pala sähköistä avaruutta, jonka olemme varanneet itsellemme. Oma näyteikkuna muille on kuin työhuone, jossa omat taidot ja ammatti on höystetty persoonallisilla esineillä.

Cyberasumukseen kuuluu kuvat itsestä, perheestä tai lemmikeistä, ansiolista, yhteystiedot, linkit työpaikalle, harrasteisiin ja mukaviin paikkoihin.

Jotta kävijöistä jäisi jälki, on sivuilla myös laskuri ja jopa vieraskirja, johon voi jättää kommenttejaan.

Jahka esimerkiksi VRML yleistyy, niin nykyisten latteiden lehtien sijaan saamme kohta kulkea kolmiulotteisissa virtuaalikodeissa ja -toimistoissa.

Ketjukirjeet

Ketjukirjeet ovat vanha perinne, joista on tullut osa toimistojen kopiokulttuuria ja viime aikoina myös cyberlorea. Tuttuja esimerkkejä sekä netissä että työpaikoilla vuosikausia kiertäneistä ketjuista ovat ne, joissa pyydetään posti- tai käyntikortteja pienelle syöpäpotilaalle. Molempia ketjuja on yhtä turhaan yritetty pitkään katkaista.

Nettispesifejä ja kaikkein vähiten kaivattuja ovat "MAKE MONEY FAST"-kirjeet. Yksi Internetin versio on pyramidihuijaus, jossa taalalla luvataan rikkautta. Jos haluat eroon käyttöoikeuksistasi, niin tämä on tapa siihen. Operaattorit ja muut verkonkäyttäjät katsovat näiden viestien levittäjiä yhtäläisen karsaasti.

Opettavat tarinat

Oletko kuullut sihteeristä, jonka tehtävänä oli ottaa päivittäin varmuuskopiot levykkeistä. Kaikki sujui hyvin kunnes koneen kovalevy kärähti ja varmistuksia tarvittiin. Pyydettäessä sihteeri kantoi kasan paperia. Hän oli uskollisesti ottanut valokopion joka korpusta!

Typeristä käyttäjistä kertovat tarinat levittävät opetuksen ja varoituksen sanaa. Varmista tiedostosi, opettaa vanhempi käyttäjä nuorempaa.
- Osa epävirallista nettikulttuuria on alusta asti ollut halu jakaa tietoa ja apua vapaasti käyttäjien välillä. Siitä on paljon esimerkkejä aina uutisryhmien avuliaista käyttäjistä laajalle levinneisiin FAQ-listoihin saakka, sanoo Kozma.

Tarinat voivat olla myös työyhteisön sisäistä hupia. Tukihenkilöt ympäri maailmaa rentoutuvat ymmärtäessään asiakkaidensa olevansa yhtä pösilöitä Toijalassa ja San Fransiscossa.

"Press any key to continue", opastaa asennusohjelma. Missä se "any" -näppäin oikein on, kysyy hämmentynyt asiakas puhelintuesta.

Virushuhut

Uutisryhmissä törmää väkisinkin viesteihin, joissa varoitetaan milloin mistäkin uutisviesteissä lymyävästä viruksesta. "DON'T READ THIS..." tai "Good Times" -otsikoidut viestit säikyttelevät hyväuskoista käyttäjää luulemaan, että kovalevyjä syövä pöpö on valmiina hyökkäämään.

- Niiden alkuna on jonkun ajatus käytännön pilasta. Kun sitten toiset mekanismit astuvat sijaan, niistä tulee urbaanilegendaa. Hyväuskoiset ihmiset uskovat varoituksiin ja jatkavat niitä eteenpäin, toteaa Kozma.

- Olen varma, että tämä kertoo jotakin suhteestamme informaatioteknologiaan. Lisänä on viruksen metafora ja sen herättämä mielleyhtymä terveyteen ja vaikkapa AIDSiin.

Urbaanitarinat

Urbaanitarinat ovat yksi nykyaikaisen kansanperinteen haara jo itsessään. Koko joukko tarinoita elää myös Internetissä ja Intenetin synnyttäminä. Internet on luonnollisesti myös nopeuttanut tarinoiden leviämistä.

250 taalaa maksanut keksi ja sen kohtalo, on jo monille tuttu. Tarinat modeemiverosta ovat niinikään yleisiä. Urbanlegendsistä löytyvät nämäkin esimerkit.

- Esimerkit osoittavat kuinka kansanperinne sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin. eräät ihmiset ovat sanoneet, että teknologia tuhoaa kansanperinnettä. Itse luulen, että cyberloren leviäminen selvästi osoittaa kuinka väärässä he ovat.

- Teknologialla voi olla osuutensa eräiden perinteenlajien häviämisessä, mutta uusia muotoja syntyy niiden tilalle.

PETE PAKARINEN
21.3.1997

P.S. Kommentteja tähän artikkeliin otan vastaan omalla kotisivullani :-{)}


AJASSA -SIVULLE