Vuosisatainen unelma - joidenkin kauhukuva - toteutui 25.3.1997

EU 40 vuotta



Unelma yhdentyneestä Euroopasta ei ole uusi ajatus maanosamme historiassa. Eurooppaa on yritetty yhdistää monta kertaa ajatuksissa ja teoissa. Useimmat ideat jäivät tyhjäksi idealismiksi. Ainoat onnistuneet - joskin lyhytaikaiset - yhdistämiset tehtiin väkivaltaisesti, kunnes EY syntyi.


Uskonpuhdistus 1500-luvulla johti puolitoista vuosisataa kestäneisiin uskonsotiin, jotka hajottivat Euroopan henkisen ja edes vähäisen poliittisen yhtenäisyyden. Aika synnytti Hugo Grotiuksen, kansainvälisen oikeuden perustajan. Hän esitti myös ajatuksen yhtenäisestä Euroopasta ja eurooppalaisesta turvallisuusjärjestelmästä 1600-luvulla.

Seuraavina yhdentyneestä Euroopasta haaveilivat kirjailija Victor Hugo ja kauppias Richard Cobden, jotka ehdottivat Euroopan yhteisön luomista Pariisissa 1849.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen itävaltalainen kreivi Richard Coudenhove-Kalergi ehdotti Euroopan yhteisön luomista kirjassaan Paneuropa. Aika ei ollut kypsä vielä hänellekään. Silti 1800-luvulla Eurooppa yhdentyi taloudellisesti merkittävästi.

Haihatteluista todellisuudeksi

Taloudellinen liberalismi aloitti kansainvälisen taloudellisen integraation. Alettiin rakentamaan tie-, vesitie- ja rautatieverkkoja, joita pitkin ihmiset, tavarat, teolliset innovaatiot ja pääoma liikkuivat. Liberalismi purki merkantilistisen talouden rajoituksia ja teollistuminen levisi elinkeinovapauden myötä.

Raja- ja tulliesteitä purettiin. Maailman postiliiton perustaminen kohensi postin kulkua. Kansainväliset patenttisopimukset merkitsivät lainsäädännön harmonisointia ja vastavuoroisuusperiaatetta. Yhtenäiseen standardijärjestelmään siirryttiin metrijärjestelmän myötä.

Ennen I maailmansotaa päästiin lähelle yhtenäistä valuuttajärjestelmää, kun eri maiden valuuttojen arvot sidottiin kultaan, ja niille tuli kiinteä vaihtokurssi suhteessa toisiinsa. 1800-luvun integraatio sisälsi jo kaikki nykyisen Euroopan yhdentymisen ainekset.

Ihmiset kulkivat rajojen yli melko vapaasti, kaupankäynti oli vapaata, ulkomaalaisiin omistajiin suhtauduttiin hyväksyvämmin kuin nykyisin eikä valuuttakursseista ollut vaivaa. Valuutoilla oli keskenään vertailukelpoiset arvot kullassa. 1800-luvun imperiumit Venäjä ja Itävalta-Unkari olivat itsessään monikansallisia yhteisöjä.

Aluksi vain taloudellinen perusta

Vapaakauppa tuhoutui I maailmansodan myötä. Sotien välisellä ajalla siirryttiin jälleen kahdenväliseen kauppaan. Kukin maa pyrki tasapainottamaan ulkomaankauppansa erikseen ja ulkomaankaupan merkitys kansantalouksissa laski romahdusmaisesti. Toinen maailmansota päättyi koko mantereen kahtia jakoon.

Tuhoisan sodan jälkeen Euroopassa oli tarve rauhanomaiseen taloudelliseen ja poliittiseen yhteistyöhön. Euroopan yhteisö sai alkusysäyksen 5.9.1950, kun Ranskan ulkoministeri Robert Schuman esitti Ranskan ja Länsi-Saksan hiili- ja teräsvarojen asettamista yhteiseen ylikansalliseen valvontaan. Tätä varten tuli perustaa kaikille Euroopan valtioille avoin järjestö.

Belgia, Ranska, Italia, Luxemburg, Hollanti ja Länsi-Saksa muodostivat Euroopan hiili- ja teräsyhteisön (ECSC) vuonna 1952. Sen tavoitteena oli yhteismarkkinat hiilelle, teräkselle ja rautamalmille. Tarkoituksena oli saattaa silloiset taloudellisen kehityksen kannalta keskeiset resurssit mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.

1960-luvun lopulle saakka Euroopan yhdentymisen perusta olikin taloudellinen. Eurooppa ei pystynyt täysipainoisesti kilpailemaan kahden muun kauppamahdin, Yhdysvaltojen ja Japanin, kanssa.

EY syntyy

Jo vuonna 1952 ECSC:n ministerineuvosto asetti komitean pohtimaan myös Länsi-Euroopan poliittista yhdentymistä ja yhteistyötä. Vuonna 1956 esitys Euroopan yhteisöstä oli valmis ja neuvottelut Brysselissä käynnistyivät kesäkuussa. Maaliskuun 25. päivänä 1957 allekirjoitettiin Rooman sopimus.

Euroopan yhteisön perustuslaki - Rooman sopimus - jaettiin kuuteen osaan, jotka määrittelivät EY:n periaatteet, lähtökohdat ja päätöksentekojärjestelmän. Sopimuksen päämääränä oli yhteisten maatalous- ja teollisuusmarkkinoiden luominen ja jäsenmaiden kansantalouksien vähittäinen yhteensulattaminen.

EY:n kehityksen toinen vaihe ajoittuu vuosien 1966-85 välille. Yhteistyötavoitteet ulotettiin talouspolitiikan ohella myös turvallisuuspolitiikkaan, joskin integraation eteneminen oli hidasta ja sitä sävytti Ranskan pyrkimys pitää Englanti EY:n ulkopuolella.

Jäsenmäärä kasvoi, kun Englanti, Irlanti, Tanska, Portugali ja Espanja hyväksyttiin jäseniksi. Eurooppa-neuvosto, jäsenmaiden valtionpäämiesten tai heidän edustajiensa kokous, aloitti säännöllisen kokoontumisen 1975. Yhdeksän jäsenmaata liittyi Euroopan valuuttajärjestelmään (EMS) ja ensimmäiset Euroopan parlamenttivaalit pidettiin 1979.

Delors antoi sysäyksen nyky-EU:lle

Jacques Delors tuli yhteisön komission puheenjohtajaksi 1985. Hän ryhtyi ajamaan yhteisön politiikan syventämistä ja sai hyväksynnän Yhtenäisyysasiakirjalle, joka nosti EY:n yhteistyön poliittiselle tasolle ja taloudellinen yhdentyminen vietiin loppuun toteuttamalla yhteismarkkinat.

Varsovan liiton maiden vallankumoukset saivat aikaan vaatimuksen EY:n yhteistyön syventämisestä, kun uudet maat alkoivat kolkutella sen ovia. EFTA-maiden kanssa alettiin neuvotella ETA-sopimusta yhteisen talousalueen perustamisesta.

Harppaus Maastrichtissa

Maastrichtin huippukokous joulukuussa 1991 johti yhteisön historian uuteen vaiheeseen. Tavoitteeksi muotoiltiin Euroopan kansojen yhä tiiviimpi liitto, jossa päätökset tehdään niin lähellä kansalaista kuin mahdollista. Läheisyysperiaatteen mukaan asiat hoidetaan niin alhaisella ja alueellisella tasolla kuin mahdollista.

Jäsenmailta siirretään toimivaltaa ylikansallisille elimille vain niin vähän kuin tehokkuuden kannalta on välttämätöntä. Periaate merkitsee jäsenvaltioiden auttamista yhteisön taholta - ei ylikansallisten elinten aggressiivista puuttumista jäsenvaltioiden asioihin.

Maastrichtin sopimuksen mukaan Euroopan unioni koostuu kolmesta pilarista. Ensimmäinen on yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, jonka osana on yhteinen puolustuspolitiikka. Toiseen kuuluvat sisäisen turvallisuuden asiat, kuten pakolais- ja siirtolaispolitiikka. Kolmas pilari sisältää sopimukset taloudesta ja rahaunionista.

Yhteistyötä syvennettiin kaikilla aloilla, vaikka päätökset lähes kaikista yhteisistä merkittävistä toimista on tehtävä edelleen yksimielisesti.

Talous- ja rahaliittoon, ja usean vauhdin integraatioon

Seuraava EU:n harppaus on talous- ja rahaliiton (EMU) perustaminen ainakin aikataulun mukaan 1.1.1999. Samaan aikaan neuvotellaan EU:n laajentumisesta entisiin Varsovan liiton maihin (KIE-maat). Nämä eivät kuitenkaan ole ongelmattomia.

Tulevien jäsenmaiden kohdalla tullaan epäilemättä noudattamaan pitkiä siirtymäaikoja monilla sektoreilla. Ne ovat tulossa jäseniksi unioniin, jonka muotoa ei tällä hetkellä edes voida varmuudella ennustaa.

EMU ja käynnissä oleva hallitusten välinen konferenssi muuttavat unionia monella tapaa. Siirtymäajat ja unionin muu kehitys ovatkin hajauttamassa integraatiota monitasoiseksi.

Kolmen kerroksen väkeä

Vanhatkin EU-jäsenet etenevät integraatiossa jatkossa eri nopeuksilla. Puhutaan ”joustavasta yhteistyöstä”. Joustavuuden myötä päätäntävaltaa on siirtymässä EU:n kovaan ytimeen, jonka muodostavat EMU-maat.

Ytimen ulkopuolelle, toiseen kerrokseen jäävät ne jäsenmaat, jotka ei ole halunneet tai päässeet rahaliittoon. Ne voivat edetä integraatiossa keskenään eri nopeuksilla muilla politiikan aloilla. Näillä Maastrichtin tason saavuttaneilla mailla - EMU:n kolmatta vaihetta lukuunottamatta - suuntana on kuitenkin kova ydin.

Kolmannelle tasolle tulevat KIE-maat, joiden ensimmäinen tavoite on saavuttaa kakkostaso, jossa ne tulevat kypsymään vuosia. KIE-maiden osallistuminen unionin päätöksentekoon näyttää ainakin aluksi muodostuvan vain osittaiseksi. Myös täysin ratkaisematta ovat kovan ytimen päätöksenteon säännöt.

Kokonaisuus on siis entistäkin vaikeammin hallittavissa. Keskeiseksi kysymykseksi nouseekin se, miten yhdentymisen eriytymisestä huolimatta säilytetään yhteiset tavoitteet ja päämäärät.

ILKKA AHTOKIVI
27.5.1997


POLITIIKKA -SIVULLE