Joka viidenneltä kuitenkin kiittävä arvosana

Työvoimatoimistojen palvelut heikenneet



Työnantajien ja työnhakijoiden arviot työvoimatoimistojen palveluista ovat heikentyneet. Kaksi kolmesta ilmoittaa kuitenkin saaneensa tarvitsemaansa palvelua tai ohjausta, ja palveluiden laatua pidetään yhä melko hyvänä, selviää työministeriön teettämästä selvityksestä.


Tutkimuksessa työnhakijoista joka viides luokitteli saamansa palvelun kiitettäväksi. Arvosanan 4-6 antoi joka seitsemäs työnhakija. Yleisarvosanaksi tuli kaikkiaan 7,5. Työnantajien yleisarvosana työvoimatoimistoille oli 7,7. Heistäkin kiitettävän arvosanan antoi joka viides.

Työvoimatoimistojen asiakkaiden kokemuksia palveluksista kartoitettiin maalis-huhtikuussa. Taloustutkimus Oy haastatteli atk-avusteisesti puhelimitse yli 3 000:ta työnantaja-asiakasta ja saman verran työnhakija-asiakkaita.

Kyselyn aineistonkeruumenetelmä selittää osin tuloksia: kriittiset arviot on helpompi esittää puhelimitse ulkopuoliselle tutkimuksentekijälle kuin suoraan työvoimatoimistolle palautettavissa arviointilomakkeissa. Edellinen vuoden 1996 tutkimus tehtiin vielä näin.

Myös työnhakijajoukko on työmarkkinatilanteen muutoksen myötä muuttunut: naisia on tullut lisää, samoin ikääntyneitä ja pitkäaikaistyöttömiä.

Rekrytoinnin vaikeus luo tyytymättömyyttä

Eniten tyytymättömyyttä työnantaja-asiakkaissa herättää se, että he eivät saa vaatimuksensa täyttävää työvoimaa työvoimatoimiston kautta. Tämä tulos on selvästi heikentynyt vuodesta 1996.

Teollisuuden työnantajilla peräti 42 prosentilla oli huonoja kokemuksia työvoiman saatavuudesta ja hyviä vain 21 prosentilla.

Selvästi heikompia arvosanoja saivat myös mm. henkilöstön hankintavaihtoehtojen esittely ja tiedottaminen yleensä. Sen sijaan esimerkiksi palvelun ystävällisyys ja luottamuksellisuus toivat kiitosta.

Yksityisen teollisuuden ja palvelusektorin työnantajat olivat kriittisempiä kuin julkisen sektorin työnantajat. Myös koolla oli merkitystä: yli 100 työntekijää työllistävät työnantajat olivat tyytyväisempiä ja alle 20 työntekijän tyytymättömämpiä kuin muut.

Ammatinvalinnanohjauksen asiakkaat tyytyväisiä

Mitä parempi koulutus työnhakijalla oli, sitä huonommin työvoimatoimisto kykeni täyttämään hänen odotuksensa.

Työnhaun opastamisessa, yksilöllisten vaihtoehtojen etsintä ja avointen työpaikkojen esittely saivat työnhakijoilta selvästi heikompia arvioita kuin vuonna 1996.

Koulutus- ja ammattitietopalvelun asiakkaista kiittävää yleispalautetta antoi nyt vajaa viidennes. Kaksi vuotta sitten tyytyväisiä oli yli kaksi kertaa enemmän.

Tyytyväisimpiä olivat ammatinvalinnanohjauksen asiakkaat. He arvostivat ohjauksen luottamuksellisuutta, keskustelun sujuvuutta ohjauksen aikana ja henkilökohtaisten toiveiden huomioonottamista. Eniten kritiikkiä sai ammatinvalinnanohjauksen ja työvoimatoimiston muiden palvelujen välinen yhteistyö.

STT-IA
26.12.1998


POLITIIKKA -SIVULLE